جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

افشای قدیمی‌ترین فیش حقوقی جهان با قدمت پنج هزار سال!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:3172
سه شنبه، ۲۲ تیر، ۱۳۹۵ | 09:21

افشای قدیمی‌ترین فیش حقوقی جهان با قدمت پنج هزار سال!

در گرماگرم جنجال فیش‌های حقوقی نجومی در ایران، دانشمندان باستان شناسی از قدیمی‌ترین فیش حقوقی جهان با قدمت پنج هزار سال پرده برداشتند.

به گزارش دیده بان علم ایران باستان‌شناسان می‌گویند که کارگرانی که پنج هزار سال پیش در شهر اوروک (در ۲۵۰ کیلومتری جنوب بغداد) در بین‌النهرین زندگی می‌کردند به جای دستمزد، نوشیدنی دریافت می‌کردند.

در سنگ‌‌نبشته‌‌‌ای که روی آن خط میخی تصویری حک شده ، میزان دستمزد لازم (در واقع آبجوی پرداختی)‌ برای برخی کارهای مشخص ذکر شده است.

باستان‌شناسان عقیده‌دارند که این لوح‌ قدیمی‌ترین فیش‌ حقوقی بشری است که تاکنون یافت شده است. این طور به نظر می‌رسد که مفهوم پرداخت حقوق معین در ازای کار مشخص از پنج هزار سال قبل در بین جوامع بشری رواج داشته است. این لوح سنگی در موزه بریتانیا در شهر لندن قرار دارد.

اما با اینکه این لوح ممکن است قدیمی‌ترین فیش حقوقی بشر باشد، اما این نخستین بار نیست که به ازای کار به کارگران دستمزد «الکلی» پرداخت شده است.

به گزارش ساینس الرت این رسم در هنگام ساختن اهرام مصر هم رواج داشته و هر کارگر روزی چهار تا پنج لیتر نوشیدنی دریافت می‌کرده است.

هرچند ایان هودر، یک انسان‌شناس در دانشگاه استنفورد آمریکا عقیده دارد با آنکه در این لوح «جیره» هر کار بر اساس نوشیدنی مشخص شده است، اما انسان‌ها در آن دوره اغلب به صورت گروهی زندگی می‌کردند. آنها صاحبان زمین نبودند بلکه همگی با هم کار می‌کردند و محصولات بین قبیله تقسیم می‌شد؛ بنابراین مفهوم دستمزد به آنگونه که امروزه رایج است در آن زمان رواج نداشته است.

هودر می‌گوید: «نظر من بر این است که آنها به کار به چشم بخشی از فعالیت‌های روزانه نگاه می‌کردند: مثل آشپزی، اعمال مذهبی و میهمانی‌ها که بخش مهمی از زندگی آنها بوده است.»

به نظر می‌رسد که سیستم پرداخت در ازای کار مشخص بعدها با یکجا نشین شدن بیشتر انسان‌ها و با تولید محصولات مازاد به مصرف یک گروه یا قبیله به وجود آمده باشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پرده برداری از تبار ژنتیک ایرانیان با بررسی DNA باستانی

«انگشت» تاییدی بر کوچ ۱۸۰ هزار سال قبل انسان از آفریقا/عربستان سرسبز ۸۵ هزار سال قبل، مامن انسان مدرن

انسان، ۴۰ هزار سال زودتر از تصور از آفریقا مهاجرت کرده است

«کمبود آهن» در «عصر آهن»/یافته‌های دیرین آسیب شناسی اجساد گورستان‌های باستانی سمنان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها