پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

وقتی بودجه پژوهش روی کاغذ، هم چنگی به دل نمی زند!/استمداد وزیر علوم از مجلس برای تامین حداقل های بودجه پژوهش

نسخه قابل پرینت
کد خبر:32819
دوشنبه، ۲۷ آذر، ۱۳۹۶ | 15:06

وقتی بودجه پژوهش روی کاغذ، هم چنگی به دل نمی زند!/استمداد وزیر علوم از مجلس برای تامین حداقل های بودجه پژوهش

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به حذف جدول ۱۴ از لایحه برنامه بودجه ۹۷ گفت: اگرچه جدول ۱۴ تنها محل تامین اعتبارات پژوهشی نبود اما می‌توانست به پشتیبانی از پژوهش کمک زیادی کند!

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر منصور غلامی که در حاشیه مراسم هجدهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری با خبرنگاران سخن می گفت خاطرنشان کرد: بر اساس آنچه که در قوانین تاکید شده، باید تا سقف یک درصد تولید ناخالص ملی به پژوهش اختصاص یابد اما به دلیل محدودیت‌هایی که وجود داشته، این امر محقق نشده است که انتظار داریم این امر در یک برنامه زمان‌بندی نه چندان طولانی محقق شود.

وی تصریح کرد:‌ امسال نیز دولت در ردیف‌های مختلف لایحه بودجه پیش‌بینی‌هایی کرده است، ولی انتظار بیش از این‌ها بوده است و امیدواریم بتوانیم در مجلس شورای اسلامی در این زمینه حمایت بیشتری بگیریم.

گفتنی است در جدول ۱۴ که در دو سال گذشته در لوایح بودجه پیش بینی شده بود مکانیزمی برای افزایش اعتبارات تحقیقاتی از محموعه اعتبارات عمومی پیش بینی شده که با تحقق آن سهم پژوهش از GDP که همواره کمتر از نیم درصد بوده است به ۱ درصد می رسید.

اگرچه این جدول در عمل چندان عملیاتی نشد ولی حداقل نشان از عزم دولت برای توجه بیشتر به پژوهش و کمبودهای عمیق مالی این بخش داشت و لااقل روی کاغذ سهم اعتبارات پژوهشی را به حداقل های قابل تصور نزدیک می کرد. حذف این جدول در لایحه بودجه ۹۷ نشان از عقبگردی مجدد در این زمینه دارد.

به گفته دکتر عسگریان ابیانه، معاون مالی و اداری وزارت علوم در بند ۳ تبصره ۴ لایحه بودجه امسال چهار هزار میلیارد تومان نیز برای تجهیزات پژوهشی و زیرساختی توسط صندوق توسعه ملی پیش بینی شده بود که در لایحه بودجه ۹۷ متاسفانه این مبلغ نیز حذف شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

وزیر علوم وعده داد: تاسیس پارک‌ علم و فناوری بین‌المللی هزار هکتاری در استان تهران

وزیر علوم: فعلا خبری از تعویق آزمون سراسری و کارشناسی ارشد نیست

یکسان سازی حقوق اعضای هیات علمی وزارتخانه‌های علوم و بهداشت

برکناری برومند از معاونت تحقیقات و فناوری وزرات علوم/ رحیمی، معاون وزیر علوم شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها