جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

مرکز کوهورت سلامت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز راه اندازی شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:32163
پنج شنبه، ۱۶ آذر، ۱۳۹۶ | 20:37

مرکز کوهورت سلامت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز راه اندازی شد

مرکز کوهورت سلامت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با حضور معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امروز آغاز به کار کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر رضا ملک زاده در آیین راه اندازی این مرکز اظهار کرد: کوهورت کارکنان یک موضوع بسیار مهم است؛ ترکیبی که شما در این کوهورت دارید یک چیز جامع تر و کامل تر است که در آن پزشکان، پرستاران، اعضای هیات علمی و کارکنان حضور دارند.

وی خطاب به تیم اجرایی کوهورت سلامت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: این برنامه را باید به عنوان بخشی از یک زیرساخت به حساب بیاورید؛ این فرصت مهمی است که می تواند منبع پاسخ به بسیاری از پرسش ها باشد و تولید علم کند و در دانشگاه باید به عنوان بخشی از خدمات رفاهی و به عنوان یک زیرساخت پژوهشی به آن نگاه کنید.

اجرای کوهورت یک کار زیرساختی و زیربنایی پژوهشی است

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با تبریک هفته پژوهش به محققان و پژوهشگران، گفت: روز بیستم آذر، آیین بزرگداشت روز پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار و از محققان و پژوهشگران برتر دانشگاه تقدیر می شود.

دکتر “سید بصیر هاشمی” افزود: به مناسبت هفته پژوهش با حضور معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، مرکز کوهورت سلامت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز که در درمانگاه شهید مطهری شیراز ایجاد شده است، آغاز به کار کرد.

او اضافه کرد: فضایی با مساحت بیش از ۲۰۰ مترمربع برای این مرکز پیش بینی شده و قرار است ضمن اینکه که خدمات خوبی به کارکنان دانشگاه ارایه می شود، زیرساخت مناسبی نیز برای کارهای پژوهشی ایجاد شود؛ در حال حاضر کوهورت پارس در والاشهر در نزدیکی کازرون و کوهورت خرامه در حال انجام است و چند کوهورت مانند کوهورت قلب، کوهورت نوزادان و کوهورت کوار در دست اقدام است که مجموعه ای از کارهای زیرساختی و زیربنایی اساسی است و آینده آنها نتایج پژوهشی خیلی خوبی به همراه دارد و می تواند کمک زیادی به مردم باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: این کوهورت ویژه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز است؛ نزدیک به ۳۰ هزار نیرو در دانشگاه مشغول به کار هستند که در مرحله نخست، ۱۰ هزار نیروی شاغل در شهر شیراز در این کوهورت ارزیابی می شوند که شامل معاینات کامل و انجام انجام آزمایش های لازم است؛ همچنین سوابق این افراد در مرکز نگهداری و معاینات آنها به صورت دوره ای انجام می شود تا کمکی برای همکارانی باشد که شاید فرصت نداشته باشند تا به سلامتی خود توجه کنند و بیماری های آنها شناسایی و برای درمان آنها اقدام شود.

دکتر هاشمی، بیان کرد: اجرای این کوهورت، می تواند باعث پیشگیری از بروز بسیاری از عوارض و بیماری هایی شود که ممکن است در افراد وجود داشته باشد؛ پیش بینی می کنیم این کوهورت به زودی و پس از آموزش های لازم، شروع شود؛ کوهورت یک برنامه درازمدت آینده نگر است که نتایج اولیه آن در مدت پنج سال مشخص می شود و می تواند زیرساخت پژوهشی بسیار خوبی برای دانشگاه باشد.

وی افزود: نکته مهم تر این است که، می خواهیم این کوهورت را به کوهورت پارس، کوهورت خرامه و سایر کوهورت های استان مرتبط کنیم و یک نوع پرسشنامه داشته باشیم و در نهایت بتوانیم یک جمع ۴۰ تا ۵۰ هزار نفره از کسانی که در استان زندگی می کنند در این بررسی ها داشته باشیم؛ هر چه تعداد نفرات بالاتر رود ارزش کار و نتایج نیز بیشتر می شود بنابراین، این مجموعه کوهورت ها برای آینده دانشگاه و مردم مفید است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، اظهار امیدواری کرد: آینده پژوهش ها کیفی، محصول محور و مساله محور باشد و افزود:  از نظر کمّی پیشرفت خوبی داشته ایم و تعداد کارهای پژوهشی خوب است، بنابراین باید بیشتر به کیفیت توجه کنیم تا به چیزی که سیاست وزارت بهداشت و دانشگاه است، برسیم؛ باید پژوهش هایی که انجام می دهیم مشکلات جامعه را حل کنند و نتایج آنها در مجلات معتبر منتشر شوند

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این آیین، گفت: اجرای این کوهورت کار بزرگی برای کارکنان دانشگاه است؛ تیمی که برای این کار آماده شده است از افراد شناخته شده و آشنا به کار هستند.

دکتر “سید جلیل معصومی” افزود: فضایی که برای این مرکز آماده شده، یک فضای ساده بود که به منظور ایجاد جذابیت برای مراجعه کنندگان بازسازی و آماده شده است؛ سعی کردیم فضا به گونه ای مهیا شود تا با توجه به حضور چند ساعته مراجعان به این مرکز، برای آنان خسته کننده نباشد.

در این ادامه این آیین، مدیر اجرایی مرکز کوهورت سلامت کارکنان دانشگاه، در زمینه مراحل آماده سازی مرکز کوهورت سلامت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، کارکنان این مرکز و خدماتی که در این مرکز ارایه می شود، مطالبی را ارایه داد.

دکتر “فریبا مرادی” افزود: در فاز نخست اجرای کوهورت سلامت کارکنان دانشگاه، افراد شاغل در شهر شیراز ارزیابی و بررسی می شوند و هدف کلی اجرای این طرح، بررسی تمام نیروهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز در استان فارس است.

او اضافه کرد: بازسازی فضای فیزیکی، تهیه تجهیزات اداری، پزشکی و آزمایشگاهی این مرکز تا این مرحله، با هزینه ای حدود یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان، انجام شد.

مرکز کوهورت سلامت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در مجمتع تخصصی و فوق تخصصی شهید مطهری شیراز، قرار دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

بررسی سه دهه عملکرد نظام سلامت ایران در مطالعه مهم محققان علوم پزشکی کشور: افزایش ۱۱۰ درصدی مرگهای مرتبط با آلودگی هوا در استان تهران/ موفقیت چشمگیر در کاهش بار بیماری های واگیر/ کنترل ناکافی بار بیماری های غیرواگیر

نتایج یک مطالعه بزرگ ملی: رتبه بندی استانها در شیوع کم خونی/ شیوع ۹ درصدی کم خونی در بزرگسالان ایرانی/ استان هرمزگان در صدر «کم خونی»

گام جدید محققان ایرانی در پیشگیری از مرگهای زودرس: کاهش چشمگیر آنزیمهای کبدی بالا در مبتلایان هپاتیت مزمن ناشی از کبد چرب غیرالکلی با داروی ترکیبی «پلی پیل»

رییس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران تشریح کرد: بیانیه هشدار آمیز بی سابقه دانشمندان درباره وقوع «اپیدمی کبد چرب متابولیک» و خسارات سنگین آن در آینده ای نزدیک/ لزوم اجماع گسترده برای تغییر عنوان بیماری از «غیرالکلی» به «متابولیک»

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها