سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

مردودی اسکلت و نمای اغلب ساختمانها در آزمون زلزله کرمانشاه/ آسیب دیدگی تمام بیمارستان‌های منطقه برخلاف آیین نامه ۲۸۰۰

نسخه قابل پرینت
کد خبر:31396
چهارشنبه، ۱ آذر، ۱۳۹۶ | 12:23

مردودی اسکلت و نمای اغلب ساختمانها در آزمون زلزله کرمانشاه/ آسیب دیدگی تمام بیمارستان‌های منطقه برخلاف آیین نامه ۲۸۰۰

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان این که بر اساس تقسیم‌بندی‌های آئین‌نامه ۲۸۰۰، بیمارستان‌ها، سازه‌های با اهمیتی هستند که نباید در زلزله‌ها کاربری خود را تغییر دهند، ابراز تاسف کرد که در زلزله اخیر کرمانشاه بیمارستان‌های کل منطقه در همه شهرها آسیب دیده اند.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر محمد شکرچی‌زاده که در نشست ارائه یافته‌های علمی تیم اعزامی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به مناطق زلزله زده کرمانشاه سخن می گفت با بیان این که زمین لرزه ۷.۳ کرمانشاه توسط ۱۰۲ دستگاه شتاب‌ نگاری مرکز حتی تا هزار کیلومتر دورتر در خراسان شمالی ثبت شده است، اظهار داشت: با احتساب کشورهای همسایه بیش از ۱۰۰ میلیون نفر این زلزله را حس کرده اند.

وی با بیان این که زمین لرزه نشانگر عملکرد گذشته ما در عرصه ساختمان است اظهار کرد: در زمان‌های وقوع زلزله میزان آمادگی ما در مدیریت صحنه و پس از حادثه خود را نشان می‌دهد و به عبارت دیگر زلزله جلوه دهنده توانمندی‌های ما در مقابل زلزله است.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: تیم تحقیقاتی مرکز در ساعات اولیه پس از زلزله به منطقه اعزام و بررسی رفتار ساختمان ها در برابر زلزله را شروع کردند که نتایج نهایی این مطالعات در هفته های آینده اعلام می شود ولی بر اساس تحقیقات، رفتارهای متفاوتی از ساختمان‌های مسکن مهر و سایر سازه‌ها مشاهده کردیم، چرا که شتاب زلزله نسبت مستقیمی بر نیروهای وارد شده بر ساختمان دارد.

وی با بیان این که شتاب ثبت شده در دو شهر اسلام آباد و سرپل ذهاب متفاوت بوده است، اظهار داشت: در سر پل ذهاب شتاب زلزله ۶۸ صدم G در مدت ۱۱ ثانیه و در اسلام آباد نیز حداکثر شتاب ۱۲ صدم G بوده است که در مدت طولانی احساس شد.

به گفته رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، براساس بررسی تیم اعزامی برخی سازه‌ها بر روی زمین‌های سست و باتلاقی احداث شده که هیچگونه اقداماتی برای زیرسازی سازه‌ها انجام نشده بود.

شکرچی زاده با تاکید بر اهمیت نحوه اجرای سازه و میزان رعایت دستورالعمل و میزان کیفیت مصالح سازه، خاطر نشان کرد: این پارامترها عناصر تعیین‌ کننده برای سازه‌ها هستند به طوری که در برخی موارد شاهد بودیم بعضی از سازه‌ها تخریب نسبی داشته‌اند.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به عملکرد لرزه ای دیوارها و نماهای ساختمانها در زلزله اخیر گفت: بررسی ما نشان داد که در این زلزله اسکلت‌های سازه جایگاه مناسبی نداشتند و بسیاری از نماهای سازه فرو ریخت. از این رو ما باید تکلیف خودمان را با این المان‌های غیرسازه‌ای روشن کنیم. البته این وضعیت در زلزله‌هایی مانند زلزله بجنورد هم مشاهده شده بود که نشان می دهد باید به طور جدی بر نحوه اجرای آئین‌نامه‌ها نظارت داشته باشیم.

وی همچنین به وضعیت دستگاه‌های شتاب‌نگاری در کشور اشاره کرد و گفت: این دستگاه‌ها در زلزله‌های اخیر نشان داد که سرمایه‌ای ملی و دارای ارزشی بالا هستند، چرا که علاوه بر اطلاعات شتاب نگاری داده‌های دقیقی از زلزله‌ها به ما ارائه می‌کنند و از این رو  تقویت و به‌روز رسانی این دستگاه‌ها ضرورتی تام برای کشور دارد.

شکرچی‌زاده با بیان اینکه تقریبا هر ۱۰ سال یک بار یک زلزله بیش از ۷ در کشور رخ می‌دهد، اظهار کرد: این زلزله‌ها معمولا در شهرهایی که جمعیت کمی دارند به ثبت می‌رسد؛ ولی اگر در کلان شهرهایی مثل تهران، تبریز و مشهد رخ دهند ریسک آن‌ها به مراتب بیشتر خواهد بود؛ به گونه‌ای که شاهد فجایعی فراتر از مرزها خواهیم بود.

وی در ادامه به وضعیت بیمارستان‌های این منطقه اشاره کرد و افزود: بر اساس تقسیم‌بندی‌های آئین‌نامه ۲۸۰۰ بیمارستان‌ها، سازه‌های با اهمیتی هستند که نباید در زلزله‌ها کاربری خود را تغییر دهند و این در حالی است که در زلزله اخیر کرمانشاه متاسفانه بیمارستان‌های کل منطقه در همه شهرها آسیب دیدند، به گونه‌ای که بهره‌برداری مستمر از آن‌ها مختل شد؛ به طوری که استفاده از یکی از بیمارستان‌ها به دلیل افتادن یک دیوار و قطعی برق غیر ممکن شد.

شکرچی زاده در پایان بر ضرورت رعایت استانداردها و آئین‌نامه‌ها از آئین نامه ۲۸۰۰ به عنوان میثاق ملی یاد کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

سابقه رخداد شش زلزله بالای ۶ ریشتر در بخش غربی گسل شمال تهران/عدم تاثیر زلزله دماوند بر گسل شمال تهران

زلزله ای به بزرگی ۳٫۹ دماوند را لرزاند

تازه ترین پرده از ۱۴ سال وعده سازمان پژوهش ها: ساخت ماهواره «آیات» نیازمند دو میلیون دلار اعتبار است

دکتر زارع: رخداد دو زلزله بزرگ به فاصله تنها ۹ ساعت کم سابقه بود/تحریک دومینووار قطعات گسلی به زلزله های بزرگ پیاپی منجر شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها