- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

برندگان دهمین جایزه بزرگ زیست فناوری تربیت مدرس معرفی شدند

دکتر محمد امین حجازی، رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی صنایع غذاییِ پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و دکتر نادر مقصودی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی موفق به کسب جایزه بزرگ زیست فناوری دانشگاه تربیت مدرس شدند.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، مراسم اعطای دهمین دوره جایزه بزرگ زیست‌ فناوری، همزمان با آخرین روز هفته پژوهش در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

این جایزه از سال ۱۳۷۸ به همت مرکز تحقیقات و توسعه زیست فناوری دانشگاه تربیت مدرس و با حمایت صندوق سرمایه‌گذاری زیست ‌فناوری معاونت علمی‌ و فناوری ریاست‌جمهوری اعطا می شود.

برندگان جایزه بزرگ زیست فناوری از بین مجریان طرح های پژوهشی زیست فناوری در حوزه های «پزشکی»، «صنعت نفت»، «مهندسی شیمی»، «علوم پایه»، «کشاورزی» و« محیطزیست» که هم راستا با اولویت های تحقیقات زیست فناوری کشور بوده و و قابلیت رسیدن به محصول نهایی و تجاری سازی را دارند انتخاب می شوند.

دکتر رهبری زاده، معاون مرکز تحقیقات و توسعه زیست فناوری دانشگاه تربیت مدرس در خصوص روند انتخاب برندگان دهمین جایزه بزرگ زیست فناوری گفت: در پی فراخوان اعلام شده، ۴۲ طرح تحقیقاتی منطبق با اولویت های اعلام شده دریافت شد که ۳۱ طرح در مرحله اول داوری در شورای پژوهشی مرکز رد شدند و ۱۱ طرح به مرحله نهایی داوری رسیدند.

وی افزود: در جلسه داوری نهایی طرح ها که با حضور جمعی از اساتید، متخصصان و دست اندرکاران سیاستگذاری حوزه زیست فناوری کشور برگزار شد طرحی واجد شرایط دریافت جایزه اول و دوم شناخته نشد و دکتر محمد امین حجازی، رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی صنایع غذایی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و عضو هیات علمی این پژوهشگاه و دکتر نادر مقصودی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،  به عنوان برگزیدگان سوم دهمین جایزه بزرگ زیست فناوری انتخاب شدند.

رهبری زاده خاطرنشان کرد: در دهمین دوره جایزه بزرگ زیست فناوری، سه طرح ارائه شده دیگر شایسته تقدیر شناخته شدند.

دکتر حجازی:

حجم بازار ریزجلبک ها تا سال ۲۰۲۳ به ۴۵ میلیارد دلار در سال می رسد

دکتر حجازی که با طرح تولید تجاری بیومس و محصولات آرایشی – بهداشتی و مکمل بر پایه ریزجلبک ها برنده دهمین جایزه بزرگ زیست فناوری دانشگاه تربیت مدرس شده است، در توضیح این طرح گفت: ریزجلبک ها حلقه اول حیات را در کره زمین تشکیل می دهند و علاوه بر نقش ویژه شان، در استمرار حیات تمام موجودات، کاربردهای متنوعی نیز در حوزه های مختلف صنعت دارند؛ به طوری که پیش بینی می شود حجم بازار ریزجلبک ها تا سال ۲۰۲۳ به ۴۵ میلیارد دلار در سال برسد.

وی با اشاره به امکان تولید فراورده های فراسودمند نظیر غذا، دارو، لوازم آرایشی و بهداشتی، خوراک دام و طیور و آبزیان از ریزجلبک ها خاطرنشان کرد: به رغم پتانسیل بالای تولید ریزجلبک ها در ایران و این مزیت که برای پرورش آنها نیازی به آب شیرین و خاک حاصلخیز نیست، متاسفانه در کشور توجه چندانی به تولید ریزجلبک ها نمی شود در حالی که ریزجلبک ها می توانند جایگزین مناسبی برای بسیاری محصولات دیگر و منبعی مناسب برای کسب درآمد باشند.

حجازی با اشاره به تحقیقات گسترده ای که در زمینه شناسایی سویه های بومی و توسعه سیستم های کشت و همچنین فرمولاسیون و تولید محصولات جدید براساس ریزجلبک ها در پژوهشکده انجام شده اظهار داشت: مکمل های درمان دردهای آرتروزی و روماتیسمی و شامپو از محصولات تولیدی عرضه شده به بازار هستند و محصولات دیگری هم در مرحله کسب مجوز است که باید از مدیرعامل شرکت فرآورده های آرایشی بهداشتی نلا هم که ریسک ورود به این عرصه و تولید محصولات بر پایه ریزجلبک با فناوری ایجاد شده در پژوهشکده را پذیرفته اند، تقدیر کنم.

گفتنی است طرح برگزیده دیگر جایزه بزرگ زیست فناوری دانشگاه تربیت مدرس که از سوی دکتر نادر مقصودی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ارائه شده، طرح تولید فاکتور ۸ انسانی – داروی بیماران هموفیلی – است و طرح های شایسته تقدیر نیز طرح تولید کیت ملکولی بررسی فاکتور آزواسپرمی از شرکت هامون طب پیشرو (حسن حبیبی)، تولید ریزجلبک اسپرولینا با استفاده از نسل جدید فتوبیوراکتورها از شرکت آرین گستر (پیمان سازنده چی) و طرح بیوفیلتر تصفیه آب و پساب آلوده به مواد سمی و بیوفیلتر تصفیه شده شیرابه زباله از شرکت دانش بنیان پویا ژن آزما (دکتر مجید مقبلی) بودند.

انتهای پیام