پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

مجوز مصرف چغندر قند تراریخته در اروپا تمدید شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:31534
یکشنبه، ۵ آذر، ۱۳۹۶ | 11:52

مجوز مصرف چغندر قند تراریخته در اروپا تمدید شد

سازمان ایمنی غذای اتحادیه اروپا (EFSA) پس از ۱۰ سال مصرف چغندرقند تراریخته، برای دومین بار سلامت این محصول را تأیید کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران، سازمان ایمنی غذای اتحادیه اروپا متولی صدور مجوز سلامت و امنیت محصولات غذایی در اروپا است.

این مرجع در سال ۲۰۰۶ چغندرقند تراریخته رقم H7-1 را مورد تأیید قرار داد و مجوز واردات این محصول را به اروپا از سال ۲۰۰۷ به مدت ۱۰ سال صادر کرد.

این سازمان به تازگی با تایید نتایج قبلی ارزیابی های ایمنی زیستی چغندر قند تراریخته رقم H7-1، مجددا سلامت و ایمنی این محصول را برای استفاده به عنوان خوراک انسان و دام به طور مستقیم یا فراوری شده در اتحادیه اروپایی تایید کرد.

رقم H7-1 چغندرقند تراریخته، مقاوم به علف کش است و در کشورهای کانادا و ایالات متحده آمریکا کشت و به اروپا صادر می شود.

تاکنون مجموعا بیش از ۵۰۰ مجوز مصرف برای ارقام تراریخته مختلف شامل ذرت متحمل به علف کش، ذرت مقاوم به آفت، سویای متحمل به علف کش و پنبه مقاوم به آفت در اتحادیه اروپایی صادر شده است.

سلامت محصولات تراریخته در اروپا توسط سازمان ایمنی غذای اتحادیه اروپا بررسی و مجوز مصرف آن ها صادر می شود. به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، براساس مجوزهای صادر شده محصولات تراریخته در همه ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپایی به مصرف می رسند.

سطح زیر کشت محصولات تراریخته در قاره اروپا در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال ۲۰۱۷، ۱۷ درصد افزایش یافت و چهار کشور اروپایی اسپانیا، پرتغال، چک و اسلواکی در سال ۲۰۱۶ میلادی مجموعا بیش از ۱۳۶ هزار هکتار را زیر کشت ذرت تراریخته بردند.

اروپا از بزرگترین مصرف کننده های محصولات تراریخته در جهان است و علاوه بر کشت این محصولات سالانه مقادیر زیادی از انواع محصولات تراریخته را وارد می کند. ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپایی سالانه بیش از ۳۰ میلیون تن سویای تراریخته از قاره آمریکا وارد می کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاشت درخت به یاد پایه‌گذار فقید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

نخستین جلسه شورای ملی ایمنی زیستی در دولت سیزدهم برگزار شد

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه: غیرتراریخته‌ها هیچ حسن و مزیتی نسبت به محصولات تراریخته ندارند

بیانیه مشترک انجمن های تخصصی حوزه علوم زیستی و کشاورزی در انتقاد از کارزار رسانه‌ای تحریف مصوبه اخیر مجلس

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها