پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

ساخت ویلچر سبک با استفاده از الیاف کربن در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:32062
سه شنبه، ۱۴ آذر، ۱۳۹۶ | 14:24

ساخت ویلچر سبک با استفاده از الیاف کربن در کشور

تیمی از محققان کشور با استفاده از الیاف کربن موفق شدند صندلی چرخ‌دار سبکی را تولید کنند که به گفته آنها این محصول قابل رقابت با نمونه‌های مشابه در بازارهای جهانی است.
به گزارش دیده بان علم ایران، تیمی از محققان کشور با استفاده از الیاف کربن موفق شدند صندلی چرخ‌دار سبکی را تولید کنند که به گفته آنها قابل رقابت با نمونه‌های مشابه در بازارهای جهانی است.
 افرادی که به دلایل مختلف از قبیل جانبازی، صدمات ناشی از حوادث طبیعی و غیر طبیعی و یا مشکلات مادرزادی امکان راه رفتن ندارند، همواره برای جابجایی نیاز به استفاده از صندلی چرخدار دارند، از این رو کیفیت این وسیله از جوانب مختلف حائز اهمیت است.
به طور کلی کاربران صندلی چرخ‌دار به کاربران فعال و کاربران غیر فعال تقسیم می‌شوند. افرادی که بدون کمک سایرین و با استفاده از صندلی چرخ‌دار جابجا می‌شوند، “کاربران فعال” نامیده می‌شوند.
صندلی چرخ‌دار فعال به واسطه نوع کاربری آن دارای ویژگی‌هایی است که یکی از مهمترین موارد آن وزن سبک این وسیله است. در شرایطی که یک صندلی چرخ‌دار غیر فعال بین ۱۵ تا ۱۸ کیلوگرم وزن دارد، وزن یک صندلی چرخ‌دار فعال بین ۶ تا ۱۰ کیلوگرم است و یک کاربر قطع نخاع در موارد لازم می‌تواند شخصا صندلی خود را جابجا کند، به گونه‌ای که مثلا پس از سوار شدن به خودرو آن را وارد خودرو کند.
در میان این دسته‌ از صندلی‌های چرخ‌دار اخیرا برخی از شرکت‌های پیشرو اقدام به استفاده از الیاف کربن برای کاهش هرچه بیشتر وزن و تسهیل استفاده صندلی چرخ‌دار کرده‌اند.
در این راستا یک تیم تحقیقاتی در کشور اقدام به طراحی و ساخت “صندلی چرخ‌دار ویلچر سبک وزن با استفاده از الیاف کربن” کردند. هدف این محققان از ساخت این نمونه رقابت با محصولات ساخته در بازارهای کنونی بوده است.
صندلی چرخ‌دار فعال و کم وزن معمولا قیمتی بیش از دو هزار دلار دارد و در مورد صندلی‌های چرخ‌دار فیبر کربن به چهار هزار تا ۱۰ هزار دلار می‌رسد. با اجرای این طرح با دانش بومی می‌توان این نوع صندلی‌ها را با قیمت بسیار پایین‌تر در کشور تولید کرد.
با توجه به جمعیت بالای معلولان و جانبازان در کشور تولید این محصول در کشور می‌تواند مقرون به صرفه باشد.
این طرح از سوی سید مصطفی مصطفوی کاشانی، میثم سلیمی، محمدرضا احمدیان و امیرحسین صراف‌پور در فستیوال نوآوری‌های صنعت تجهیزات ورزشی و توانبخشی عرضه شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ساخت «صندلی چرخدار قابل حرکت و بازی به فرمان مغز» در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها