چهارشنبه، ۵ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Wednesday, 24 April , 2024

ساخت اولین آزمایشگاه مرجع عملکرد حرارتي کلکتورها و آب گرمکنهای خورشیدی در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:32351
دوشنبه، ۲۰ آذر، ۱۳۹۶ | 15:43

ساخت اولین آزمایشگاه مرجع عملکرد حرارتي کلکتورها و آب گرمکنهای خورشیدی در کشور

 پژوهشكده توسعه و بهينه‌سازي فناوري‌هاي انرژي پژوهشگاه صنعت نفت  اقدام به احداث اولین آزمایشگاه مرجع کشور در زمینه آزمون عملکرد حرارتي کلکتورها و آب گرمکن های خورشیدی کرده است .

به گزارش دیده بان علم ایران با توجه به گسترش استفاده از کلکتورها و آب گرمکن‌های خورشیدی در کشور، با هدف انجام آزمون‌هاي فني و عملكرد بر روي سيستم‌هاي حرارتي خورشيدي اعم از كلكتورهاي حرارتي، مخازن ذخيره و آبگرمكن‌هاي خورشيدي به‌منظور دريافت نشان استاندارد داخلي، پژوهشكده توسعه و بهينه‌سازي فناوري‌هاي انرژي پژوهشگاه صنعت نفت با حمايت ستاد توسعه فناوري‌هاي انرژي‌هاي تجديدپذير وابسته به معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري اقدام به احداث اولین آزمایشگاه مرجع کشور در زمینه آزمون عملکرد حرارتي کلکتورها و آب گرمکن های خورشیدی كرده است.

دكتر محمد ايمان غياثي، مسئول طرح آزمايشگاه آزمون تجهيزات خورشيدي- حرارتي پژوهشگاه صنعت نفت، با تاكيد بر اين‌كه امروزه مصرف روز افزون انرژی در جهان و نگرانی از رو به اتمام بودن منابع فسیلی در کنار آلودگی‌های ناشی از بکار‌گیری سوخت‌های فسیلی، استفاده از منابع انرژی تجدید‌پذیر از جمله انرژی خورشیدی را ضروری ساخته است، گفت:از جمله کاربردهای مرسوم انرژی خورشیدی می‌توان به آب گرمکن‌های خورشیدی اشاره کرد که بهره‌گیری از آن‌ها از سال‌ها پیش در ایران سابقه داشته است.

وي در همين راستا تصريح كرد: از جمله پروژه‌هایی که در این زمينه انجام شده می‌توان به نصب و راه‌اندازي آب گرمكن‌هاي خانگي در اماكن عمومي که با حمایت شركت‌هاي مختلف از جمله شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت كشور اجرا شده‌اند اشاره کرد.

وي به جنبه‌هاي نوآوري اين طرح نيز اشاره كرد و افزود: عدم وجود نمونه داخلی طراحی شده، تلفیق عملکرد چندنمونه خارجی در یک محصول، طراحی بومی نرم افزار تست از مهم‌ترين موضوعاتي است كه در اين طرح در نظر گرفته شده است و علیرغم نیازمندی‌های بالای کشور به این محصول، تا کنون اقدامی برای رفع این نیاز صورت نگرفته بود و این طرح برای اولین بار اجرا شده­است و بنابر بررسی‌های انجام شده، در کشورهای خاورمیانه نمونه مشابهی از این طرح وجود ندارد.

غياثي اثر‌گذاري بر اقتصاد كشور را از مزاياي اين طرح بزرگ خواند و تصريح كرد: افزايش نرخ صادرات، اشتغال‌زايي، كاهش اثرات تحريم، افزايش خودكفايي ملي و تقويت اقتصاد دانش بنيان از مواردي مي‌باشند كه بر اقتصاد كشور بسيار تاثير‌گذار مي‌باشند.

وي در همين راستا افزود: با جلوگیری از ورود محصولات بی کیفیت خارجی، بستر برای افزایش تولید شرکت‌های داخلی مهیا گشته و این امر موجب بکارگیری نیروی انسانی در کشور می‌گردد و بی‌شک این محصول جزء مواردی است که به راحتی توسط کشورهای صاحب تکنولوژی در اختیار ما قرار نمی­ گرفت و اکنون حتی قادر به اخذ سفارشات خارجی برای ساخت این محصول هستیم و این محصول تقریبا ۴۰% قیمت نمونه­های مشابه خارجی بوده و این امر بیانگر ارزش افزوده ایجاد شده به واسطه دانش بومی کشور می باشد.

مسئول طرح اين پروژه، با بيان اين‌كه استاندارد‌هاي ملي آزمون كلكتور‌ها و آب گرمكن‌هاي خورشيدي از سال‌ها پيش تدوين شده است، گفت: تا كنون آزمايشگاه مرجعي براي آزمون اين تجهيزات وجود نداشته است ولي هم اكنون با همكاري متخصصان پژوهشگاه صنعت نفت اين مهم محقق شده است و بستر آزمون احداث شده با استفاده از آخرین تکنولوژی‌های موجود در جهان جهت تحقق شرايط استانداردهاي مورد نظر طراحی و ساخته شده است و در نهايت کلکتورها و آب گرمکن‌های خورشیدی ساخته شده و یا وارد شده بر طبق استانداردهای معتبر مورد آزمون قرار خواهند رفت.

غياثي به مواردي كه در اين آزمايشگاه قابل اجرا است نيز اشاره كرد و گفت: تعيين عملكرد سيستم و پيش بيني عملكرد سالانه سيستم‌هاي صرفاً خورشيدي، تعيين عملكرد روزانه سيستم، تعيين درجه آميختگي در مخزن ذخيره طي دريافت آب، تعيين تلفات گرمايي مخزن ذخيره و استخراج نمودار ورودي – خروجي تجهيز از نمونه فعاليت‌هايي است كه در اين آزمايشگاه قابل اجرا مي‌باشند.

وي در خاتمه افزود: مرز دانش این طرح در مقایسه با موارد بین المللی تقریبا از موقعیت یکسانی بر خوردار بوده و این طرح بر پایه جدیدترین تکنولوژی­های دنیا پایه ریزی شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

برترین‌های شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی تقدیر شدند

امضای تفاهم نامه همکاری بین پژوهشگاه های اقیانوس شناسی و صنعت نفت

کاهش مصرف سوخت و آلایندگی موتورهای دیزلی با دستاورد محققان کشور

افزايه هاي حفاري ساخت متخصصان صنعت نفت کشور رونمایی شدند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها