سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

دکتر زارع: پدیده نوری مشاهده شده در آسمان کشور، ارتباطی با زلزله ندارد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:31463
شنبه، ۴ آذر، ۱۳۹۶ | 12:26

دکتر زارع: پدیده نوری مشاهده شده در آسمان کشور، ارتباطی با زلزله ندارد

پدیده های نوری مشاهده شده در آسمان کرمانشاه و استانهای مختلف کشور که براساس برخی شایعات پیش نشانگر وقوع زلزله هستند چیزی جز شکست نور بر اثر یک پدیده جوی شناخته شده نیست  که هیچ گونه ارتباطی با وقوع زمین لرزه  ندارد.

دکتر مهدی زارع، استاد پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله هم در پی انتشار برخی فیلم ها و تصاویر از آسمان سر پل ذهاب و مناطق دیگر کشور در روزهای اخیر با تاکید بر این که تصاویر منتشر شده مربوط به پدیده خورشید کاذب است و ارتباطی با زلزله ندارد در خصوص پدیده نور زلزله به دیده بان علم ایران گفت:پدیده «نور زلزله» به روشن شدن هوا (هنگام شب) از لحظاتی قبل تا هنگام رخداد زمینلرزه به مدت چند ثانیه به شکل رعد و برق اطلاق می شود که هنگام عبور موج برشی در زلزله های شدید (>6) گزارش شده است.

وی خاطرنشان کرد: نور زلزله را به یونیزه شده اکسیژن به آنیونهای اکسیژن در انواع خاصی از سنگها (مانند دولومیت و ریولیت) در پهنه گسله هنگام گسیختگی در اثر استرس زیادمربوط کرده اند. منشاء احتمالی دیگر این پدیده، پیزوالکتریسیته در هنگام گسلش به دلیل تغییر شکل سنگهای حاوی کوارتز عنوان شده است.

زارع تصریح کرد: پدیده نور زلزله را به به همریختگی مغناطیسی و لایه های پایین یونوسفر در اثر تغییرات زمینساختی نیز مربوط کرده اند که می تواند به کاهش فشار اتمسفری و ایجاد آئورا نیز بیانجامد.

پدیده سانداگ – عصر جمعه سوم آذر – سرپل ذهاب (عکس از دکتر محمد شاهوار) که ربطی به زلزله احتمالی بعدی ندارد

محمد رحیمی، منجم آماتور و عکاس آسمان شب هم در گفت و گو با خبرنگار دیده بان علم ایران در توضیح پدیده خورشید کاذب که این روزها منشاء برخی شایعات درباره زلزله شده است گفت: خورشید کاذب (Sun dog) که خورشید مجازی، عکس خورشید و پیراخورشید هم نامیده می شود یک پدیده جوی است که باعث می‌شود در آسمان در دو سوی خورشید نقاطی روشن از نور دیده شود. این نقاط اغلب به صورت حلقه و هاله نور دیده می‌شوند.

رحیمی تصریح کرد: پدیده پیراخورشید زمانی رخ می‌دهد که خورشید نزدیک به افق باشد و نور آن از ابرهای پراکنده سیروس گذشته و به ما برسد و بلورهای یخ هوا نور آن را بشکنند. جهت قرارگیری این بلورها در ایجاد این پدیده اهمیت دارد و این کریستال‌ها که استوانه‌هایی شش‌ضلعی هستند باید برای شکستن نور خورشید در حالتی عمودی بایستند.

وی با بیان این که پدیده خورشید کاذب ممکن است در همه نقاط جهان و در همه فصول رخ دهد، خاطرنشان کرد: در مورد ماه هم پدیده مشابهی به نام پیراماه روی می‌دهد اما به خاطر نور کم ماه بسامد رخ دادن آن بسیار کمتر از پیراخورشید است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

سابقه رخداد شش زلزله بالای ۶ ریشتر در بخش غربی گسل شمال تهران/عدم تاثیر زلزله دماوند بر گسل شمال تهران

زلزله ای به بزرگی ۳٫۹ دماوند را لرزاند

تازه ترین پرده از ۱۴ سال وعده سازمان پژوهش ها: ساخت ماهواره «آیات» نیازمند دو میلیون دلار اعتبار است

دکتر زارع: رخداد دو زلزله بزرگ به فاصله تنها ۹ ساعت کم سابقه بود/تحریک دومینووار قطعات گسلی به زلزله های بزرگ پیاپی منجر شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها