پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

ساخت دستگاه پاستوریزاتور غیر حرارتی با فرآیند فشار بالا در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:32609
شنبه، ۲۵ آذر، ۱۳۹۶ | 11:09

ساخت دستگاه پاستوریزاتور غیر حرارتی با فرآیند فشار بالا در کشور

محققان موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی برای نخستین بار در کشور موفق به تولید دستگاه پاستوریزاتور غیر حرارتی با فرآیند فشار بالا شدند.
به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر سید مهدی میرزا بابایی، مجری این طرح پژوهشی در خصوص این محصول اظهار داشت: از آنجا که روش‌های موجود فرآوری مواد غذایی اغلب بر پایه استفاده از فرآیند‌های حرارتی است و این فرآیندها باعث وارد شدن آسیب جدی به ماده غذایی می‌شود، ضرورت استفاده از روش‌های جدید برای رفع نواقص موجود احساس شد.
وی گفت: از دست رفتن ارزش‌های تغذیه‌ای، تغییر بافت، تغییر طعم و رنگ و بوی مواد غذایی، زمانبر بودن و مصرف بالای انرژی از جمله مهم‌ترین نواقص استفاده از روش‌های فعلی به شمار می‌رود.
دکتر میرزا بابایی افزود: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های صنعت غذا حفظ ارزش‌های تغذیه‌ای، بافت، طعم، رنگ و بوی ماده غذایی در طی فرآیندهای مختلف تولید است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر برای جلوگیری از مشکلات ناشی از تیمارهای حرارتی از فرآیندهای فشار بالای ( HPP ) غیر حرارتی (Non Thermal Pasteurization) استفاده می‌شود افزود: «با استفاده از فرآیندهای فشار بالا ضمن انجام عمل پاستوریزاسیون در دمای محیط، ویتامین‌ها، طعم، رنگ، بافت و تازگی ماده غذایی حفظ شده و ماندگاری آن به طور چشمگیری افزایش می‌یابد.
عضو هیأت علمی گروه ماشین آلات مواد غذایی ادامه داد: فرآیند فرآوری مواد غذایی با استفاده از این روش در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام شده و مصرف انرژی به شدت کاهش می‌یابد و از این منظر این فرآیند دوستدار محیط زیست نیز محسوب می‌شود.
میرزا بابایی گفت: تاکنون دستگاهی با این ویژگی‌ها در کشور ساخته نشده و حتی نمونه خارجی آن هم وارد کشور نشده است. در صورت تولید این دستگاه با دانش و امکانات بومی ضمن ایجاد اشتغال صرفه جویی ارزی هم به دنبال خواهد داشت.
وی گفت: اکنون دانش فنی این دستگاه را داریم و می‌توانیم مطابق با نیاز مصرف کننده آن را تولید کنیم.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

هفتمین کارگاه بین‌المللی آسیا – اقیانوسیه پروبیوتیک‌ها برگزار شد

دستگاه پاستوریزاتور سرد در کشور ساخته شد

ساخت بسته بندی نانویی هشداردهنده فساد ماهی در ایران

پژوهشکده علوم و صنایع غذایی به موسسه پژوهشی ارتقاء یافت

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها