پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

دکتر شفیعی کدکنی، استاد ممتاز دانشگاه تهران شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:32555
چهارشنبه، ۲۲ آذر، ۱۳۹۶ | 09:51

دکتر شفیعی کدکنی، استاد ممتاز دانشگاه تهران شد

دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، استاد برجسته دانشکده ادبیات و علوم انسانی به عنوان استاد ممتاز دانشگاه تهران انتخاب شد.

به گزارش دیده بان علم ایران در جلسه شورای انتخاب استاد ممتاز که ۱۹ آذر در دفتر رئیس دانشگاه تهران با حضور دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه، دکتر محمد رحیمیان، معاون پژوهشی، دکتر یاحقی، دکتر پورنامداریان، دکتر صادقی، دکتر موذنی، دکتر علوی و دکتر نادری محمودی برگزار شد، بر اساس ماده ۱۱۸ آیین‌نامه استخدامی اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران، اعطای عنوان استاد ممتاز به دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی مورد تصویب قرار گرفت.

محمدرضا شفیعی کدکنی ۱۸ مهر ۱۳۱۸ در کدکنِ تربت حیدریه در استان خراسان متولد شد. او هرگز به دبستان و دبیرستان نرفت و از آغاز کودکی نزد پدر خود و محمدتقی ادیب نیشابوری (ادیب نیشابوری دوم) به فراگیری زبان و ادبیات عرب پرداخت. او در دانشگاه فردوسی مشهد نام‌نویسی کرد و در دانشکده ادبیات پذیرفته شد و مدرک کارشناسی خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه فردوسی و مدرک دکتری را نیز در همین رشته از دانشگاه تهران گرفت و تدریس در این دانشگاه را آغاز کرد.

استاد ممتاز دانشگاه تهران ده‌ها جلد کتاب در حوزه‌های مختلف ادبیات فارسی به رشته تحریر درآورده است. «در کوچه باغ‌های نشابور» یکی از آثار شعری این ادیب نامور است که با اقبال بسیار زیاد مردم و به ویژه اهالی شعر و ادب فارسی مواجه شد. زمزمه‌ها (۱۳۴۴)، شبخوانی (۱۳۴۴)، از زبان برگ (۱۳۴۷)، بوی جوی مولیان (۱۳۵۶)، از بودن و سرودن (۱۳۵۶)، مثل درخت در شب باران (۱۳۵۶)، هزاره دوم آهوی کوهی (۱۳۶۷) از دیگر آثار این استاد بزرگ ادبیات است.

وی در عرصه تألیف، تصحیح، ترجمه، نقد و تحقیق، بی هیچ تردیدی، چهره‌ای ممتاز در ادبیات ایران است. برخی از آثار نظری و انتقادی و تصحیح و ترجمه او عبارتند از: صور خیال در شعر فارسی؛ موسیقی شعر؛ تصحیح اسرارالتوحید نوشته محمد بن منور بن ابی‌سعد بن ابی‌طاهر بن ابی‌سعید میهنی؛ تصحیح تاریخ نیشابور نوشته حاکم نیشابوری؛ از مجموعه آثار فریدالدین عطار نیشابوری، مقدمه، ترجمه و تعلیقات بر آفرینش و تاریخ از طاهربن مطهربن مقدسی در دو جلد؛ مفلس کیمیافروش درباره شعر انوری؛ زبور پارسی نگاهی به زندگی و غزل‌های عطار؛ تازیانه‌های سلوک درباره قصاید سنایی؛ در اقلیم روشنایی تفسیر چند غزل حکیم سنایی؛ شاعر آیینه‌ها بررسی سبک هندی و شعر بیدل دهلوی؛ آن سوی حرف و صوت گزیده اسرارالتوحید.

استاد شفیعی کدکنی نه‌تنها در میان دانشجویان رشته ادبیات فارسی، بلکه در میان دانشجویان رشته‌های دیگر محبوبیت ویژه‌ای دارد و کلاس‌های او اغلب مملو از این علاقه‌مندان است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

«نشان عالی دانش» بر سینه ۱۲ چهره برجسته علمی کشور نشست

جلد دوم فلور مصور پارک ملی گلستان منتشر شد

محققان دانشگاه تهران نشان دادند: سرنوشت قطره‌های استنشاقی در مجاری تنفسی انسان

در دانشگاه تهران ساخته شد: دستگاه کیفیت‌سنجی و تشخیص سریع تقلب در روغن زیتون

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها