جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

کشف سه گونه جدید قارچ مقاوم در دریاچه های شور ایران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:32643
شنبه، ۲۵ آذر، ۱۳۹۶ | 12:15

کشف سه گونه جدید قارچ مقاوم در دریاچه های شور ایران

محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران موفق به شناسایی سه گونه قارچ رشته ای جدید با ویژگی مقاومت به شوری در دریاچه های شور کشور شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی در خصوص این سه گونه جدید گفت:  افزایش شوری منابع آبی و خشکسالی از آثار تغییرات اقلیمی در سطح جهانی هستند. این تغییرات اکولوژیک و البته فعالیت انسانی در دهه اخیر سبب افزایش قابل توجه میزان نمک و خشکی دریاچه های کشور، از جمله دریاچه های ارومیه و مهارلو شده است.

با توجه به پیش بینی های بلند مدت اقلیمی، یک روند خشکسالی و کم آبی در سطح گسترده ای از غرب و جنوب آسیا پیش بینی شده است. به همین منظور، شاید در آینده نیازمند انواعی از محصولات کشاورزی باشیم که با روشهای بیوتکنولوژی توانایی رشد در شرایط کم آبی و شوری را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: انواعی از میکروارگانیسمها با روابط متقابلی که با برخی گیاهان دارند سبب ایجاد و یا افزایش توانایی رشد آن گیاهان در شرایط شوری و کم آبی می شوند، بنابراین می توانند با استفاده از ابزار های مختلف زیست فناوری جهت تولید محصولات کشاورزی مقاوم به خشکسالی و شوری مورد استفاده قرار گیرند.

فاضلی افزود: گروه بسیار مهمی از این نوع میکروارگانیسم ها، قارچ های رشته ای هستند. بسیاری از قارچ های رشته ای مقاومت بالایی به کم آبی داشته و برخی از آنها نیز شرایط شوری را به خوبی تحمل می کنند. جالب توجه است که گروه هایی از قارچ های رشته ای روابط انتخابی با برخی گیاهان شورپسند نیز دارند و شواهد حاکی از آن است که این نوع قارچها در ایجاد و یا افزایش توانایی تحمل شوری و کم آبی گیاهان نقش دارند.

وی اظهار کرد: با توجه به این شرایط محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران مطالعات گسترده ای را در اکوسیستم های شور ایران انجام داده اند که قسمتی از نتایج این مطالعات معرفی سه گونه جدید قارچ رشته ای از جنس Neocamarosporium می باشد که از دریاچه های شور ارومیه، مهارلو و اینچه برون جدا سازی شده و اخیرا در مجلات علمی معتبر منتشر شده است.

فاضلی تصریح کرد: گونه های معرفی شده شامل Neocamarosporium jorjanensis   Neocamarosporium persepolisi، و Neocamarosporium solicola می باشند که همگی از دریاچه های شور جداسازی شده و مطالعات اکولوژی انجام شده در مرکز نشان می دهد که این قارچ ها ارتباط مشخصی با گیاهان شورپسند نیز دارند.

وی با تأکید بر مأموریت مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در جمع آوری و نگهداری و معرفی نمونه ها و ذخایر زیستی کشور اظهار داشت: نتایج مطالعات تنوع زیستی انجام شده در دریاچه های شور ارومیه، مهارلو و اینچه برون نشان دهنده اهمیت انجام این نوع پژوهشها و البته حرکت مرکز در جهت ذخیره  سازی و معرفی ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور می باشد.

گفتنی است این قارچهای بومی در بانک میکروارگانیسم ها – یکی از کلکسیونهای زیستی چهارگانه مرکز – با شماره های  دسترسی   IBRC-M 30134، IBRC-M 30264، IBRC-M 30243، IBRC-M 30263، IBRC-M 30177، و IBRC-M 30257 نگهداری شده  و قابل ارائه به تمام محققان و دانشجویان می باشند.

مطالب مرتبط

معرفی شش گونه جدید زعفران از ایران

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران منصوب شد

شناسایی سویه های مخمری ضد آلودگی قارچی انگور

دستیابی به سویه‌های مخمری با پتانسیل پروبیوتیکی از نمونه‌های سنتی کفیر ایران

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها