پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

پایش دائم نقاط سانحه خیز خطوط راه آهن برای پیشگیری از زمین لغزش و رانش

نسخه قابل پرینت
کد خبر:32526
سه شنبه، ۲۱ آذر، ۱۳۹۶ | 18:12

پایش دائم نقاط سانحه خیز خطوط راه آهن برای پیشگیری از زمین لغزش و رانش

مدیرکل خط و سازه های فنی راه آهن از پایش دائم نقاط سانحه خیز خطوط برای پیشگیری از زمین لغزش و رانش خبر داد.

به گزارش دیده بان علم ایران، مهندس سید محمد موسوی که در آستانه نخستین سمینار آموزشی «تثبیت شیب ها و شیروانی ها؛ زمین لغزش و ریزش سنگ»  سخن می گفت با اشاره به این که بیش از ۸۰ سال از احداث راه آهن سراسری ایران در مسیر بندر امام تا بندر ترکمن می گذرد و طی این مدت سالانه حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر و در سالهای اخیر با مشارکت بخش خصوصی سالانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر خط آهن جدید در کشور احداث شده است اظهار داشت: برخی محورها از حدود ۵۰ سال پیش نیاز به بازسازی دارند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط موجود در نگهداری خطوط ریلی اولویت با کدام بخش فعالیتها از قبیل نوسازی پلها، روسازی و زیرسازی خطوط است گفت: اولویت ما براساس ظرفیت محورهاست و نمی توانیم در نوسازی یک محور مثلا به پل ها توجه کنیم و از تونل ها غفلت کنیم بلکه به رفع همه مسائل و مشکلات اهتمام داریم. البته خطوط پرتردد راه آهن مثل محور تهران – مشهد با توجه به حجم بسیار بالای مسافر لازم است در تمام سال خدمت رسانی کند و طبعا امکان مسدود کردن محور را نداریم. این مساله در برخی محورها که از جنبه باربری مهم هستند هم وجود دارد چون اساسا عمده درآمد راه آهن از این بخش است.

موسوی درباره رویکرد راه آهن در مواجهه با مخاطرات طبیعی از قبیل رانش زمین و ریزش سنگ گفت: نگاه ما به این قبیل پدیده ها عمدتا از جنبه پیشگیری است البته پدیده ای مثل زلزله قاعدتا قابل پیشگیری نیست. خوشبختانه زلزله اخیر کرمان زیان مالی برای راه آهن نداشت.

مدیر کل خط و سازه های فنی راه آهن جمهوری اسلامی خاطر نشان کرد قصد داریم نقاط سانحه خیز را مانیتوریگ کنیم که اگر در ابنیه ای مثل پل ها ریزش داشتیم قبل از ورود قطار متوجه شویم.

وی در خصوص جایگاه شرکتهای دانش بنیان و استفاده از روشهای نوین صنعتی و عمرانی ریلی در برنامه های راه آهن گفت: چه در بحث تعمیر و نگهداری خطوط و ابنیه و چه در نوسازی از روشهای جدید استفاده می کنیم که در این ارتباط پیشنهاد های خوبی از برخی  دانشگاهها و شرکت های دانش بنیان دریافت کرده ایم که برخی از آنها اجرایی شده است. سعی ما استفاده حداکثری از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان و دانش بومی است.

موسوی با اشاره به سیاست تمرکز زدایی در راه آهن جمهوری اسلامی گفت: عمده فعالیت ها حتی انعقاد قراردادهای تعمیر و نگهداری تحت اختیار نواحی است و معاونت برنامه ریزی و بودجه صرفا نقش نظارتی دارد. در این ارتباط برخی ادارات کل مثل تهران و خراسان از بالاترین سطح اختیارات برخوردارند ولی در مناطق جدیدالتاسیس مثل اداره کل قم طبعا مدتی طول می کشد تا ساز و کارهایی لازم تدوین شود.

مدیر کل خط و سازه ها ی فنی راه آهن جمهوری اسلامی در ادامه با بیان اینکه در دولت یازدهم نگاه بسیار ویژه ای به راه آهن شده که در دولت دوازدهم نیز تداوم خواهد داشت اظهار داشت: سالی ۱۸ تا ۱۹ هزار کشته در جاده ها در شان کشور نیست و همچنان که مقام معظم رهبری نیز توصیه کرده اند باید توجه ویژه ای به حمل و نقل ریلی صورت گیرد. در این ارتباط توسعه راه آهن حومه ای و ایجاد ایستگاه های TOD را برای اولین بار در دستور کار قرار داده ایم و درصددیم که دو تونل دسترسی به خط ۳ مترو احداث کنیم و دنبال احداث ایستگاه های تبادلی با مترو هستیم و در مجموع نگاه مان کاملا ریلی است.

موسوی خاطر نشان کرد در دولت یازدهم و دوازدهم حرکت بسیار خوبی در زمینه توسعه خطوط ریلی آغاز شده که بعد از دوره احداث ۱۷۰۰ کیلومتر خط ریلی در دهه ۱۳۱۰ شمسی دومین حرکت بزرگ در تاریخ راه آهن کشور است.

مدیر کل خط و سازه های فنی راه آهن جمهوری اسلامی  در پایان با ابراز خرسندی از برگزاری همایش تخصصی زمین لغزش و ریزش سنگ اظهار داشت: این قبیل همایش ها و گردهمایی های علمی جایگاه بسیار خوبی برای تبادل اطلاعات و نظرات استادان، پژوهشگران، مدیران و دیگر دست اندرکاران حوزه های مختلف مرتبط است که زمینه همکاری هرچه بیشتر بین دانشگاه ها و صنعت و شناسایی و جذب متخصصان و صاحب نظران بخش های دانشگاهی و پژوهشی را فراهم می کند.

نخستین سمینار آموزشی «تثبیت شیب ها و شیروانی ها؛ زمین لغزش و ریزش سنگ»، ۲۲ آذرماه در سالن همایش جامعه مهندسان مشاور ایران برگزار می شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

برپایی «ایده بازار صنعت حمل و نقل ریلی» در مهرماه

امکان تست ادوات ریل راه‌آهن در کشور فراهم شد

سرپرست سازمان زمین شناسی خبر داد: پتانسیل تولید ریزگرد در ۳۵ هزار کیلومتر مربع از اراضی کشور/تهیه نقشه زمین شناسی متروی تهران – شمال

نقشه ملی پهنه‌بندی زمین لغزش کشور تهیه شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها