- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

موفقیت پژوهشگاه رویان در شبیه سازی سومین نژاد بز در کشور

محققان پژوهشگاه رویان موفق به تولید سه راس بز شبیه سازی شده از نژاد مورسیا شدند که از نژادهای گران قیمت بز بوده و قادر است روزانه دو تا سه کیلوگرم شیر با چربی و کیفیت بالا تولید کند.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر نصر اصفهانی، رییس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: محققان پژوهشکده با استفاده از تجارب قبلی شبیه سازی و با به کارگیری روش دستی بومی سازی، پس از ۹ ماه موفق به این شبیه سازی از تخمدان و لقاح مصنوعی سلول بنیادی سه رأس بز از آن نژاد شدند.

وی با اشاره به اینکه قرار است با دستیابی به این فناوری ۱۰۰ راس بز مورسیا شبیه سازی شود، گفت: هم اکنون این طرح آماده واگذاری به دامپروران برای تولید انبوه است که با انبوه سازی آن می توان قیمت تمام شده تولید شیر را کاهش و کیفیت آن را بالا برد.

به گفته رئیس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان، اشتغالزایی برای دامداران در مناطق محروم، صادرات گوشت این نژاد، تولید شیر باکیفیت و تهیه پنیر از آن به دلیل داشتن چربی زیاد نه تنها نشان دهنده ظرفیت این نژاد برای ورود به صنعت دام شیری کشور است، بلکه بیانگر نیاز به توجه ویژه به صنعت بُز شیری برای ایجاد اقتصاد کوچک اما مولد با هدف تأمین خانواده‌های روستایی است.

محققان پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان، پیش از این با بومی‌سازی فناوری‌های نوین تولید‌مثل موفق به شبیه سازی بز از نژاد سانن و آلپاین شده بودند.

دکتر فرنوش جعفرپور، عضو هیات علمی پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان هم گفت: تخمک این نژاد در آزمایشگاه، بالغ سازی و سلول های مورد نظر نژاد مورسیا به درون تخمک های بالغ انتقال داده می شود. سپس جنین به رحم مادر منتقل و پس از ۱۰۵ روز بزغاله به طور طبیعی متولد می شود.

دکتر مهدی حاجیان، عضو هیات علمی پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان و مدیر مزرعه تحقیقاتی این مرکز نیز خاطرنشان کرد: با شبیه سازی این بُز امکان تولید و صادرات شیر با کیفت بالا برای تولید پنیر مرغوب در کشور فراهم شد.

وی با تاکید براینکه بر اساس تمام آمار و اطلاعات موجود، این میزان موفقیت حاصل از فناوری‌های تولید ‌مثل، بسیار بالا‌تر از نتایج طرح های مشابه در سایر مراکز تحقیقاتی دنیاست، اضافه کرد: دستیابی به این فناوری نوین، نشانگر اوج قدرتمندی‌ فناوری‌ تولید‌ مثل و نوید‌بخش افقی نو در تلفیق فناوری و صنعت دامپروری در کشور به شمار می رود.

گفتنی است، بز مورد استفاده در شبیه سازی توسط یک واردکننده بُز مورسیای اسپانیایی در اختیار پژوهشگاه رویان قرار گرفته که سال گذشته، سه هزار راس از این نژاد بز را وارد کشور کرده است.

پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان در اصفهان که فروردین ماه ۱۳۸۸ با تولد «حنا» نخستین بز شبیه سازی شده در ایران و منطقه، نام ایران را پس از امریکا، انگلستان، کانادا و چین به عنوان پنجمین کشور صاحب فناوری شبیه سازی بز ثبت کرد می کوشد از این توان ملی در راستای ارتقای صنعت دامپروری کشور استفاده کند.

پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان، خدمات تولید بز از طریق شبیه سازی و لقاح آزمایشگاهی و تولید بزهای دورگه از طریق تلقیح مصنوعی و همچنین ارائه خدمات انتقال جنین، فروش اسپرم و انجام تلقیح مصنوعی با تکنیک لاپاراسکوپی را ارائه می کند.

بُز «مورسیا گرانادا»، نژاد بومی جنوب شرقی اسپانیا به دلیل سهولت پرورش، مقاوم به آب و هوای گرم و خشک، تحمل مناسب شرایط نامساعد، چند قلوزایی و تولید شیر عالی مورد توجه قرار گرفته است. به گزارش دیده بان علم، این نژاد چندین دهه است که به کشورهای آرژانتین، برزیل، مکزیک، آفریقای شمالی و ونزوئلا صادر می شود.

مورسیا در ۲۸۰ روز دوره شیردهی، ۵۰۰ کیلوگرم شیر با ۵٫۳ درصد چربی و ۳٫۴ درصد پروتئین، تولید می کند. این بز قادر است، روزانه دو تا سه کیلوگرم شیر با چربی ۵٫۷ درصد و کیفیت بالا تولید کند. وزن ماده این نژاد حدود ۳۰ تا ۵۰ کیلوگرم و وزن نر آن حدود ۵۰ تا ۶۰کیلوگرم است.

انتهای پیام