سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

۲۰۰ استاد و محقق در احداث «چشمه نور ایران» همکاری دارند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:31376
چهارشنبه، ۱ آذر، ۱۳۹۶ | 13:47

۲۰۰ استاد و محقق در احداث «چشمه نور ایران» همکاری دارند

نوزدهمین نشست علمی زنگ اندیشگاه سلسله کرسی های آزاد اندیشی با عنوان “چشمه نور ایران، نوری تازه بر علم کشور” با حضور دکتر جواد رحیقی، مدیر طرح شتابگر ملی در دانشگاه کاشان برگزار شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر جواد رحیقی، مدیر طرح چشمه نور ایران، پژوهشگاه دانش های بنیادی در این نشست از طرح شتابگر ملی به عنوان یکی از بزرگ ترین طرح های علمی کشور در مجموعه ای به نام «چشمه نور» در شمال شهر قزوین یاد کرد و گفت: این طرح ملی به عنوان یک آزمایشگاه بزرگ تحقیقاتی  با تمرکز بر روی پرتوهای سیکلوترون (پرتوهای نوری بسیار درخشنده) راه را برای اجرای تحقیقات رشته های مختلف هموار می کند و حوزه های مختلف پزشکی، فیزیک، شیمی، الکترونیک، کشاورزی، داروسازی، صنعت و غیره در طرح شتابگر ملی توسعه می یابند.

وی تاکید کرد: این طرح، مجتمع بزرگی از شتابگر‌های پیچیده، ابزارهای تجربی و آزمایشگاه‌های متنوع است که در دهه‌های آینده نیروی محرکه اصلی برای رسیدن به اهداف علمی و مهندسی مهم کشور خواهد بود.

رحیقی با اشاره به اینکه این طرح ملی اولین تسهیلات آزمایشگاهی در مقیاس بزرگ برای پژوهش‌های بین‌رشته‌ای در ایران است افزود: انتظار می‌رود پس از تاسیس آزمایشگاه، سالانه هزاران دانشمند و محقق از این آزمایشگاه ملی در تحقیقات خود استفاده کنند.

وی خاطر نشان کرد: طرح شتابگر ملی ایران در اواخر سال ۱۳۸۸ در ابتدا با تشکیل کمیته اجرایی  فعالیت خود را آغاز کرد؛ مطالعات و مشورت‌هایی که در کمیته  در سال ۱۳۸۹ انجام شد، نشان داد که به دلیل تحقیقات متنوعی که در علوم روز می‌توان انجام داد، شتابگر سنکروترون الکترون، بهترین گزینه به عنوان شتابگر ملی در کشور خواهد بود.

رحیقی با بیان اینکه هم‌اکنون و در شروع فعالیت طرح، فیزیکدانان و مهندسان با تخصص‌های مختلف به طور مستقیم در گروه‌های تخصصی طرح مشغول به کار هستند افزود: حدود ۲۰۰ دانشمند، محقق و استاد از دانشگاه‌ها و مراکز مختلف علمی کشور و جهان و شرکت‌های صنعتی متعدد به طور مستقیم و غیرمستقیم در این طرح مشارکت و همکاری می کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

درگذشت ریاضیدان برجسته ایرانی در سانحه تلخ رانندگی

دعوت به گذراندن پایان‌نامه کارشناسی ارشد در طرح چشمه نور ایران

تولید بنزین سوپر دوستدار محیط زیست توسط محققان دانشگاه کاشان

ساخت کرم آرایشی بهداشتی از روغن زالو در دانشگاه کاشان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها