سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

تولد نخستین گوساله «جزری» با تولید جنین منجمد با جنسیت دلخواه در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:31431
جمعه، ۳ آذر، ۱۳۹۶ | 10:37

تولد نخستین گوساله «جزری» با تولید جنین منجمد با جنسیت دلخواه در کشور

نخستین گوساله نژاد جرزی حاصل از به کارگیری فناوری تولید آزمایشگاهی جنین منجمد گاو با جنسیت دلخواه در پژوهشگاه ابن سینا تولید شد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، این گوساله که حاصل فناوری “تولید آزمایشگاهی جنین منجمد گاو با جنسیت دلخواه (ماده) و با استفاده از روش Ovum pick up” است ۲۲ آبان ماه ۱۳۹۶ متولد و «گندم» نام گذاری شده است.

به دنبال خرید تعدادی گوساله ممتاز نژاد جرزی در زمستان سال گذشته، استحصال تخمک به روش Ovum pick up و تولید آزمایشگاهی جنین با استفاده از اسپرم های ماده زای ممتازازنژاد مورد نظر در مزرعه تحقیقاتی پژوهشگاه ابن سینا انجام شد.

به گفته محققان پژوهشگاه ابن سینا، این پژوهشگاه که با برخورداری از متخصصانی مجرب از حدود ۱۷ سال پیش به عنوان بنیان گذار تولید آزمایشگاهی جنین در حیوانات مزرعه ای فعالیت خود را در این حوزه آغاز کرده در سال های اخیر فاز تجاری سازی پروژه را با هدف ارتقای شاخص های اصلاح نژادی در جمعیت گاوهای کشور با استفاده از آخرین دستاوردهای بیوتکنولوژیک تولید مثل دامی جهان آغاز کرده است.

فناوری تولید آزمایشگاهی جنین با جنسیت دلخواه از گاوهای ممتاز و تهیه بانک جنینی، به عنوان یک نیاز اساسی و نوین در متحول کردن برنامه های اصلاح نژادی دام کشور، از طریق کوچک و یکدست کردن گله های برخوردار از دام های ممتاز به لحاظ ژنتیکی، مدیریت هدفمند جمعیت گله و افزایش سودآوری گله از طریق بهینه سازی بازده تولید، راهگشای مشکلات پیش روی دامداران جهت تولید اقتصادی و کم هزینه تر محصولات لبنی و گوشت محسوب می شود.

به گزارش دیده بان علم، تسریع در حذف دام های کم بهره و جایگزینی آنها از طریق انتقال جنین های ژنومیک شده با جنسیت دلخواه به گاوهای گیرنده، و گسترش ژنوم برتر با استفاده از فناوری های یاد شده، جایگاه ارزشمند این فناوری بومی سازی شده را بیش از پیش نمایان می سازد.

گفتنی است در حال حاضر فاز مقدماتی این پروژه با موفقیت سپری شده و محصول آن(جنین منجمد با جنسیت دلخواه) مجوزها و تأییدیه های لازم جهت ورود به بازار را کسب کرده است لذا با توجه به برنامه زمان بندی شده و چشم انداز پیش‌رو، پژوهشگاه ابن سینا عنوان قطب علم و فناوری در زمینه بیوتکنولوژی تولید مثل دام کشور را به دست آورده است.

به گفته مجریان طرح در حال حاضر فاز توسعه پروژه جهت نگهداری تعداد بیشتری گاو ممتاز در حال اجرا است تا در آینده نزدیک شاهد بهره برداری حداکثری از سرمایه گذاری های صورت گرفته در این زمینه باشیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت محققان ایرانی در تولید محصولی بیولوژیک برای رفع نارسایی زودرس تخمدان

در مجله ساینس منتشر شد:رمزگشایی از ژنومیکس گاو باستانی با مشارکت محققان ایرانی

در دانشگاه تهران ساخته شد: رقیق کننده‌های انجماد اسپرم بر پایه نانوذرات

در کنفرانس پژوهشگاه ابن سینا بررسی می شود: تاثیر میزان خون رحمی در سقط های مکرر

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها