- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

سهم ۳۷ درصدی پلی تکنیک از ثبت اختراعات خارجی ایران/ هدفگذاری برای صعود به جمع ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: برنامه داریم تا سال ۱۴۰۴ رتبه این دانشگاه را ارتقا دهیم و در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گیریم.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر سیداحمد معتمدی در جلسه سه ساعته به همراه معاونان این دانشگاه به سوالات دانشجویان پاسخ داد.


وی در این جلسه افزود: من از تیرماه سال ۹۳ کار خود را در دانشگاه آغاز کردم و برای اینکه دانشگاه را به نقطه بهتری ارتقا دهیم اقدام به اجرای برنامه راهبردی دانشگاه کردیم.


رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: براساس برنامه راهبردی دانشگاه به صورت سالیانه جایگاه دانشگاه در سطح ملی و بین المللی رصد وارزیابی می شود.


معتمدی افزود: دانشگاه درحال حاضر جایگاه خوبی در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی کسب کرده است اما همچنان تا نقطه مطلوب فاصله داریم.


وی عنوان کرد: طی ۴ سال گذشته تعداد۸۶ نفر عضو هیات علمی جدید در دانشگاه جذب شده و تعداد ۳۹ عضو هیات علمی نیز بازنشسته شده اند؛ بنابراین اگر جذب اساتید جدید در دستور کار قرار نمی گرفت با توجه به تعداد اساتید بازنشسته در دانشگاه با مشکل اساسی مواجه می شدیم.

افزایش کیفیت آموزش در دانشگاه

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: از سال ۹۳ تا ۹۶ افزایش قابل توجهی در تعداد دانشجویان در المپیادهای علمی داشتیم که این امر نشان دهنده کیفیت عملکرد آموزش در دانشگاه است.


معتمدی خاطرنشان کرد: در حوزه جذب دانشجویان المپیادی از دیگر دانشگاه ها نیز با وضعیت خوبی مواجه هستیم به نحوی که در سال ۹۴ تنها سه دانشجوی المپیادی از دیگر دانشگاه ها جذب دانشگاه شد که براساس آمار موجود در سال ۹۶ به ۱۲ نفر رشد یافته است.


وی عنوان کرد: جذب دانشجویان نخبه نیز از تعداد ۴۸ نفر در سال ۹۴ به ۹۹ نفر در سال جاری رسیده است.

بازنگری تمام برنامه های درسی دانشگاه


رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر از بازنگری برنامه های درسی در این دانشگاه خبرداد و گفت: طی یک فعالیت فشرده دو ساله با کمک دانشکده ها توانستیم تمام برنامه های درسی این دانشگاه در مقطع کارشناسی را بازنگری کنیم.


معتمدی عنوان کرد: از اوایل ترم بهمن ماه اجرای برنامه های درسی بازنگری شده آغاز می شود و در مهرماه سال ۹۷ به طور کامل اجرایی می شود.


وی تاکید کرد: در روند این بازنگری توجه به مسائل داخلی، اشتغال و توسعه علم و فناوری های جدید شده است.


رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: طبق بخشنامه وزارت علوم دانشگاه های دیگر نیز می توانند از این برنامه استفاده کنند.


ارتقای رتبه بین المللی دانشگاه تا سال ۱۴۰۴


معتمدی افزود: یکی از اهداف برنامه راهبردی دانشگاه ارتقا جایگاه و رتبه بین المللی است که براین اساس تا سال ۱۴۰۴ در جمع ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان باشیم.


وی تاکید کرد: اکنون دانشگاه در تمام رتبه بندی های بین المللی حضور دارد به طور مثال براساس رتبه بندی تایمز دانشگاه صنعتی امیرکبیر در میان دانشگاه های بزرگ کشور رتبه اول را کسب و در رتبه بندی شانگهای بعد از دانشگاه تهران قرار دارد.


دکتر معتمدی گفت: از سال ۲۰۱۴تاکنون وضعیت استناد به مقالات دانشگاه بهبود یافته و در سال جاری نیز رشد محسوسی داشته است.


وی تاکید کرد: براساس آمارهای موجود ۳۷٫۵ درصد کل پتنت های بین المللی ایران مربوط به دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.


رشد درآمدهای اختصاصی دانشگاه از محل قراردادهای صنعتی


رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به وضعیت قراردادهای صنعتی این دانشگاه گفت: تا سال ۹۳ با افت مواجه بودیم اما وضعیت عقد قرارداد و جذب درآمدها از قراردادها طی سال های گذشته رشد داشته و امسال نیز این روند دنبال می شود.


دکتر معتمدی افزود: ۴۰ درصد از درآمدهای دانشگاه از محل قراردادهای صنعتی، ۵۰ درصد از محل فعالیت های آموزشی و ۱۰ درصد مربوط به فعالیت های متفرقه است.


وی عنوان کرد: سال گذشته کل درآمد دانشگاه ۵۵ میلیارد تومان بوده و امسال پیش بینی می کنیم این رقم به ۷۰ میلیارد تومان افزایش یابد.


توسعه فعالیت های فناورانه دانشگاه


رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در میان دانشگاه های بزرگ کشور تجربه خوبی در زمینه تاسیس مراکز رشد داشتیم که برنامه داریم فعالیت های فناورانه در داخل دانشکده های دانشگاه نیز توسعه یابد و دانش آموخته این دانشگاه کارآفرین باشد.


وی ادامه داد: برج فناوری این دانشگاه با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد و برنامه داریم دومین برج فناوری را نیز در این دانشگاه راه اندازی کنیم.

افزایش تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه


رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: معاونت بین المللی را در این دانشگاه راه اندازی کردیم تا بتوانیم ارتباطات بین المللی دانشگاه را ارتقا دهیم.


معتمدی عنوان کرد: در حال حاضر این دانشگاه دارای ده برنامه مشترک دکتری و ارشد با صد دانشگاه دانشگاه برتر دنیا است.


وی با اشاره به افزایش تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر طی سال های گذشته گفت: اکنون این دانشگاه دارای ۲۰۰ دانشجو خارجی رسمی و ۵۰ دانشجو خارجی در دوره های کوتاه مدت است.

برنامه ریزی برای توسعه ورزش در دانشگاه


رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه موضوع ورزش یکی از مطالبات دانشجویان است، افزود: سرانه زمانی برای ورزش دانشجویان ۱۰ دقیقه است که این سرانه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر از دو دقیقه به ۵ دقیقه افزایش یافته است.


معتمدی تاکید کرد: افزایش این سرانه به دلیل افزایش فضاهای ورزشی است که توسعه این فضاها همواره در دستور کار مدیران دانشگاه است.

رشد ۲۰ درصدی ظرفیت خوابگاهی دانشگاه


رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: ۱۵ تا ۲۰ درصد ظرفیت خوابگاه های دانشگاه افزایش یافت که براساس برنامه راهبردی قرار است ظرفیت های خوابگاهی این دانشگاه در مجموع دو برابر رشد یابد.


دکتر معتمدی تاکید کرد: در مهرماه سال آینده ۱۵ درصد به ظرفیت خوابگاه های این دانشگاه افزوده خواهد شد.


وی با بیان اینکه اکنون ظرفیت خوابگاهی این دانشگاه به ۴ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است، اظهار داشت: تمامی خوابگاه های رتبه چهار و پنج دانشگاه حذف شده و برای مهر سال آینده برنامه داریم خوابگاه های رتبه ۳ دانشگاه نیز ارتقا یابد.

توسعه فعالیت های تشکل های دانشجویی


رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر به توسعه فعالیت های تشکل های دانشجویی در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: سه تشکل دانشجویی در این دانشگاه فعالیت می کرد که اکنون تعداد تشکل های دانشگاه به شش تشکل افزایش یافته است.


دکتر معتمدی عنوان کرد: طی سال های اخیر به همه تشکل هایی که ضوابط داشتند مجوز داده شده است.


وی گفت: تعداد کانون های دانشگاه نیز از ۱۳ کانون به ۱۶ کانون افزایش یافته است.


رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: تلاش داریم که مجوز لازم برای برگزاری برنامه های تشکل های دانشجویی ارائه شود البته دانشگاه تنها مجری ارائه مجوز به برنامه ها نیست.


دکتر معتمدی گفت: خروجی دانشگاه نباید تک بعدی باشد بلکه علم، آموزش، فرهنگ و فعالیت های سیاسی و اجتماعی باید در کناریگدیگر دنبال شوند و در این دانشگاه سعی شده تمام این ملاک ها تقویت شود که آمارها نشان دهنده این رشد هستند.


وی خاطرنشان کرد: در ۱۶ آذر همه تشکل های دانشجویی برنامه داشتند و هیچ برنامه ای لغو نشد.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: بودجه تشکل های دانشجویی دانشگاه هر سال افزایش یافته است.


توجه به کاربردی سازی علم در دانشگاه صنعتی امیرکبیر


دکتر معتمدی افزود: ما سعی کردیم کاربردی بودن فعالیت های علمی و آموزشی را حفظ کنیم این درحالی است که به موضوع تولید علم نیز توجه کرده ایم.


وی خاطرنشان کرد: در برنامه راهبردی سعی داریم نسبت خوبی میان کاربردی سازی و تولید علم ایجاد کنیم.


رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: هیچ دانشگاهی را نمی توان در دنیا پیدا کرد که تنها از صنعت درآمد داشته باشند. بخشی از درآمدهای دانشگاه ها از کمک های دولتی، بخشی از صنعت و بخشی نیز از آموزش و خدمات است.


دکتر معتمدی تاکید کرد: در بخش آموزش توجه داشتیم که افراط صورت نگیرد و تعداد دانشجویان شهریه پرداز بیشتر از دیگر دانشجویان نشود.


تخصیص بودجه مناسب برای فعالیت های تشکل های دانشجوییاختصاص فضا برای دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر جهت استقرار در مرکز رشد،برگزاری کلاس های موسیقی ، تخصیص بودجه مناسب برای فعالیت های ورزشی ، کیفیت مناسب غذا، توجه به فعالیت های فرهنگی در خوابگاهها ، تخصیص بودجه مناسب به انجمن های علمی ، توجه به امکانات رفاهی خوابگاهها از جمله سوالات مطروحه در جلسه پرسش با رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با دانشجویان بود که از سوی «دکتر معتمدی و سایر معاونین و مدیران مربوطه پاسخ های لازم ارائه شد.

انتهای پیام