جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

پژوهشگران دانشگاهی اثرات درمانی رازیانه را افزایش دادند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:31351
چهارشنبه، ۱ آذر، ۱۳۹۶ | 09:42

پژوهشگران دانشگاهی اثرات درمانی رازیانه را افزایش دادند

پژوهشگران دانشگاه آزاد واحد تهران شمال موفق شدند با سنتز یک نانوذره مغناطیسی، اثربخشی درمانی و خصلت ضد میکروبی عصاره گیاه رازیانه را افزایش دهند.

به گزارش دیده بان علم ایران مقاومت میکروارگانیسم‌ها در برابر بسیاری از داروهای شیمیایی باعث شده تا تحقیقات به سمت بهره گیری از گیاهان دارویی سوق پیدا کند. گیاه رازیانه یکی از گیاهانی است که از خواص دارویی بالایی برخوردار است. این گیاه در برخی از مناطق جهان از جمله هند ،  پاکستان و مصر به وفور یافت می‌شود. کاربردهای درمانی گیاه رازیانه از قبیل خاصیت ضد میکروبی، ضدویروسی، ضدعفونی کنندگی و ضد نفخ، آن را به یک گیاه پرطرفدار برای تحقیقات دارویی تبدیل کرده است. از سوی دیگر محققان به دنبال افزایش اثربخشی این گیاه با بهره گیری از فناوری نانو هستند.

دکتر اکبر اسماعیلی، با اشاره به تحقیقات انجام شده در گذشته، در رابطه با اهداف طرح حاضر گفت: «در پژوهش قبل، ما خواص ضدمیکروبی نانوذرات نانوکامپوزیتی متشکل از دو نوع پلیمر را بر دو نوع باکتری مورد بررسی قرار دادیم. در طرح حاضر ما از نانوذره سنتر شده برای دارورسانی هدفمند ترکیبات دارویی حاصل از عصاره رازیانه استفاده کردیم. همچنین دارورسانی هدفمند داروی ونکومایسین نیز مورد بررسی قرار گرفت.»

وی ادامه داد: «با انجام این طرح ما موفق شدیم اثربخشی درمانی عصاره رازیانه را بر دو نوع باکتری گرم مثبت و گرم منفی افزایش دهیم. از سوی دیگر، رهاشدن آهسته و پیوسته این دارو موجب می‌شود تا تعداد دفعات استفاده از دارو کمتر شود. استفاده از این روش دارورسانی موجب شده است تا بیش از یک مکانیسم علیه باکتری‌ها استفاده شود، بنابراین امکان مقاوم شدن باکتری‌ها در برابر دارو کاهش می‌یابد.»

اسماعیلی خاطرنشان کرد: «داروی ونکومایسین در حالت عادی هیچگونه تأثیری بر روی دیواره سلولی باکتری‌های گرم منفی ندارد، اما ما توانستیم با استفاده از نانوذرات نانوکامپوزیتی سنتز شده به عنوان نانوحامل دارویی و به کمک اثر سینرژیستی آن‌ها، باکتری‌های گرم منفی اشرشیاکلی و سودوموناس آئروژینوزا را با تخریب دیواره سلولی از بین ببریم.»

وی در ادامه افزود: «در این طرح ابتدا نانوذرات سوپرپارامغناطیس MnFe2O4 به روش هم رسوبی سنتز و سپس پلیمرهای کیتوسان و PEG400 را روی آن پوشش داده شده است. پلیمر کیتوسان به عنوان یک پلیمر زیست سازگار و زیست تخریب پذیر نه تنها سبب بهبود خصوصیات فیزیکوشیمیایی نانوذرات فریت می‌شوند، بلکه خود دارای خاصیت ضدمیکروب هستند. پس از مرحله سنتز نانوذرات از روش‌های FT-IR،XRD و VSM استفاده شد. سپس داروی ونکومایسین و عصاره گیاه رازیانه را بر روی نانوذره نانوکامپوزیتی سنتز شده بارگذاری و مقدار داروی بارگذاری شده و پروفایل آزادسازی دارو با استفاده از آزمون UV-Vis مورد ارزیابی قرار گرفت. در نهایت خصلت ضدمیکروبی نانوذرات در چند حالت به وسیله روش رقیق سازی براث بررسی و مقایسه شد.»

بر اساس نتایج به دست آمده، پلیمر طبیعی کیتوسان علاوه بر اینکه خواص ضد میکروبی نانوذره و اثربخشی داروی بارگذاری شده را افزایش می‌دهد، بهبود خواص و توزیع اندازه یکنواخت آن‌ها را نیز در پی دارد.

این تحقیقات حاصل همکاری دکتر اکبر اسماعیلی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و دکترسپیده قبادیان پور دانش‌آموخته مقطع دکتری داروسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاهش ساعات موظفی تدریس اعضای هیات علمی فناور دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد، مهلت دفاع از پایان‌نامه ها را تمدید کرد

پذیره‌نویسی “فراصندوق سرمایه‌گذاری” آغاز شد

آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد به آذرماه موکول شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها