پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

کشف شگفت انگیز اخترفیزیکدان ایرانی دانشگاه نورث وسترن/ تولد ستاره‌ها در دهانه سیاه‌چاله‌های ستاره‌خوار!

کد خبر:31934
دوشنبه، ۱۳ آذر، ۱۳۹۶ | 13:47

کشف ستارگان نوزاد در نزدیکی سیاهچاله غول پیکر مرکزی کهکشان راه شیری، اخترشناسان را شگفت زده کرد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران در مرکز کهکشان ما و در نزدیکی سیاهچاله غول پیکر آن، منطقه ای است که توسط نیروهای جزر و مد نیرومند و در پرتوهای شدید ماوراء بنفش و اشعه ایکس فرو رفته است. در این شرایط سخت، اخترشناسان انتظار تشکیل ستاره خصوصا ستاره های کم جرمی مانند خورشید ما را ندارند؛ با این حال براساس یافته های تحت رهبری دکتر فرهاد یوسف زاده، ستاره شناس دانشگاه نورث وسترن که به تازگی منتشر شده، رصدهای تازه تجهیزات نجومی بین المللی ALMA خلاف این تصور را نشان می دهد.

ALMA نشانه هایی روشن از ۱۱ ستاره کم جرم را نشان داده که به فاصله تنها سه سال نوری از سیاهچاله فوق العاده عظیم کهکشان راه شیری موسوم به *Sgr A  در حال شکل گیری هستند. در این فاصله، نیروهای جزر و مدی که توسط سیاهچاله غول پیکر هدایت می شوند باید به اندازه کافی پر انرژی باشند تا ابرهای گرد و غبار و گاز را از هم جدا کنند تا بتوانند ستاره ها را تشکیل دهند.

حضور این پیش ستارگان تازه کشف شده (مرحله تشکیل دهنده ابر چگالی از گاز متراکم گاز و یک ستاره درخشان جوان) نشان می دهد که شرایط لازم برای تولد ستارگان کم جرم ممکن است حتی در یکی از آشفته ترین مناطق کهکشان ما و احتمالا در نقاط مشابه در سراسر کیهان وجود داشته باشد.

نتایج این بررسی در شماره جدید مجله  Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

یوسف زاده، عضو هیات علمی مرکز مرکز اکتشافات و تحقیقات بین رشته ای در اخترفیزیک (CIERA) و نویسنده اصلی این مقاله می گوید: به رغم همه احتمالات، ما بهترین شواهد را از ستارگان کم جرم در حال شکل گیری در نزدیکی سیاهچاله غول پیکر در مرکز کهکشان راه شیری مشاهده کرده ایم. این یافته حقیقتا شگفت انگیزی است که چگونگی شکل گیری ستاره ها در بعیدترین مکان های ممکن را نشان می دهد.

داده های ALMA همچنین نشان می دهد که این پروتستارها حدود ۶۰۰۰ سال عمر دارند.

به گفته یوسف زاده، این یافته از این جهت مهم است که نشان می دهد اولین مرحله از تشکیل ستاره در این محیط بسیار نامساعد صورت گرفته است.