- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

معاون تحقیقات وزیر بهداشت: تنها ۱۲ درصد بودجه تحقیقات پزشکی امسال محقق شده است!

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از حمایت  موسسه ملی توسعه تحقیقات پزشکی (نیماد) از ۱۶۰ طرح ملی تحقیقاتی علوم پزشکی تا کنون خبر داد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر رضا ملک زاده در آستانه فرا رسیدن هفته پژوهش طی نشستی خبری به ارائه گزارشی از اهم فعالیتهای معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت  در حوزه علوم پزشکی طی دولت یازدهم و دوازدهم پرداخت و  مهمترین اقدامات صورت گرفته طی این مدت را شامل فعالیتهای زیرساختی به منظور ایجاد زمینه اجرای طرح های تحقیقاتی بلند مدت و گسترده در حوزه سلامت برشمرد.

وی از احیای موسسه ملی توسعه تحقیقات پزشکی (نیماد) یاد کرد که با هدف حمایت از طرح های ملی تحقیقات پزشکی برای اولین بار اعتبارات خوبی را به طرح های مصوب ملی ا ختصاص داد.

رییس موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی اعلام کرد: در نیماد ۱۶۰ طرح تحقیقاتی بزرگ طی دو سال اخیر مورد حمایت قرار گرفته اند که امیدواریم باعث جهش در این حوزه شود.

به گفته وی محل اجرای طرح های مذکور در ۲۴۴ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی است که دانشگاه علوم پزشکی تهران با ۴۱ طرح، شهید بهشتی با ۱۷ طرح و شیراز با ۱۷ طرح در صدر قرار دارند.

دکتر ملک زاده با اشاره به راه اندازی نظام ثبت بیماری ها و پیامدهای سلامت در کشور گفت: در نظام ثبت بیماری افرادی که بیماریهای مهمی دارند وارد سیستم ثبت بیماریها  می شوند و این نظام دارای دستاوردهای تحقیقاتی مهمی برای آینده تحقیقات علوم پزشکی خواهد بود.

مجری بزرگترین مطالعه کوهورت خاورمیانه و شمال آفریقا همچنین از راه اندازی مطالعات کوهورت در ۲۰ استان کشور با موضوعات مختلف خبر داد که طی این مطالعات افراد ۳۵ سال به بالا در زمینه های مختلف سلامت به مدت ۳۰ سال مورد مطالعه و رهگیری قرار می گیرند. دستاوردهای این مطالعات یکی از ارزشمندترین نتایج را برای تحقیقات پزشکی و نظام سلامت ایران به همراه خواهد داشت.

ملک زاده از ایجاد مراکز تحقیقاتی با اهداف خاص همچون  ایرانوم خبر داد و گفت:  با ایجاد این مرکز  اطلاعات ژنتیکی ایرانیان ثبت می شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از افزایش تعداد مراکز تحقیقاتی از ۴۷۹ به ۷۲۴ مرکز نیز خبر داد و افزود: تعداد پژوهشکده های علوم پزشکی نیز از ۱۲ به  ۴۴ پژوهشکده افزایش یافته است.

به گفته دکتر ملک زاده، قبلا ۳۴ مرکز تحقیقاتی ردیف بودجه داشتند که هم اکنون بیش از ۵۰ مرکز تحقیقاتی دارای ردیف بودجه هستند و امید می رود این تعداد به ۶۰ مرکز تحقیقاتی افزایش یابد.

به گزارش دیده بان علم ایران وی همچنین با اشاره به راه اندازی ۱۱ آزمایشگاه جامع تحقیقاتی و آغاز احداث ۱۰ آزمایشگاه جدید به ایجاد و تکمیل ۱۰ اتاق تمیز در کشور نیز اشاره کرد.

دکتر ملک زاده ایجاد ۱۴۳ کمیته اخلاق در پژوهش در دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی کشور را از دیگر اقدامات معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت برشمرد.

وی از تدوین استانداردهای ملی اخلاق در پژوهش از جمله کدهای عمومی و اختصاصی اخلاق در پژوهش به عنوان دیگر اقدام در این زمینه یاد کرد و افزود: همچنین نظام ثبت کارآزمایی های بالینی ایجاد شده و توسعه یافته است.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت همچنین یادآور شد : برای اولین بار در طول تاریخ پس از انقلاب، سهم یک درصدی بودجه تحقیقات پزشکی از وزارت بهداشت به طور کامل محقق شد که این میزان بودجه صرف حمایت از ۳۰۰ پروژه تحقیقاتی شده است.

وی به افزایش شمار محققان برتر کشور در طول نزدیک به شش سال گذشته اشاره کرد و گفت: بیش از ۵۰۰ محقق برتر در کشور هستند که هر کدام یک هسته پژوهشی به شمار می روند و به صورت ویژه مورد حمایت قرار می گیرند.

دکتر ملک زاده گفت: در راستای حمایت از پژوهشگران از بین ۱۸ هزار عضو هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی، ۵۱۳ نفر که دارای اچ ایندکس بالای ۱۵ هستند شناسایی شدند که  با اعطای گرنت ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومانی از آنها حمایت می شود.

وی رتبه تولید علم ایران در منطقه را ۱۶ اعلام کرد و گفت: برای نخستین بار رتبه نخستین استناد به مقالات را کسب کردیم که این نشان می دهد در طول سالهای گذشته بر کیفی سازی مقالات توجه عمده شده است.

به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، در زمینه فناوری نیز، بیش از ۷۰ مرکز رشد و ۹۰۰ شرکت دانش بنیان سلامت مشغول به فعالیت هستند که این مراکز اگرچه ۳۰ درصد کل شرکتهای دانش بنیان تحت حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی را تشکیل میدهند اما ۵۰ درصد اعتبارات فناوری صندوق نوآوری و شکوفایی را جذب کرده اند

دکتر ملک زاده به دستاورد محققان علوم پزشکی در زمینه تولید داروها پرداخت و با اشاره به تولید نمونه ژنریک ۱۰۰ قلم دارو در ایران که تولید داروی هپاتیت سی از آن جمله بوده است گفت: تولید این داروها باعث کاهش بسیار زیاد هزینه درمانی برای بیماران شده است.

وی با اعلام راه اندازی سامانه های جدید در نظام نوین اطلاعات پژوهش پزشکی به سامانه اعلام مجلات نامعتبر و جعلی اشاره کرد و گفت: با این که ایران پنجمین یا ششمین کشور در انتشار مقالات در مجلات یغماگر و جعلی است اما این یک مشکل جهانی است و حتی کشورهایی مثل آمریکا، چین، هند در رتبه های بالا هستند.

وی از حمایت سالانه ی یک میلیارد تومانی از مجلات علوم پزشکی کشور جهت حفظ و ارتقای کیفیت و ایندکس شدن در نمایه نامه های بین المللی خبر داد و گفت: ۱۰۸ مقاله ایندکس شده در اسکوپوس ، ۷۰ مجله ایندکس شده در آی اس آی و ۱۰۲ مجله ایندکس شده در پاپ مد، مورد حمایت قرار گرفته اند.

دکتر ملک زاده گفت: ۲۵۰ شرکت مرتبط با مجلات جعلی در کشور شناسایی شده اند و چند مجله در ایران فعالیت داشتند که تعطیل شدند

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درباره بودجه تحقیقات پزشکی، میزان این بودجه را بسیار کم دانست و با انتقاد از این که هر گاه دانشگاه ها به مشکل مالی بر می خورند اول از بودجه تحقیقات کاسته می شود گفت: در سال گذشته ۷۵ درصد اعتبارات تحقیقات پزشکی تخصیص یافت و در سال جاری تا کنون حدود ۱۱ تا ۱۲ درصد بودجه اختصاص یافته است که امیدواریم در نیمه دوم سال وضعیت بهتر شود. همچنین در لایجه بودجه ۹۷ نیز، افزایش ۵ تا  ۶ درصدی در بودجه تحقیقات پزشکی پیش بینی شده که امیدواریم مجلس هم حمایت لازم را در زمینه افزایش بودجه تحقیقات پزشکی صورت دهد.

وی میزان بودجه تحقیقات پزشکی سال گذشته را ۱۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بودجه مراکز تحقیقات دارای ردیف بودجه مستقل، از ۲۰ میلیارد تومان در سال ۹۲ به ۱۲۵ میلیارد تومان در سال ۹۶ افزایش یافته است.

دکتر ملک زاده با اشاره به همکاری با محققان ایرانی خارج کشور گفت: فهرستی از ۲۰۰۰ محقق علوم پزشکی ایرانی خارج از کشور تهیه شده که از ۱۵۰ نفر از آنها  به عنوان داور مقالات طرح های نیماد استفاده می شود.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت، اشاره ای هم به ارزیابی کیفی مراکز تحقیقات پزشکی  داشت  و گفت: در هر تیم ارزیابی مراکز، یک محقق ایرانی مقیم خارج نیز حضور دارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به راه اندازی برنامه تربیت پزشک پژوهشگر  از جذب ۲۳ متقاضی پزشک پژوهشگر طی سه دوره خبر داد.

انتهای پیام