پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

صندوق حمایت از پژوهشگران اعلام کرد: اجرای ۴۰۴ پروژه تحقیقاتی، تولید ۴۶ محصول و اعطای ۶۱ کرسی پژوهشی تا کنون

نسخه قابل پرینت
کد خبر:31530
یکشنبه، ۵ آذر، ۱۳۹۶ | 12:27

صندوق حمایت از پژوهشگران اعلام کرد: اجرای ۴۰۴ پروژه تحقیقاتی، تولید ۴۶ محصول  و اعطای ۶۱ کرسی پژوهشی تا کنون

صندوق  حمایت از پژوهشگران و فناوران از ثبت ۳۲ اختراع، تالیف ۸۵ عنوان کتاب، ۴۰۴ پروژه تحقیقاتی اجرا شده، ۴۶ نمونه محصول تولید شده، برگزاری ۸۱ همایش ، تولید ۲۳ دانش فنی و  اعطای ۶۱ کرسی پژوهشی به محققان و اساتید برجسته کشور را به عنوان بخشی از دستاوردهای این صندوق نام برد.

 

به گزارش دیده بان علم ایران صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور همچنین اعلام کرد: گداخت هسته ای، داروسازی نوین، نانو شبکه های مخابراتی، توسعه نانو مواد جدید برای درمان هدفمند سرطان و سلول درمانی مبتنی بر سلول های بنیادی، پردازش سیگنال، بایومتریالها و طراحی و ساخت ایمپلتنت ها، کرسی گروهی فناوری و کارآفرینی، زیست شناسی تکوینی و مولوی پژوهی از عناوین کرسی های پژوهشی هستند که از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی به اساتید صاحب نام و برجسته کشور اعطاء شده است.

کرسی پژوهشی در واقع  اعتبار پژوهشی است که با هدف حل مسائل اساسی كشور یا نظریه پردازی در حوزه های بنيادی اعطاء می شود. کرسی های پژوهشی فردی، گروهی، بین المللی و جوان انواع کرسی هایی هستند که اعطاء می شود. این کرسی ها ۱۰ ساله هستند و با کامل بودن فعالیت صاحبان کرسی در ۵ سال نخست، برای ۵ سال دوم تمدید می شود.

 

صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران این عناوین کرسی های پژوهشی را نشان دهنده موضوعات روز و مورد نیاز کشور  و نیز تنوع آنها دانسته و از جمله این تنوع در عناوین کرسی های پژوهشی به و وجود کرسی هایی همچون مولوی پژوهی و پزشکی دریایی اشاره داشته که به تازگی اعطا شده و گامی برای نزدیکی به اهداف متصور  همچون کمک به ایجاد ظرفیت های جدید تحقیقاتی به خصوص برای پژوهشگران آینده نگر، کمک به توسعه فعالیت های پژوهشی گروهی در کشور، ایفای نقش موثر در توسعه علمی کشور و حرکت در مرزهای دانش بوده است.


صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران می افزاید: به تجهیز ۴۵ آزمایشگاه نیز کمک شده است و ۱۳۷۶ مقاله در کنفرانس های مختلف و ۳۸۴ مقاله علمی و پژوهشی نیز با حمایت صندوق ارائه شده است. همچنین در روند اجرای این ۶۱ کرسی پژوهشی ۶۴۵ دانشجوی دکتری تربیت شده تا همگی در مسیر پیشرفت علمی و فناورانه کشور موثر باشند.


این صندوق علمی تاکید دارد: حرکت در مسیر علم، فناوری و نوآوری مسیری است که هر کشوری در کنار خودباوری برای رسیدن به پیشرفت باید در آن قرار بگیرد بنابراین کرسی های پژوهشی و تحقیقاتی که هر یک از اساتید صاحب نام حوزه های مختلف انجام می دهند می تواند در رسیدن به این هدف ما را یاری کند. چرا که موضوع این کرسی ها موضوعاتی است که برای نخستین بار تحقیقات و پژوهش در زمینه آنها انجام می شود. بنابراین باید برای پژوهش نقشی ویژه در برآوردن نیازمندی کشورها در حوزه های مختلف قائل شد نقشی که با بسترسازی و برنامه ریزی و مناسب جلوه خود را نمایان می کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

صندوق حمایت از پژوهشگران تصویب کرد: حمایت از ۱۶۰ طرح علمی و فناورانه جدید

شناسایی باکتری بومی با قابلیت افزایش مقاومت گیاهان به شوری

در دانشگاه تربیت مدرس بررسی شد: افزایش اثربخشی تركيب ضدسرطان معده با ناقل های نانویی

ساخت نانو ذرات فلزی با پسماندهای کشاورزی توسط محققان کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها