جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

راه اندازی کرسی تحقیقات پزشکی ژنتیک در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:32902
سه شنبه، ۲۸ آذر، ۱۳۹۶ | 16:38

راه اندازی کرسی تحقیقات پزشکی ژنتیک در کشور

دارنده کرسی پژوهشی “پزشکی ژنتیکی” صندوق حمایت از پژوهشگران و فناروان معتقد است که این کرسی پژوهشی زمینه را برای تشخیص و درمان بیماری های عصبی در کشور فراهم می کند.

به گزارش دیده بان علم ایران الهه الهی که کرسی پژوهشی “پزشکی ژنتیکی” از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی به وی اعطا شده است درباره این کرسی پژوهشی اظهار کرد: نقش ژنتیک و ژن در بروز بیماری های عصبی بسیار مهم است زیرا بیمارانی وجود دارند که مبتلا به بیماری های عصبی هستند اما تشخیص درستی رخ نمی دهد. این کرسی پژوهشی با تاکید بر پژوهش و تحقیقات بر بیماری های عصبی همچون ALS در حال انجام است تا در راستای تشخیص درست و درمان این بیماری در گشور گام برداریم و رابطه ژن ها و بیماری ها را پیدا کنیم. همچنین تست مشکلات ژنتیک در بیماران ایرانی بررسی شود تا بدانیم در کشور در چه وضعیتی قرار داریم.

الهی فعالیت خود را در بیماری های دستگاه عصبی عنوان کرد که شامل بیماری های چشم به عنوان عضو عصبی نیز می شود و ادامه داد: ALS بیماری عصبی پیشرونده ای است که سبب زوال تدریجی سلول‌های عصبی‌ می‌شود. در این بیماران سیستم عصبی درگیر شده و مشکلاتی همچون کند ذهنی، ناتوانی حرکتی و بینایی بروز می کند. بنابراین با توجه به روند فعالیتمان در این کرسی تحقیقاتمان را به صورت متمرکز بر روی بیماری های عصبی قرار دادیم تا با نتایج حاصل از این مطالعات مشکلات این حوزه کم رنگ تر شود.

وی با اشاره به انجام تحقیقات بر روی بیماری پارکینسون گفت: این تحقیقات منجر به شناسایی یکی از ژن های عامل بیماری پارکینسون شد که این اقدام نیز در راستای فعالیت مان بر روی بیمار های عصبی است اما در بیماری ALS به دلیل تحقیقات کمی که در این حوزه انجام شده زمینه برای تحقیقات بیشتر وجود دارد زیرا در ایران هیچ گروهی به اندازه تیم ما روی این بیماری تحقیق نکرده است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه گفت: تحقیقات ما در این کرسی پژوهشی نیز بر روی ژن موثر در بروز بیماری است. زمانی که این ژن را پیدا کنیم تلاش می‌شود تا دریابیم این ژن چه دخالتی در بروز این بیماری دارد. پس می توان گفت این شناسایی قدم بزرگی برای درمان بیمارها است. البته تا کنون نیز اطلاعات ژنتیکی خوبی در رابطه با این بیماری در کشور در نتیجه تحقیقاتمان منتشر شده است.

الهی درباره اهمیت این کرسی پژوهشی ابراز کرد: زمانی که بیماری های مرتبط مورد مطالعه قرار می گیرند حتی اگر بیماری نادر باشد اما با این مطالعات دانش بنیادی درباره کل مسیرهای دخیل در این سیستم ها به دست می آید؛ بنابراین به دانش ارزشمندی می رسیم که می تواند راه گشای مسائل زیادی باشد.

وی گفت: مطالعات ما نیز از سویی جنبه تحقیقات در حوزه علوم پایه را دارد و هم می تواند زمینه ساز فعالیت های کاربردی در سطح تشخیص و درمان بیماری باشد زیرا در درمان هایی که جنبه ژنتیکی دارند باید با استفاده از راهکاری درباره تعاریف علم ژنتیک به نتایجی دست یابیم و این راهکارها را در اختیار داشته باشیم. پس این کرسی پژوهشی زمینه تشخیص بیماری را نیز فراهم می کند.

وی همچنین عنوان کرد: بیماران بسیاری وجود داشتند که توسط پزشکان مجرب به ما معرفی شدند و بررسی ژنتیکی در این افراد مشخص کرد که به بیماری دیگری مبتلا هستند بنابراین در انتخاب درمان مناسب نیز این تحقیقات موثر است.

الهی درباره تاثیرات انجام این کرسی پژوهشی در سطح جامعه نیز گفت: نخستین اثر اعطای این کرسی پژوهشی آگاهی از وضعیت ژنتیکی مردم کشورمان است، این آگاهی منجر به اتفاقات خوبی می شود. در این زمینه نیز در یکی از نشریات علمی و تخصصی مقاله ای به زبان فارسی منتشر می کنیم تا در اختیار مردم عادی قرار گیرد. این مقاله به زبان ساده نوشته شده تا افراد از وضعیت کشور این حوزه مطلع شوند. پس این اقدام می تواند علم و دانش را بین مردم برده و از اهمیت این موضوع آگاه شوند.

وی  در پایان به حمایت های صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی اشاره کرد و گفت: همکاری های صندوق برای انجام تحقیق و پژوهش در کشور در زمینه علمی راه گشا است خصوصا در دانشکده های علوم پایه که با محدودیت های زیادی مواجه هستند این حمایت ها بسیار ارزشمند است. البته پشتیبانی های صندوق زمینه را برای فعالیت جوانان با استعداد و خلاق کشور فراهم می کند تا در نتیجه شاهد پیشرفت و ارتقای سطح علمی کشور باشیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

یافته جالب محققان ایرانی درباره تاثیر تشابهات ژنتیکی در انتخاب همسر

در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد: شناسایی ژن‌ها و مسیرهای مولکولی سرطان با تحلیل کلان داده ها

پنجمین کنگره بین المللی و هفدهمین کنگره ملی ژنتیک ایران، نیمه اسفندماه برگزار می شود

سمپوزیوم ژنتیک و سلول‌های بنیادی با رویکرد ژن درمانی برگزار می‌شود

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها