چهارشنبه، ۵ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Wednesday, 24 April , 2024

در پژوهشگاه صنعت نفت محقق شد: تولید صنعتی مواد هشداردهنده نشت گاز طبیعی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:32656
شنبه، ۲۵ آذر، ۱۳۹۶ | 13:28

در پژوهشگاه صنعت نفت محقق شد: تولید صنعتی مواد هشداردهنده نشت گاز طبیعی

محققان پژوهشگاه صنعت نفت موفق به تولید صنعتی مواد هشدار دهنده نشت گاز طبیعی شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران مهندس نادری، مسوول پروژه تولید مواد بودار کننده طبیعی از میعانات گازی درباره اهمیت این پروژه گفت: استفاده از مواد هشدار دهنده نشت گاز طبيعي به دليل لزوم تامين ايمني در زمان استفاده از این گاز در صنايع و مصارف خانگي بسيار ضروري است.

وي افزود: با توجه به هزينه نسبتا زياد تامین این ماده استراتژیک از معدود توليد‌كنندگان آن در جهان، پروژه انتقال دانش فني و طراحي پايه واحد توليدي اين مواد در مقياس صنعتي به درخواست مديريت پژوهش و فناوري شركت ملي گاز در دستور كار پژوهشگاه صنعت نفت قرار گرفت.

نادري با تاكيد بر اين‌كه قبل از طراحي واحد صنعتي، پايلوتي به ظرفيت تقريبي يك بشكه در پژوهشگاه صنعت نفت احداث شده است تصريح كرد: امكان توليد مواد بودارکننده از نفتاي تصفيه نشده پالايشگاه شيراز در این پایلوت به اثبات رسيده که به زودی با احداث واحد صنعتي، شركت ملي گاز از واردات اين مواد بي‌نياز و حتي قادر به صادرات آن نيز خواهد شد.

مسوول این پروژه برتر وزارت نفت درباره زمان راه اندازی این پروژه گفت: این پروژه با ظرفيت ۸۰۰ تن در سال در دو ماه‌ آينده به بهره‌برداري صنعتي خواهد رسيد.

وي در همين راستا تصريح كرد: این پروژه علاوه بر مواد هشدار دهنده گاز طبيعي که محصول اصلی این واحد هستند، محصولات جانبي و با ارزش دیگری مانند ميعانات گازي بو‌زدايي شده و نيز تركيبات مركاپتاني سبك مانند متيل و اتيل مركاپتان هم دارد كه در ساير بخش‌هاي صنعت نفت قابل استفاده مي‌باشند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

امضای تفاهم نامه همکاری بین پژوهشگاه های اقیانوس شناسی و صنعت نفت

بومی سازی تولید هیدوژن از انرژی های نو و ذخیره آن در خطوط انتقال گاز طبیعی در کشور

کاهش مصرف سوخت و آلایندگی موتورهای دیزلی با دستاورد محققان کشور

افزايه هاي حفاري ساخت متخصصان صنعت نفت کشور رونمایی شدند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها