جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

نخستین کارخانه نوآوری کشور افتتاح می شود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:31742
چهارشنبه، ۸ آذر، ۱۳۹۶ | 09:22

نخستین کارخانه نوآوری کشور افتتاح می شود

با اجرای برنامه “توسعه شهر نوآور” ، نخستین کارخانه نوآوری کشور برای حضور استارتاپ ها افتتاح می شود.

به گزارش دیده بان علم ایران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اعلام این خبر، طی گزارشی، عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم را در حوزه علم و فناوری طی ۵ سال گذشته تشریح کرد و با اشاره به این که دولت، تلاش خود را بر روی موضوع توسعه علم و فناوری در کشور و بسترسازی در این بخش متمرکز کرده است و با همت دانشمندان و مديران اين مرز و بوم، تلاشي دوباره براي اعتلاي جايگاه اصلی ایران در حوزه علم و فناوری آغاز شده است  افزوده است: دولت تدبیر و امید برای کاربردی کردن علم و دانش گام های موثری برداشته که عمده این فعالیت های علمی و فناورانه در معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری صورت گرفته و منجر به ارتقای جایگاه بین المللی ایران در تولید علم و فناوری شده است، به گونه ای که بر اساس گزارش سال ۲۰۱۷ شاخص جهانی نوآوری، رتبه ایران از نظر شاخص‌های مختلف علم، فناوری و نوآوری طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ بهبود یافته و  به جایگاه ۷۵ جهان رسیده است. دلیل این ارتقاي جايگاه به بهبود چارچوب نهادی و افزایش در خروجی‌ها (اعم از خروجی‌های دانش و فناوری و خروجی عملکرد خلاقانه) باز می‌گردد.

در این گزارش تاکید شده است؛ توسعه نوآوری و اقتصاد دانش بنیان با اتکا به منابع محدود و دولتی ناممکن است و نیاز است منابع مالی بخش عمومی و خصوصی در این مسیر سازماندهی شوند بر این مبنا تشکیل صندوق های سرمایه گذاری جسورانه در بازار بورس و ۱۲ صندوق با سرمایه بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان مصوب شده است. همچنین مجوز راه اندازی بیش از ۶ صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صادر شده شده است.

بر اساس این گزارش، عملکرد صندوق های جدید در حوزه سرمایه گذاری خطر پذیر ساماندهی می شود.

همچنین برای حمایت از زیست بوم کارآفرینی در دور جدید سیاستها، حمایت از شتابدهنده های نوآوری در دستور کار قرار گرفته است که در دور جدید حدود ۱۱ مرکز شتابدهی با مشارکت بخش غیردولتی فعال شده اند.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برنامه “توسعه شهر نوآور” با مشارکت شهرداری تهران را اقدام بعدی در این حوزه عنوان کرده و افزوده است: این طرح، برای تغییر چهره شهری به ویژه بافت های فرسوده صنعتی به کارخانه های نوآوری در دستور کار قرار گرفته است که اولین کارخانه نوآوری کشور برای حضور استارتاپ ها در این محدوده ها در ماه جاری افتتاح خواهد شد.

 

شکل‌گیری بیش از ۱۰۰ استارتاپ جدید در حوزه‌های خدمات عمومی
بر اساس گزارش منتشر شده؛ بیش از ۱۰۰ استارتاپ جدید در حوزه های خدمات عمومی مانند حوزه نظام توزیع محصولات باغی و پروتئینی، حمل و نقل (موتوری، تاکسی و باربری بین شهری)، نظام پرداخت و فناوری های نوین خدمات مالی و سرویس های ضروری عموم مردم در این دوره شکل گرفته که تا پایان دولت دوازدهم شاهد اثرات جدی در حوزه خدمات از نظر کیفیت، قیمت و رضایت مردم خواهیم بود.

در این گزارش با اشاره به اجرای قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان آمده است: اجرای این طرح، فضای امید بخشی در جامعه نخبگانی و جوانان تحصیل کرده در مسیر ایفای نقش قابل توجه در حوزه اقتصادی ایجاد کرده است. در این راستا آمار اشتغال شرکتهای دانش بنیان به مرز ۱۰۵هزارنفر و فروش آن‌ها به حدود ۴۰۰ هزار میلیارد ریال رسیده است.

از زاویه رشد علمی، در یک سال اخیر علائم امیدوار کننده ای در حوزه شتاب گرفتن مجدد تولیدات علمی کشور مشاهده می شود، در این بخش، با وجود اینکه هنوز آمارهای مربوط به سال ۲۰۱۷ کامل نشده است اما آمارهای پایگاه نمایه استنادی ISI از ارتقای یک پله ای جایگاه کشور و دستیابی به رتبه ۱۶ تولید علم دنیا خبر داده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

افتتاح نخستین کارخانه نوآوری دارویی کشور

گردهمایی سرمایه‌گذاران حوزه فناوری و نوآوری در رویداد بین‌المللی«فینوتکس»

فراخوان حمایت ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ایجاد استارتاپ و هسته‌ فناور

پنج استارتاپ فرآورده‌های دارویی در انتظار سرمایه‌گذار

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها