شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

دکتر ملک زاده: شمار دانشمندان برتر کشور در دولت یازدهم، پنج برابر شد/کمتر از سه درصد اعضای هیات علمی در طرح های پژوهشی مشارکت فعال دارند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:32500
سه شنبه، ۲۱ آذر، ۱۳۹۶ | 14:52

دکتر ملک زاده: شمار دانشمندان برتر کشور در دولت یازدهم، پنج برابر شد/کمتر از سه درصد اعضای هیات علمی در طرح های پژوهشی مشارکت فعال دارند

معاون تحقيقات و فناوري وزیر بهداشت با بيان اينكه تعداد دانشمندان برتر کشور طی دوره چهار ساله دولت یازدهم پنج برابر شده است، گفت: باید از افرادی که از نظر علمی فعال هستند، حمایت شود، چرا که با حمایت از نیروی انسانی فعال، کیفیت پژوهش در دانشگاه ها افزایش پیدا می کند.

به گزارش دیده بان علم ایران، دكتر رضا ملك زاده در اجلاس روساي دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور با بيان اينكه بشر همواره كارهاي سخت را در شرايط دشوار به انجام رسانده است، گفت: در پزشكي هم بزرگترين كشفيات در شرايط سخت به وجود آمده است و مسئولان دانشگاه های علوم پزشکی و اعضاي هيات علمي بايد با وجود شرایط سخت در خود انگيزه كار ايجاد كنند و دچار شكست و نااميدي نشوند و با فراگيري مهارت هاي لازم انگیزه کار را در خود پرورش دهند.

وی ادامه داد: دانشگاه های علوم پزشکی ۳۰ درصد دانشگاه های کشور را تشکیل می دهند و باید تا سال ۱۴۰۴ در منطقه از نظر تولید علم بهترین باشند و به برترین شاخص ها دست پیدا کنند.

ملک زاده خاطرنشان کرد: با وجود سختی ها و مشکلات اقتصادی در کشور، کارهای مهمی انجام شده است، مثلا برای اولین بار موسسه ای به نام نیماد تاسیس شد، طرح ها و برنامه های جدیدی اجرا شد، واحدها و مراکز تحقیقاتی افزایش پیدا کرد و مراکز تحقیقاتی که ردیف بودجه ای دارند از ۳۴ مرکز به ۵۳ مرکز رسید.

وی گفت: بیش از ۴۰ هزار مجله و کتاب را به صورت آنلاین در اختیار تمام محققان قرار دادیم و همکاری های بین المللی خوبی در سطح دانشگاه ها شکل گرفته و کمیته اخلاق تشکیل شده است.
دکتر ملک زاده تصریح کرد: در ابتدای دولت یازدهم در علوم پزشکی ۱۰۸ دانشمند برتر در کشور وجود داشت که در سال ۱۳۹۴ به ۲۹۸ نفر و در حال حاضر به ۵۳۰ نفر رسیده است، یعنی تعداد دانشمندان برتر نزدیک به پنج برابر افزایش پیدا کرده است.
معاون تحقيقات و فناوري وزیر بهداشت با بیان این که در چهار سال گذشته از ۳۳۶ پروژه مهم تحقیقاتی در سطح وزارت بهداشت حمایت شده است، خاطرنشان کرد: کار مهمی که باید انجام شود، حمایت از نیروی انسانی است، یعنی دانشگاه ها باید از نیروهای خوب خود حمایت کنند و ما در این زمینه تلاش های بسیاری کرده ایم. از ۲۰ هزار اعضای هیات علمی، تنها ۵۳۰ نفر در طرح های تحقیقاتی فعال هستند، لذا باید از افرادی که از نظر علمی فعال هستند، حمایت شود، چرا که با حمایت از نیروی انسانی فعال کیفیت پژوهش در دانشگاه ها افزایش پیدا می کند.
وی ادامه داد: با وجود مشکلات ۱۰ سال زودتر از اسناد بالادستی به اهداف خود رسیده ایم و همین باعث شده در منطقه از نظر تولید علم رتبه خوبی را کسب کنیم. کشور در بانک اطلاعاتی اسکوپوس از رتبه ۲۲ در سال ۲۰۱۱ به رتبه ۱۶ جهانی رسیده است، بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا مانند. ترکیه، سوئیس، سوئد، بلژیک، دانمارک، مالزی، اتریش، رژیم صهیونیستی و سنگاپور در این رتبه بندی پس از ایران قرار گرفته اند و در واقع حدود ۴۵ درصد این مقالات در موضوع علوم پزشکی منتشر شده اند.
وی ادامه داد: ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی با انتشار ۴۳ هزار و ۵۵۷ مقاله در بانک اطلاعاتی ISI رتبه ۱۷ جهانی و دوم منطقه را به دست آورده است، درحالی که در سال ۲۰۱۵ تعداد مقالات ما ۳۴ هزار و ۹۰۴ مقاله در ISI بود، یعنی رشد ۲۴ درصدی طی این یک سال در تعداد مقالات علمی ISI تجربه شده است و همچنین در تولید مقالات پزشکی دنیا، ایران از رتبه ۲۰ در ۲۰۱۱ به رتبه ۱۸ در ۲۰۱۶ در جهان رسیده است.
معاون تحقيقات و فناوري وزیر بهداشت گفت: دانشگاه ها باید به امر آموزش و پژوهش اهمیت بیشتری بدهند، حتی در شرایطی که بودجه اندکی در اختیار دارند، از این بودجه کم، کمتر مایه نگذارند و برای پژوهش اولویت قائل شوند. علاوه بر آن فناوری نیز مهم است، چرا که در بخش فناوری می توان به تولید درآمد رسید، زیرا بسیاری از دانشگاه های درجه یک دنیا با فناوری پیشرفت کرده اند.
وی اظهارداشت: شرکت های دانش بنیان در کشور افزایش پیدا کرده است و بعضی از این شرکت ها درآمدهای زیادی دارند، لذا باید روی این شرکت ها سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد. ما توانستیم برای شرکت های دانش بنیان در زمینه سلامت، در صندوق نوآوری کمک ۵۰ درصدی دریافت کنیم.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان اینکه در بخش فناوری ۳۱ رتبه ارتقا داشته ایم، گفت: می توان در زمینه فناوری و پژوهش پیشرفت بیشتری کرد، نباید فراموش شود، گاهی راه حل ها از معبر پژوهش می گذرد.
ملک زاده بیان کرد: وزرات بهداشت برای ارتقای شاخص های کمی و کیفی پژوهش و فناوری، اقدام به تغییر نظام ارزشیابی مراکز تحقیقاتی و تطبیق آن با شاخص های بین المللی کرده، شاخص های کیفی را به فرایند ارتقای اعضای هیات علمی افزوده و توجه به انتشار در مجلات معتبر علمی و بین المللی سازی پژوهشی را مدنظر قرار داده است.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

ابقای دکتر ملک زاده در ریاست موسسه ملي توسعه تحقيقات علوم پزشكي

قائم‌مقام معاون تحقیقات وزیر بهداشت خبر داد: رشد ۴۰۰ درصدی ارجاعات به مقالات علوم پزشکی ایران در دو سال گذشته

قاضی‌زاده هاشمی در دو آزمون علمی چگونه عمل کرد؟

آذر ۹۵ و روزشمار وعده‌ وزارت بهداشت:به مقاله‌نویسی برای ارتقا پایان می‌دهیم

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها