جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

درخشش هنرمند ایرانی در مسابقه جهانی تصویرسازی علمی دایناسورها

نسخه قابل پرینت
کد خبر:31809
یکشنبه، ۱۲ آذر، ۱۳۹۶ | 08:25

درخشش هنرمند ایرانی در مسابقه جهانی تصویرسازی علمی دایناسورها

محمد حقانی، هنرمند ایرانی در نهمین مسابقه بین المللی تصویرسازی علمی دایناسورها در اسپانیا موفق به کسب رتبه دوم شد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، آثار ارسالی به این مسابقه که توسط بنیاد دایناسور CyL و موزه دایناسورشناسی سالاس دِلُس اینفانتس برگزار شد توسط هیاتی پنج نفره متشکل از  مدیر موزه دایناسورشناسی سالاس دِ لُس اینفانتس-اسپانیا)، Diego Montero (عضو تیم علمی موزه دایناسور)، Davide Bonadonna (تصویرگر دیرینه شناسی و مجسمه ساز-ایتالیا)، Carlos Papolio ( تصویرگر دیرینه شناسی)، Angelica Torices ( دیرینه شناس دانشگاه لاریوخا-اسپانیا) پس از بررسی آثار رسیده از اروپا، آسیا، شمال امریکا و امریکای مرکزی، نهایتا فرانکو تمپستا از ایتالیا، محمد حقانی از ایران و سرگی کراسووسکی از اوکراین را به تریب به عنوان نفرات اول تا سوم مسابقه معرفی کردند.

محمد حقانی در گفت و گو با خبرنگار دیده بان علم ایران گفت: تصویرسازی دیرینه شناسی از شاخه های تصویرسازی علمی است که تمرکز آن بر حیات ماقبل تاریخ و یافته های دیرینه شناسی است. در واقع تصویرسازی دیرینه شناسی پلی برای انتقال یافته های دانشمندان این رشته به مخاطبان است.

وی خاطرنشان کرد: فعالان این حرفه که در حوزه ای بین رشته ای با تلفیقی از هنر و علم کار می کنند براساس اطلاعاتی مثل فسیل، اسکلت، تصاویر بازسازی شده فسیل ها و نظرات دانشمندان درباره اکوسیستم، محیط زیست و بیومکانیک و نحوه حرکت و پوشش بدن مثل فلس یا پوست یا پر به تصویرگری یافته های دیرینه شناسی می پردازند.

حقانی تصریح کرد: تصویرسازان دیرینه شناسی نه فقط از فسیل ها و اسکلتهای به جای مانده از گذشته بلکه از جانوران امروزی مثل خزندگان و پستانداران و حشرات الگو می گیرند البته این الگو گرفتن کاملا زیر نظر کارشناسان علم دیرینه شناسی است و به هیچ وجه سلیقه تصویرگر در آن دخالت دارد. نبوغ تصویرگر تنها در انتخاب زاویه دید و در برخی موارد رنگ و فیگور دایناسور تجلی می یابد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

شناسایی نخستین سنگواره «پر» از ایران/ سنگواره ای از «پر» با قدمت ۵۰ میلیون سال

چاپ نخستین مقاله از ایران در بولتن نامگذاری جانوران/ تصحیح اشتباه لامارک پس از دو قرن توسط محقق ایرانی

کشف دو گونه فسیل مرجانی جدید با همکاری دیرینه شناسان ایران و چین

فراخوان گرامیداشت سوم آبان ماه، «روز ملی فسیل»/جمجمه گربه سان منقرض شده مراغه، نماد روز ملی فسیل ۹۷

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها