شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

آسانسور فضایی ژاپن آزمایش می‌شود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:3181
دوشنبه، ۲۱ تیر، ۱۳۹۵ | 09:41

آسانسور فضایی ژاپن آزمایش می‌شود

محققان ژاپنی بزودی ‌آسانسور فضایی طراحی شده خود را آزمایش خواهند کرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران یک آسانسور فضایی کاربردی به مسافران اجازه می‌دهد در خودرویی که به یک کابل متصل شده به فضا سفر کنند. این کابل به یک وزنه تعادل در محیط گرانش صفر متصل است.

از آنجایی که این فناوری به موشک احتیاج ندارد، خبری از مصرف سوخت و رانشگر نیز نخواهد بود. این آسانسور با کمک کابل مذکور به سمت بالا یا پایین حرکت خواهد کرد.

تاکنون هیچ کسی نتوانسته با موفقیت یک آسانسور کاملا کاربردی را در فضای خارجی آزمایش کند اما محققان به تلاش خود ادامه داده‌اند.

گروهی از دانشمندان ژاپنی از دانشگاه شیزوکا، فناوری آسانسور فضایی خود موسوم به “مکعب ماهواره رباتیک خودکار فضایی متصل به سیم” (STAR-C) را ارائه کرده‌اند.

این فناوری به شکل یک میکرو ماهواره ساخته شده که کابلی را برای اتصال زمین به یک ایستگاه فضایی در مدار ارائه می‌کند.

نمونه پیش‌ساخت این ماهواره که اخیرا در ژاپن رونمایی شده، شامل مدارگردی با وزن ۲٫۶۶ کیلوگرم است. این مدارگرد از دو مکعب ۱۰ سانتی‌متری ساخته شده که به یک کابل ۱۰ متری از جنس ماده محکم کولار متصل هستند.

فناوری STAR-C قرار است به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال شده و از ماژول کی‌بوی سازمان فضایی ژاپن در فضا رها شود. زمانی که این ماشین در دستگاه قرار بگیرد، دو مکعب آن از هم جدا می‌شوند تا کابل کولار را بسنجند.

نتایج این تجربه قرار است اطلاعات سودمندی را برای توسعه مفهوم آسانسور فضایی ارائه کند و به درک بهتری از ملاحظات ضروری برای طراحی و ساخت یک نسخه مقیاس کامل از این فناوری منجر شود.

علاوه بر آن، ماموریت مذکور می‌تواند داده‌هایی را برای توسعه فناوری‌های از بین برنده ضایعات فضایی اطراف زمین ارائه کند. این فناوری ممکن است از کابل‌های الکترودینامیکی برخوردار باشد.

اطلاعات STAR-C از طریق فرکانس رادیویی هام به زمین ارسال خواهند شد. تیم ژاپنی از کمک اپراتورهای آماتور رادیویی برای جمع‌آوری اطلاعات بهره خواهند برد.

مطالب مرتبط

تولید «بادمجان تراریخته» با «بتاکاروتن» بیشتر در ژاپن

سخنگوی سازمان فضایی خبر داد: انجام هفت پرتاب تحقیقاتی و عملیاتی از ابتدای دولت فعلی/تصویب انجام ۳۰ پرتاب فضایی تا پایان ۱۴۰۶

تازه ترین پرده از ۱۴ سال وعده سازمان پژوهش ها: ساخت ماهواره «آیات» نیازمند دو میلیون دلار اعتبار است

رونمایی از دو ماهواره «ناهید ۲» و «طلوع ۳» همزمان با روز ملی فناوری فضایی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها