سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

درمان نابینایی مطلق با نخستین جراحی پیوند شبکیه مصنوعی در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:31448
شنبه، ۴ آذر، ۱۳۹۶ | 11:25

درمان نابینایی مطلق با نخستین جراحی پیوند شبکیه مصنوعی در کشور

پزشکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز موفق شدند نخستین عمل جراحی پیوند شبکیه مصنوعی در ایران را با موفقیت برای دو بیمار ایرانی به انجام برسانند.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران از شیراز در آیینی با حضور مسوولان استانی و فعالان عرصه پزشکی، این دستاورد پزشکی به صورت رسمی در مجتمع ولایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، رونمایی شد.

این عمل توسط تیم چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به سرپرستی دکتر محسن فروردین و با همكاري دكتر “فيصل راحت”، دكتر “عادل عطارزاده”، دكتر “مرسل مهريار”، دكتر “حسين اشرف”، دكتر “مهرداد آفريد” و دكتر “محمدحسين نوروززاده” در بیمارستان خلیلی شیراز انجام پذیرفت.

فروردین، این عمل جراحی را جراحی نخستین گام برای پایان کوری مطلق در کشور عنوان و خاطرنشان کرد:از این شیوه عمل در بیمارانی که به طور مطلق فاقد دید هستند استفاده می شود، به طور مثال بیمارانی که دچار شب کوری بسیار پیشرفته باشند، در این بیماران در ابتدا دید شب کم است و به مرور زمان و با افزایش سن، دید روز آنان نیز از دست می رود، به صورتی که برخی از بیماران، با نابینایی مطلق روبرو می شوند.

او ادامه داد: این عمل در شیراز بر روی چشم یک خانم ۴۰ ساله با نابینایی مطلق که هر دو چشم او با شیوه های معمولی اندازه گیری دید، فاقد درک نور، ولی با شیوه های خاص و استفاده از نورهای بسیار قوی، واجد پالس هایی از عصب بینایی بود، انجام شده است؛ همچنين بيمار خانم ديگري با ٣٣ سال سن نيز با شرايط مشابهي مورد عمل جراحي قرار گرفت و اين براي نخستین بار در جهان بود كه دو عمل جراحي در این زمینه، توسط يك تيم در يك روز به وقوع پيوست.

دکتر فروردین با بیان اینکه برای انجام این عمل از پیچیده ترین و پیشرفته ترین شیوه های عمل جراحی چشم كه حدود پنج ساعت طول می کشد، استفاده می شود، گفت: دستگاهی که در کنار چشم بیمار تعبیه شده، گیرنده تصاویری است که توسط دوربین از محیط ضبط و پس از پروسس توسط آنتن به طرف چشم فرستاده مي شود، تصاوير دريافتي بر روي سطح چشم با کمک سيمي به يك صفحه شامل ٦٠ الكترود كه طي عمل جراحي بر روي مركز شبكيه نصب شده است منتقل مي شود و تحريك حاصل از راه عصب بينايي به كورتكس بينايي منتقل و در نهايت پس از تمرينات توانبخشي ديدي در حدود يك متر شمارش انگشت ايجاد مي شود و در وضعيت جديد، بيمار قادر به انجام بسياري از فعاليت هايش به طور مستقل مي شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه، اضافه کرد: البته دستگاه و امکاناتی که برای این عمل جراحی نیاز است، مانند تمام حرکات علمی جدیدی که پا به عرصه جهانی می گذارد، گران است و از لحاظ معادل ریالی، حدود ۷۰۰ میلیون تومان هزینه برای هر بیمار دارد؛

وی با بیان این که این اعمال به صورت رایگان بر روی این بیماران انجام گرفته است اظهار داشت: در جهان اغلب افراد متمول توانايي انجام اين عمل را دارند. انتخاب بيماران خانم برای نخستین اعمال جراحی هم نشان دهنده توجه ویژه جامعه پزشکی ما به جایگاه رفیع زن و مادر در جامعه است و امیدواریم که با حمایت مسوولان عالي رتبه و افراد نیکوکار حوزه سلامت کشور، این شیوه جراحی گسترش پیدا کند.

او با ابراز امیدواری نسبت به کاهش هزینه های این جراحی با ادامه روند گسترش این عمل جراحی در کشور، مانند جراحی کاشت حلزون شنوایی، گفت: در مرحله اول پیش بینی می شود که ۱۲ هزار ایرانی هستند که به طور مستقیم می توانند از این عمل استفاده کنند که با گسترش زمینه های استفاده از این عمل، این مهم میسر شود.

فروردین خاطرنشان کرد: اگر چه این عمل در شیراز انجام شده، اما من خود را عضوی از جامعه چشم پزشکی کشور می دانم و انجام اين عمل افتخاري براي تمام كشور است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پنجمین سمپوزیوم «ژنتیک و سلول‌های بنیادی با رویکرد ژن درمانی» برگزار می شود

گردهمایی برنامه ملی ثبت بیماران ارثی شبکیه چشم برگزار می‌شود

سنتز سبز نانوذرات نقره با عصاره برگ درخت انبه در کشور

ساخت کیت شناسایی ژنتیک گوشت مصرفی محصولات غذایی در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها