شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

ملک زاده اعلام کرد: حمایتهای میلیاردی از ۲۱۰ طرح بزرگ پژوهشی کشور برای پاسخ به سوالات مهم نظام سلامت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:32985
پنج شنبه، ۳۰ آذر، ۱۳۹۶ | 14:55

ملک زاده اعلام کرد: حمایتهای میلیاردی از ۲۱۰ طرح بزرگ پژوهشی کشور برای پاسخ به سوالات مهم نظام سلامت

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: درحال حاضر ۲۱۰ طرح پژوهشی بزرگ در حوزه سلامت که بودجه هر یک از آنها بیش از یک میلیارد تومان بوده است، مور حمایت قرار گرفته اند.  این تحقیقات، به سوالات مهم در حوزه نظام سلامت پاسخ خواهند داد و فناوری های جدید را نیز به دنبال خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار  دیده بان علم  ایران، دکتر رضا ملک زاده در همایش روز پژوهش دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه که در بیمارستان امام رضا (ع) برگزار شد، راه اندازی نظام ثبت بیماری های مزمن را یکی از مهمترین اقدامات انجام شده دانست و گفت:  ۸۵ درصد ناتوانی‌ها از بیماری های مزمن نشات می‌گیرد و نیاز است که برنامه ملی تحقیقاتی مبتنی بر نظام ثبت این بیماری ها راه اندازی شود.

ملک زاده، ایجاد مطالعات بزرگ “کوهورت” در کشور را دیگر دستاورد مهم در سالهای اخیر برشمرد و افزود: همچنین طی سالهای اخیر برنامه ملی ثبت سرطان توسعه پیدا کرده و برنامه های زیرساختی پژوهشی مانند «ایرانوم» با فعالیت تحقیقاتی درباره ژنوم راه اندازی شده است.

دکتر ملک زاده از افزایش مراکز تحقیقاتی کشور در حوزه سلامت طی سالهای اخیر از ۴۷۹ مرکز به ۷۶۰ مرکز خبر داد و اظهار کرد: همچنین تعداد پژوهشکده های کشور از ۲۸  به ۵۵ پژوهشکده رسیده است.

وی با اشاره به ایجاد ۱۱ آزمایشگاه جامع تحقیقاتی اظهار کرد: تعداد این آزمایشگاه ها در دانشگاه ها توسعه خواهد یافت و  دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یکی از دانشگاه هایی است که دارای آزمایشگاه جامع تحقیقاتی خواهد شد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به راه اندازی ۱۴۳ کمیته اخلاق در دانشگاه های علوم پزشکی کشور گفت: این کمیته ها اصول اخلاقی مصوب در پژوهش را پیگیری می کنند تا هیچ پژوهش  خلاف اخلاقی صورت نگیرد.

وی افزود: این کمیته مسوول رسیدگی به تخلفات پژوهشی است، زیرا وجود حتی یک مورد کار غیراخلاقی در حوزه پژوهش سلامت می‌تواند کشور را نیز بدنام کند.

ملک زاده نیروی انسانی را سرمایه اصلی هرنهاد عنوان کرد و افزود: نیروی انسانی سرمایه و ثروت کشور هستند که باید با تمام توان آنها را در کشور حفظ کنیم.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: در حال حاضر تعداد دانشمندان برتر  کشور  از ۱۰۰ دانشمند به بیش از ۵۵۰ دانشمند رسیده است.

وی با اشاره به تولید بیش از ۵۲ هزار مقاله پزشکی و غیرپزشکی در کشور در سال ۲۰۱۶ گفت: خوشبختانه هم تعداد و هم کیفیت مقالات افزایش داشته است.

ملک زاده افزود: پروسه تبدیل این مقالات به ثروت و فناوری پروسه‌ای پنج تا ۱۰ ساله است و عواملی از جمله وضع اقتصادی و نیز شرایط پیرامونی نیز در این پروسه و شتاب آن تا حد زیادی تاثیرگذار است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در ادامه به افزایش دو برابری تولید مقالات علمی در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اشاره کرد و افزود: این رشد بسیار مطلوب است، اما باید کیفیت تحقیقات نیز به حدی باشد که استنادات به آن مقاله افزایش یابد.

وی افزود: در حال حاضر ۳۲ درصد از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بیش از ۱۰ مقاله دارند و کار پژوهشی انجام می‌دهند.

ملک زاده تصریح کرد: ۳۵ درصد از اعضای هیات علمی این دانشگاه فعالیت پژوهشی متوسط دارند و ۳۳ درصد هم  عملا فعالیت تحقیقاتی ندارند که این شرایط، خوب نیست.

 

اختصاص دو درصد درآمد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به تحقیق

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران دکتر محمود رضا مرادی، رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در این آیین گفت: علم ، پژوهش و فناوری در توسعه یافتگی هر کشور نقشی محوری داشته و هرچه سطح کیفی و کمی پژوهش و آموزش بالاتر باشد به تبع آن شاهد توسعه یافتگی بیشتر کشور خواهیم بود

وی افزود:  پویایی اقتصادی ، تامین امنیت ملی و نقش محوری در تصمیم گیری های کلان کشور از جمله موارد اهمیت تحقیقات و پژوهش در کشور است

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، پژوهش و تحقیق زمانی ارزشمند خواهد بود که در جهت رفع نیازهای کشور باشد و ضمن حرکت در مسیر تعالی دانش و فناوری منتج به تولید ثروت شده و رفاه را در جامعه  فراهم آورد

دکتر مرادی تاکید کرد: در سیر تحول توسعه یافتگی از اقتصاد سرمایه محور به مرور شاهد افزایش نقش دانشگاه بوده و امروز به اقتصاد نوآوری محور رسیده ایم و زمانی میتوانیم پیشرفت را نهادینه سازیم  که بر اساس نوآوری ، تحقیقات و پژوهش باشد

 

وی گفت: پژوهش را نباید هزینه بدانیم و باید به چشم سرمایه گذاری در جهت توسعه دانشگاه ، استان و کشور بدان نگاه کنیم. در همین راستا مقرر شده که ۱.۵ درصد درآمد دانشگاه به امر پژوهش اختصاص یابد که با توجه به اهمیت این مهم این مقدار با نظر و تایید هیات رئیسه دانشگاه به ۲ درصد افزایش پیدا کرده است تا شاهد توسعه روز افزون زیر ساخت های حوزه تحقیقات در دانشگاه باشیم

وی افزود: اختصاص دو درصد درآمد مبلغی معادل سالانه ۱۲ میلیارد تومان است و این میزان علاوه بر بودجه و ردیف‌های مرسوم در این زمینه است که به دانشگاه اختصاص داده می شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: با برنامه ریزی های به عمل آمده و با احداث پژوهشگاهی با آزمایشگاه های جامع و مجهز در پردیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ، شاهد توفیق روز افزون حوزه تحقیقات و فناوری در استان خواهیم بود

وی افزود: نیاز نیست تحقیقات ما خیلی پیشرفته و با تکنولوژی بالا باشد و شاید حتی تحقیقات ساده در زمینه تروما که سالانه تعداد بسیاری کشته برجای می‌گذارد بتواند بسیار برای کشور و کاهش فوتی‌ها راهگشا باشد.

دکتر مرادی افزود: همچنین تحقیقات باید با هدف تعالی دانش و فناوری صورت گرفته و از همه مهمتر اینکه بتواند منجر به تولید ثروت شود
وی تصریح کرد: بسیاری از کشورهای پیشرفته منابع خاصی در اختیار ندارند و تنها انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی منجر به تولید ثروت در این کشورها شده است.

 

دکتر فرید نجفی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در این مراسم گفت: این دانشگاه در لیست ۱۰ درصد دانشگاه های برتر دنیا  در رتبه بندی جهانی قرار گرفته است

وی افزود: امسال موفق شدیم رتبه نهم را در بین ۵۵ دانشگاه علوم پزشکی  و در میان دانشگاه های تیپ ۲ رتبه دوم را از آن خود کنیم.

در پایان این مراسم از ۴۰ پژوهشگر برتر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تقدیر شد.

دکتر ملک زاده همچنین در نشست مشترک با اعضای شوراهای سیاستگذاری ، راهبردی تحقیقات و فناوری و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه شرکت کرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در پایان سفر خود با حضور در مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از اتاق تمیز این دانشگاه نیز بازدید کرد و گفت:  کرمانشاه جزو اولین استانهایی است که اتاق تمیز را راه اندازی کرد.

 

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها