جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

هر ساله پنج میلیارد دلار محصولات تراریخته به کشور وارد می شود/دود اطلاع رسانی غلط علیه تراریخته ها به چشم مسببان آن هم می رود!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:32174
شنبه، ۱۸ آذر، ۱۳۹۶ | 13:26

هر ساله پنج میلیارد دلار محصولات تراریخته به کشور وارد می شود/دود اطلاع رسانی غلط علیه تراریخته ها به چشم مسببان آن هم می رود!

معاون فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک با بیان این که هر ساله پنج میلیارد دلار محصولات تراریخته به کشور وارد می شود، اظهار داشت: همواره در آستانه تولید ملی محصولات تراریخته است هجمه ها علیه این فناوری شدت می گیرد

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر محمدعلی ملبوبی که در نشست جنبه های اخلاقی تولید و مصرف محصولات تراریخته در کنگره بین المللی اخلاق در علوم و فناوری سخن می گفت، اظهار داشت: محصولات تراریخته باید توسط دستگاه های ذیصلاح و علمای جامعه به درستی و با دقت مورد نظارت واقع شود. طبق قانون، مسوولیت مراجع مختلف پیش بینی شده و محصولات بررسی می شوند. اینکه یک دستگاه اجرایی به درستی مسئولیت خود را به انجام نرساند غیراخلاقی است.

وی خاطرنشان کرد: هیجان کاذبی که از طرف رسانه های عمومی علیه محصولات تراریخته و صرفا برای جذب مخاطب به جامعه القا می شود باعث خواهد شد مردم آگاهی لازم برای انتخاب نداشته باشند. این اطلاع رسانی غلط در نهایت گریبان همه، حتی کسانی را که در فرایند اطلاع رسانی غلط نقش داشته اند خواهد گرفت. در حال حاضر طب سنتی هم گرفتار این مشکل شده است و عده ای با ارائه اطلاعات نادرست در زمینه طب سنتی باعث انتخاب نادرست می شوند. خودداری از واکسن زدن یکی از این نمونه ها است که این روزها برخی تلاش دارند آن را ترویج کنند.

ملبوبی تصریح کرد: محصولات تراریخته قبل از تولید تجاری در آزمایشگاه و مزرعه مورد بررسی قرار می گیرند و تنها زمانی به دست مصرف کننده می رسند که سلامتی آن ها محرز شده باشد. همه محصولات تراریخته ای که مجوز رهاسازی دریافت می کنند مورد مطالعه قرار گرفته اند.

وی افزود: استفاده بی رویه از سموم، کشاورزان را در معرض بیماری های مختلفی قرار داده است. نرخ ابتلا به سرطان در مناطق شمالی کشور به دلیل قرار گرفتن در معرض سموم به ۱۰ درصد می رسد که این رقم بسیار زیادی است.

رییس کارگروه کشاورزی ستاد توسعه زیست فناوری گفت: کل مبلغی که سالانه صرف واردات کالا می شود ۵۰ میلیارد دلار است که از این رقم ۱۰ درصد آن به واردات محصولات تراریخته اختصاص دارد. طی پانزده سال واردات محصولات تراریخته هر زمان به تولید ملی محصولات تراریخته نزدیک شدیم هجمه ها علیه این فناوری شدت گرفت. این اتفاق دوازده سال پیش یکبار علیه برنج تراریخته مقاوم به کرم ساقه خوار رخ داد و در حال حاضر هم با تولید ملی پنبه تراریخته مقابله می شود.

دکتر ملبوبی گفت: رواج دروغ در جامعه قطعا غیر اخلاقی است و متاسفانه فناوری تراریخته هم از این بی اخلاقی بی نصیب نمانده است. یکی از مطالب کذبی که در ارتباط با محصولات تراریخته مطرح می شود ممنوعیت آن در روسیه است این در حالی است که سویا و ذرتی که در روسیه مصرف می شود وارداتی و تراریخته است.

وی در پایان گفت: در تمام دنیا کنشگران یک فناوری مانند محصولات تراریخته مناسب ترین افرادی هستند که می توانند برای بهره مندی از محصولات سالم تصمیم گیری کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاشت درخت به یاد پایه‌گذار فقید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه: غیرتراریخته‌ها هیچ حسن و مزیتی نسبت به محصولات تراریخته ندارند

بیانیه مشترک انجمن های تخصصی حوزه علوم زیستی و کشاورزی در انتقاد از کارزار رسانه‌ای تحریف مصوبه اخیر مجلس

مخالفت قاطع انجمن های علمی با بندهای الحاقی به برنامه هفتم:ممنوعیت کشت تراریخته ها، ضدمنافع ملی و تهدیدکننده امنیت غذایی کشور است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها