پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

سه سال از درگذشت دکتر فخرایی، استاد برجسته مهندسی برق گذشت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:32246
شنبه، ۱۸ آذر، ۱۳۹۶ | 14:56

سه سال از درگذشت دکتر فخرایی، استاد برجسته مهندسی برق گذشت

سه سال از درگذشت مرحوم دکتر سید مهدی فخرایی، استاد فقید دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران گذشت.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر فخرایی که در بدو تاسیس بنیاد ملی نخبگان معاونت پژوهش و برنامه ریزی بنیاد را عهده دار بود ۱۶ آذرماه سال ۹۳ در پی ابتلا به بیماری سرطان خون درگذشت.

مرحوم فخرایی به رغم ابتلا به نوع نادری از سرطان خون و با وجود توصیه برخی پزشکان و نزدیکان برای پیگیری روند درمان در خارج کشور ترجیح داد، روند درمان خود را در یکی از بیمارستان‌های دولتی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه دهد و بیماری خود را نیز فرصتی برای تجربه‌اندوزی پزشکان ایرانی تلقی می‌کرد.

وی در پاسخ به نزدیکانش که از او می‌خواستند برای درمان بیماری سختش به خارج کشور یا لااقل به بیمارستانی خصوصی مراجعه کند گفت: من معلم دانشگاه تهرانم و درمانم را هم در بیمارستان دانشگاه پیگیری می‌کنم.

برادر استاد تعریف می‌کرد: در زمان بستری شدن وی در بیمارستان، برخی نزدیکان با توصیه پزشک معالج که به دلیل نادر بودن و خطر شدید بیماری وی بر اعزام ایشان به خارج تاکید داشت، بدون اطلاع دکتر فخرایی، مقدمات اعزام وی را پیگیری می کردند. وی به محض اطلاع از این مساله بسیار عصبانی شد. گفتیم با این که بیمارستان شریعتی بسیار خوب است ولی با توجه به جدید و نادر بودن بیماری شما بهتر است به خارج بروید. دکتر فخرایی گفت من پزشکان داخلی را تحقیر نمی‌کنم. گفتیم خود پزشک شما توصیه کرده که اگر امروز که روز دوم بستری است به کانادا بروید بهتر از فرداست چون آنجا تجربه بیشتری در خصوص این بیماری دارند. دکتر فخرایی گفت پزشکان ما هم باید تجربه کنند. گفتیم این مساله به مرگ شما منجر می‌شود، پاسخ داد «خب بمیرم پس پزشکان ما کجا باید یاد بگیرند و تجربه کنند!؟»

برادر دکتر فخرایی در مراسم تشییع استاد گفت: بهمن ماه پارسال که ایشان این حرف را زدند پیش خود فکر کردم شاید شعار می‌دهند و بالاخره راضی می‌شوند ولی تا آخر پای این حرف که برآمده از اعتقاد عمیق‌شان بود، ماندند و جان خود را هم سر همین عقیده گذاشتند.

دکتر سید مهدی فخرایی در سال ۱۳۳۹ در دزفول متولد شد. وی تحصیلات دوره دبیرستان را در مدرسه ای وابسته به دانشگاه شیراز گذراند و سپس در رشته مهندسی برق و الکترونیک موفق به اخذ مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران شد. مرحوم فخرایی دوره دکتری خود را در سال ۱۹۹۵ در همان رشته در دانشگاه تورنتوی کانادا به پایان برد و از همان سال به هیات علمی دانشگاه تهران پیوست.

یافته های رساله دکتری زنده یاد استاد فخرائی که زیرنظر پرفسور «کنت سی. اسمیت» تدوین شده در سال ۱۹۹۷ در قالب کتابی با عنوان VLSI-Compatible Implementations for Artificial Neural Networks (پیاده‌سازی سازگار با VLSI برای شبکه‌های عصبی مصنوعی) توسط انتشارات دانشگاهی Kluwer منتشر شده است.

وی که طی سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ به عنوان استاد مهمان در دانشگاه تورنتو تدریس می کرد، پایه گذار آزمایشگاه هوش سیلیکونی و پردازش مجتمع سیگنال در دانشکده مهندسی برق دانشگاه تهران بود که عمده فعالیت های آن بر طراحی و ساخت سیستم ها و مدارهای مجتمع خیلی فشرده متمرکز شده است.

فعالیت های تحقیقاتی آزمایشگاه به بخش های متنوعی تقسیم می شوند از آن جمله می توان به طراحی و پیاده سازی سیستم های DSP، طراحی مدارهای الکترونیکی در ناحیه زیر آستانه، طراحی و پیاده سازی سیستم ها و الگوریتمهای هوشمند و هم چنین مطالعه و طراحی سیستم های مقاوم در برابر خطا اشاره کرد.

استاد فخرایی که دارای ۲۲۰ مقاله علمی ملی و بین‌المللی در رشته تخصصی خود بود در بدو تاسیس بنیاد ملی نخبگان به عنوان معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد فعالیت داشت.

وی در سال‌های اخیر نیز در کنار فعالیتهای آموزشی پژوهشی در دانشگاه، همکاری نزدیکی با مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت داشت که ماموریت آن تدوین و نظارت بر اجرای عالی ترین سند بالادستی پیشرفت کشور است.

وی همچنین پروژه های صنعتی مختلفی را در زمینه طراحی مدارات مجتمع (IC) از قبیل طراحی پروسسورهای شبکه و مودم‌های DSL، پیجرها و سیستم‌های پیام‌رسانی بی سیم یک و دو مسیره، پروسسورهای سیگنال دیجیتال مورد استفاده در تجهیزات ارتباطی شخصی، طراحی مدارات دیجیتال پرسرعت سیستم‌های کارآمد VLSI اجرا کرده است.

پیکر دکتر فخرایی پس از تشییع باشکوه در دانشگاه تهران به زادگاه استاد منتقل شد و ۱۹ آذر با حضور پرشور مردم، دانشگاهیان و جمعی از مسوولان محلی در بقعه شاه سید رکن الدین دزفول به خاک سپرده شد.

دکتر صادق واعظ زاده، استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه تهران در سخنان خود در مراسم تشییع فخرایی از وی به عنوان مدیری فروتن، پرتلاش و در صحنه یاد کرد که در صحنه عمل با بر عهده گرفتن سخت‌ترین کارها در خط مقدم فعالیت‌ها همکاران را به تلاش بیشتر وا می‌داشت.

وی که هم در دوران فعالیت در دانشکده و هم در زمان تصدی معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و ریاست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از دوستان و همکاران مرحوم دکتر فخرایی بوده است با اشاره به این که آن مرحوم در بعد علمی از پیشگامان حوزه ابر رایانه و میکروالکترونیک در کشور بوده است اظهار داشت: فروتنی دکتر فخرایی زبانزد بود او هیچ‌گاه دنبال نام و عنوان نبود و برعکس هر بار به بهانه‌ای از طرح نام خود سرباز می‌زد.

رییس اسبق بنیاد ملی نخبگان در ادامه به بیان خاطره ای از پاکدستی و تعهد عمیق دکتر فخرایی به بیت‌المال پرداخت و خاطرنشان کرد: در بدو فعالیت بنیاد، دکتر فخرایی برنامه‌ای برای برگزاری نشستی با حضور نخبگان در کیش طراحی کرده بود که گفتم صلاح نیست نخبگان را به کیش ببریم و بهتر است نخبگان را به مناطق محروم ببریم.

دکتر فخرایی با این تصمیم موافقت کرد ولی چون یک هواپیمای چارتر برای این برنامه رزرو شده بود، کل خسارت آن را از حقوق خود پرداخت کرد در حالی که هیچ دلیلی نداشت.

بخش مالی بنیاد مبلغ پرداختی را به حساب ایشان برگرداند ولی دکتر فخرایی هیچ وقت این مبلغ را نگرفت.

واعظ‌زاده تصریح کرد: دکتر فخرایی به واقع از ابرار بود. او به مبانی انقلاب بسیار پایبند بود و در عین حال مستقل و استوار طبق تحلیل خود عمل می‌کرد. وی در عین حال بسیار اهل مشورت و تعامل بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

توفیق موسیوند از پیشگامان حوزه قلب مصنوعی درگذشت

مادر علم آمار ایران درگذشت

فیروز نادری، دانشمند ایرانی و از مدیران پیشین ناسا، درگذشت

پیکر استاد باریکانی از پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران تشییع شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها