جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

اتمام ساخت نخستین توکامک کشور در آینده نزدیک

نسخه قابل پرینت
کد خبر:32936
چهارشنبه، ۲۹ آذر، ۱۳۹۶ | 12:22

اتمام ساخت نخستین توکامک کشور در آینده نزدیک

 رییس شورای راهبردی روابط خارجی از آزمایشگاه های توکامک و گداخت دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر بازدیدکرد.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر رضا امراللهی، مجری طرح توکامک البرز در جریان بازدید دکتر خرازی از طرح گفت:   فعل و انفعالی که در خورشید انجام می شود، گداخت است و ماشین مولد این کار را که بشر ساخته “توکامک” و یا به زبان فارسی خورشیدک نامگذاری کرد.


وی افزود: خورشید در هر لحظه ۳۰ هزار برابر مصرف انواع انرژی را به کره خاکی می فرستد در حالیکه نه تنها انرژی پاک و سازگار با محیط زیست است، بلکه باعث رشد و نمو گیاه نیز می شود.


امراللهی گفت: ماشین البرز حاصل کار و جمع بندی پژوهش ۳۰ ساله اینجانب در ایران پس از دکتری است.


وی افزود: طرح توکامک البرز اولین و تنها ماشین مولد پلاسماست که ۱۰۰% در ایران طراحی و ساخته شده است.


عضو هیات علمی دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت : مدت طراحی تا اتمام پروژه حدود ۸ سال از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۶است و وزن توکامک البرز و خازن ها حدود ۲۵ تن می باشد.


دکتر امراالهی تصریح کرد: مجری طرح، پژوهشکده پرتوفرآیند دانشگاه صنعتی امیرکبیر و کارفرما سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران می باشد.


وی خاطر نشان کرد: نشست ملی هفته پژوهش و فناوری که به مراسم هجدهمین جشنواره پژوهش و فناوری در محل سالن اجلاس ختم شد، از دانشگاه صنعتی امیرکبیر که با پروژه ساخت “اولین توکامک” در ایران تجلیل شد و توکامک البرز در پژوهشکده پرتوفرآیند این دانشگاه با سرمایه گذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور در حال ساخت و اتمام است، به عنوان طرح برتر کشور اعلام شد که برای دانشگاه اعتبار است.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر با
بیان این که طراحی تا خاتمه  این پروژه که رو به اتمام است حدود هشت سال به طول انجامیده است  افزود: حدود ۴۰ شرکت کوچک و بزرگ در ساخت قطعات این ماشین شرکت داشته اند که یکی از آنها بزرگترین کارخانه ترانسفورماتورسازی کشور (ایران ترانسفو زنجان) و کوچکترین آن چند شرکت دانش بنیان دستگاه های اندازه گیری هستند.
در ساخت این ماشین بیش از ۱۵ دانشجوی دکتری و فوق لیسانس با اینجانب همکاری داشته اند و این اختراع در سال ۱۳۹۵ به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید ارزان الکتروکاتالیست بر پایه چارچوب‌های فلزی-آلی با طول عمر بالا

دستاورد محققان ایرانی در ترمیم استخوان‌ با هیدروژل نانویی تولیدی از پیله کرم ابریشم

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت لباس با قابلیت اندازه‌گیری قند خون

تقدیر از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها