جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

سهم ۵۶ درصدی وزارت علوم در تولید علم ایران/ اختصاص ۲۳ درصد بودجه وزارت علوم به پژوهش

نسخه قابل پرینت
کد خبر:31757
چهارشنبه، ۸ آذر، ۱۳۹۶ | 11:58

سهم ۵۶ درصدی وزارت علوم در تولید علم ایران/ اختصاص ۲۳ درصد بودجه وزارت علوم به پژوهش

به گفته معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، بودجه این وزارتخانه حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان است که ۲۳ درصد آن به پژوهش تخصیص یافته و با این میزان اعتبارات که به طور کامل هم تحقق پیدا نمی کند ۵۶ درصد تولید علم کشور در مجموعه وزارت علوم صورت می گیرد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر مسعود برومند که در آستانه هفته پژوهش و فناوری با خبرنگاران سخن می گفت در ابتدای این نشست به ارائه گزارشی از وضعیت علم و فناوری ایران در سطح جهانی پرداخت و گفت: در سال ۲۰۱۶ تعداد مقالات علمی ایران در پایگاه ISIبالغ بر ۴۷ هزار   و ۲۰۰ و در پایگاه اسکوپوس بیش از ۵۰ هزار مقاله بوده که رشد ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد و رتبه جمهوری اسلامی ایران در این پایگاه ها در سال ۲۰۱۷ به ۱۶ رسیده است.

وی با بیان این که ایران با برخورداری از یک درصد جمعیت جهان حدود ۱٫۹ درصد مقالات علمی جهان را تولید می‌کند، اظهار داشت: ایران از لحاظ تعداد مقالات نمایه شده در پایگاه‌های ISI و اسکوپوس در رتبه اول جهان اسلام قرار دارد و از لحاظ کیفیت تولید علم هم در حوزه مقالات داغ رتبه ۲۱ دنیا را کسب کرده است. نکته قابل توجه این که با وجود سهم ۱٫۹ درصدی ایران در تولید مقالات علمی، سهم ایران در مقالات پراستناد ۲٫۲ درصد است.

برومند خاطرنشان کرد: از لحاظ شتاب علمی هم در سال ۲۰۱۶ رتبه دوم جهان را براساس شاخص های ISI در اختیار داریم. شتاب رشد مدارک علمی ثبت شده ایران در سال ۲۰ درصد است که در مقایسه با متوسط جهانی که ۶ درصد است بسیار بالاست.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با بیان این که در مجموع ۵۶ درصد تولید علم کشور در اختیار دانشگاه ها و مراکز پژوهشی زیرمجموعه وزارت علوم است خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴۲ پارک علم و فناوری و ۱۸۶ مرکز رشد شامل چهار هزار و ۷۱۶ واحد فناور در مجموعه وزارت علوم فعال اند که حدود این چهارم این واحدها که بالغ بر هزار و ۶۵ واحد هستند شرکت های دانش‌بنیان می باشند.

وی با بیان این که این شرکتها در سال ۹۵ بالغ بر ۳۰ هزار شغل ایجاد کرده اند اظهار داشت: حجم صادرات شرکتهای دانش بنیان از حدود ۲۰۰ میلیارد دلار فراتر رفته و دو هزار و ۴۷۸ ایده در پارک ها به محصول تبدیل شده که نیمی از آنها به بازار عرضه شده اند. میزان فروش محصولات هم از هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۴ به سه هزار میلیارد تومان در سال گذشته افزایش یافته است.

برومند در بحث زیرساختها به فعالیت ۳۵۹ انجمن علمی و هزار و ۲۵۸ نشریه – شامل هزار و ۱۷۰ نشریه علمی پژوهشی – در مجموعه وزارت علوم اشاره کرد و  گفت: در حال حاضر ۲۰۸ دانشمند ایرانی در فهرست یک درصد برتر دانشمندان جهان حضور دارند و رتبه جهانی ایران در نوآوری هم در بین ۱۲۷ کشور ۷۵ است که اگرچه کاملا رضایتبخش نیست ولی بهترین رتبه ای بوده که تاکنون کسب کرده ایم و مطمئنا در سالهای بعد افزایش خواهد داشت.

معاون پژوهشی وزارت علوم در ادامه در پاسخ به خبرنگار دیده بان علم که وضعیت تخصیص اعتبارات پژوهشی را از وی جویا شد گفت: بودجه وزارت عتف حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان است که ۲۳ درصد آن به پژوهش تخصیص یافته البته میزان محقق شده مقداری کمتر است. در مجموع حدود یک چهارم اعتبارات آموزش عالی کشور به پژوهش اختصاص می یابد که باید قاعدتا افزایش یابد تا سهم اعتبارات پژوهشی از نیم درصد GDP به ۱ و در نهایت به ۳ درصد برسد.

وی افزود: برای سال ۹۷ بودجه پژوهشی بیشتری درخواست کرده‌ایم و باید سعی کنیم تا همه این بودجه وارد چرخه پژوهش شود. البته مسائل و مشکلات مالی دانشگاه ها را هم درک می کنیم و تلاش دما این است که منابع جدیدی را برای تامین اعتبارات پژوهشی بیابیم.

برومند در ادامه در پاسخ به خبرنگار دیده بان که نظر وی را درباره برخی تداخل مسوولیتها در حوزه فناوری بین وزارت عتف و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جویا شد گفت: در اکوسیستم  نوآوری کشور نه فقط وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که وزارتخانه ها و سازمان های مختلفی از جمله گمرک و … هم تاثیرگذارند و آنچه بیشتر شاهد خواهید بود ایجاد انسجام و هماهنگی بیشتر بین این بخش ها خواهد بود و همین کمبود اعتبارات هم فرصتی است که ما را به سمت هماهنگی بیشتر و برنامه ریزی و نظارت دقیقتر هدایت خواهد کرد.

وی تاکید کرد: وزارت عتف، جایگاه رفیعی در توسعه پژوهش و فناوری در کشور دارد و مطمئنا از همه ظرفیتها و کمک های سازمان ها و دستگاه های دیگر استفاده خواهیم کرد.

برومند در ادامه به تغییر رویکرد دانشگاه ها در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: تا چند سال پیش به عنوان آموزشکده به دانشگاه‌هایمان نگاه می‌کردیم ولی چند سالی است که از نسل اول دانشگاه که آموزش محور است عبور کرده‌ایم و توجه به کیفیت بیشتر شده و اکنون دانشگاه های ما بر توسعه فناوری و تجاری سازی تمرکز کرده اند و به شما قول می دهم در ورود به نسل بعدی دانشگاه ها که بر محور کارآفرینی هستند نیز موفق خواهیم بود. به نظر من همه چیز طبیعی دارد پیش می‌رود و باید صبر کنیم تا نتیجه بگیریم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در ادامه با تاکید بر این که هیچ فناوری ای بدون پذیرش مردم قابل گسترش نیست و نمی توان پروژه های فناورانه را بدون توجه به مباحث علوم انسانی پیش برد گفت در این راستا توجه ویژه ای به توسعه تحقیقات در علوم انسانی داریم و در این راستا هشت مرکز رشد علوم انسانی داریم. امیدواریم که پژوهشگران علوم انسانی فراتر از پیوست فرهنگی پروژه ها نسبت به پذیرش و اجرای پروژه های مختلف در این حوزه اقدام کنند.

وی در پایان به برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری اشاره کرد و گفت: مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری از ۲۱ تا ۲۷ آذر  با شعار «پژوهش تقاضامحور و تجاری سازی فناوری؛ زیربنای تولید و اشتغال» گفت: روز سه شنبه ۲۱ آذر با عنوان روز پژوهش، فناوری، دانش‌آموز و مدرسه، ۲۲ آذر به عنوان پژوهش، فناوری، صنعت، ۲۳ آذر به عنوان پژوهش، فناوری، ایده و خلاقیت، ۲۴ آذر به عنوان پژوهش، فناوری و اقتصاد مقاومتی، ۲۵ آذر به عنوان پژوهش، فناوری و سرمایه ملی، ۲۶ آذر به عنوان پژوهش، فناوری، مهارت و کارآفرینی و روز ۲۷ آذر به نام پژوهش، فناوری، حوزه و دانشگاه نام‌گذاری شده است. نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری هم از ۲۲ آذر تا ۲۷ آذر در تهران برگزار می شود. جشنواره پژوهش و فناوری و تقدیر از پژوهشگران و فناوران برتر هم ۲۷ آذر با حضور رییس جمهور برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

اعلام اسامی روزها و برنامه های هفته پژوهش و فناوری سال ۱۴۰۱

برترین های پژوهش و فناوری کشور تقدیر شدند

برکناری برومند از معاونت تحقیقات و فناوری وزرات علوم/ رحیمی، معاون وزیر علوم شد

فردا در تهران برگزار می شود: جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور/ افتتاح نمایشگاه هفته پژوهش و رونمایی از ۴۰ دستاورد فناورانه

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها