- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ستاری:جهان اسلام سرشار از جوانانی است که بهره مندی از علم نافع را بلدند

معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: جهان اسلام اکنون از حضور جوانان پرشماری سود می برد که به فردای روشن می اندیشند، پر از ایده و سرشار از خلاقیت هستند، کارآفرینی را خوب می شناسند و بهره مندی از علم نافع را بلد هستند.

به گزارش دیده بان علم ایران ستاری در مراسم اعطای جایزه مصطفی (ص) اظهار کرد: وظیفه همه ماست که به وارستگی این جوانان مومن ایمان بیاوریم چون آنچه غیرقابل ارزشگداری است نواوری بشر است.

وی افزود: بی گمان سلامت، امنیت و رفاه نوع بشر جز به اقتدار علمی، دانش محوری و پیشبرد فناوری در تعامل دانشمندان برجسته محقق نخواهد شد.

رییس شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی (ص) ادامه داد: بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) در پی احیای تمدنی غنی سرشار از علم و فرهنگ با تحول در پیشرفت علم و فناوری در جهان اسلام است؛ به این منظور تقدیر از دانشمندانی فرهیخته و ارائه الگوهایی فاخر در حوزه علم و فناوری برای جهان اسلام، ضمن ایجاد بسترهای موثر در تبادل اندیشه هایی ناب و افزایش سطح هم افزایی های علمی، باعث تحول و پیشرفت علم و فناوری جهان اسلام خواهد شد.

وی گفت: جایزه جهانی مصطفی در سالروز میلاد باسعادت پیامبر صلح و دوستی می تواند عمارتی بلند و والا برای انسان امروز و فردا بسازد تا در زیر سقف آرامش آن راه سعادت و کمال را سامان دهد.

ستاری اظهار کرد: امروز به نام نامی پیامبری گردهم آمده ایم که در مهربانی و تواضع از همه جلوتر بود و در زندگی و دوران نبوتش دشمنی را سرسخت تر و پلیدتر از جهل و جهالت نداشت؛ اما شرمنده ایم در مقابل چهره نورانی اش که در این روزگار به واسطه جنگ، ترور، خشونت، فقر، نادانی و ارعاب بیشتر، مسلمانان در مضیقه هستند.

وی ادامه داد: در دوران اسلامی دوره هایی ظهور کرد که همگی ما مسلمانان به خود بالیدیم، روزی محل رجوع بسیاری از علوم و فنون شدیم که از بیت الحکمه در بغداد تا دانشگاه جندی شاپور جهانی را سیراب کردیم.

ستاری افزود: مسلمانان هیچگاه در دوران طلایی علم برای کشتن انسان سلاحی نساختند، به دنبال کیمیایی برای تسخیر روح و جسم مردمان نبودند، راهی علمی برای اسیرکردن ذهن ها، روان ها و کالبدها نیافتند و هیچ گاه این را نخواستند؛ چرا که عقیده شان بر برابری و برادری استوار بود، علم نافع هیچ گاه از مسلمانان دور نشد حتی آن گاه که گرفتار سلطه گران و زورگویان بودند.

وی گفت: اما حالا بار دیگر تاریخ به نظاره نشسته است تا بر آنچه خواهیم کرد قضاوت کند، باید بار دیگر هم پیمان شویم تا تمدنی نوین را پایه گذار باشیم و نظریه پردازی علم و فناوری بر تارک جهان بنشانیم.

انتهای پیام