سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

ستاری: فقط ۱۲ هزار دانشجوی ایرانی در آمریکا تحصیل می کنند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:31320
سه شنبه، ۳۰ آبان، ۱۳۹۶ | 15:52

ستاری: فقط ۱۲ هزار دانشجوی ایرانی در آمریکا تحصیل می کنند

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: در مورد مهاجرت دانشجویان تصورات و آمار غلطی وجود دارد.

به گزارش دیده بان علم ایران سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مراسم اختتامیه چهاردهمین دوره جایزه ملی مدیریت کیفیت ایران، با اشاره به اینکه در سال های آینده بازیگران عرصه اقتصاد تغییر می کنند، گفت: با روی کار آمدن نسل جدید، اتفاقات جدیدی نیز در حوزه اقتصاد کشور می افتد و دیگر بنگاه های اقتصادی بزرگ، به عنوان بازیگران اقتصادی کشور معرفی نمی شوند.
وی افزود: در سال های آتی شاهد این موضوع خواهیم بود که جوانانی با فکر و ایده نوی خود در یک زیرزمین کوچک فعالیت می کنند و تاثیرات بزرگی روی اقتصاد کشور می گذارند.
به گفته ستاری، پایه اقتصاد جدید و دیجیتال، جوانان و فکر و ایده آنها است که این افراد تحولات فوق العاده ای در آینده اقتصادی ایران ایجاد خواهند کرد و تمام محاسبات اقتصاد سنتی را دچار تحول خواهند کرد.


وی با اشاره به ضرورت ایجاد تغییرات اساسی در نظام آموزشی کشور، بیان کرد: بیشتر کشورها خواهان تغییر نظام آموزشی خود هستند که این اعمال تغییرات در سیستم آموزشی ایران بسیار بیشتر حس می شود و نسل جدید با نوع نظام آموزشی سنتی موجود همخوانی ندارد.


معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین اظهار کرد: در مورد مهاجرت دانشجویان تصورات و آمار غلطی وجود دارد. در اوایل انقلاب ۱۷۰ هزار دانشجو در کشور و ۱۰۰ هزار دانشجوی ایرانی در خارج از کشور وجود داشت که از این تعداد، حدود ۵۷ هزار نفر فقط در آمریکا تحصیل می کردند. در آن روزها ایران رتبه نخست تعداد دانشجو در آمریکا را به نام خود ثبت کرده بود.


رییس بنیاد ملی نخبگان در ادامه بیان کرد: امروز ۴ میلیون دانشجو در کشور و ۴۸ هزار دانشجو در خارج از کشور داریم و صرفا ۱۲ هزار دانشجوی ایرانی در آمریکا تحصیل می کنند این در حالی است که چین ۲۳۰ هزار دانشجو در آمریکا دارد که رتبه تعداد مهندسین فارغ التحصیل ایران نیز تقریبا معادل تعداد مهندسین کشور آمریکا است.


وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: چرا با وجود افزایش ۱۵ برابری تعداد دانشجویان ایران از ابتدای انقلاب تاکنون، این جمعیت قابل توجه در تولید ناخالص ملی تاثیری نداشته اند؟ من فکر می کنم بخشی از این موضوع به سیستم آموزشی و نگاه ما به آموزش کشور بر می گردد.


ستاری با انتقاد از تکیه صرف به بودجه دولتی در توسعه نظام آموزشی کشور، گفت: امسال حدود ۳۳ هزار میلیارد تومان بودجه دولتی به بخش آموزش کشور تزریق شد که این رقم بسیار بالا است؛ ولی این بودجه های دولتی در توسعه و تغییر نظام آموزشی کشور تاثیری ندارد و این نظام را کارآمد نخواهد کرد.


وی معتقد است که آموزش در کشور باید تا آخر عمر ادامه داشته باشد و بستر بزرگ آن شهرها باشد یعنی مردم در رفت و آمدهای روزانه خود در شهر در معرض آموزش قرار بگیرند و این آموزش ها مداوم و ادامه دار باشد.

شهرها بزرگترین بستر توسعه فناوری و نوآوری

وی همچنین تصریح کرد: در برخی شهرهای بزرگ دنیا آموزش در بستر شهر ارائه می شود و این آموزش ها تا آخر عمر به افراد ارائه می شود. در واقع بزرگترین بستر توسعه فناوری و نوآوری و در نهایت توسعه اقتصادی کشور، شهرها هستند که برخی کشورها از این بستر به نحو خوبی استفاده می کنند.
ستاری با بیان اینکه مشکل اصلی نظام آموزشی ایران میزان مهاجرت نیست، عنوان کرد: باید در سیستم آموزشی به مدلی برسیم که آموزش در نهایت به اقتصاد منجر شود. طرحی که این روزها در مدل استارتاپ های خدماتی و فناوریدر حال اجرا است و جوانان کم سن و سال با داشتن نوآوری و ایده نو و صرف نظر از مدرک تحصیلی خود و با استفاده از علم خود توانسته اند به سودهای میلیاردی برسند.
وی با تاکید بر قدرت تحول زای استارتاپ ها، افزود: بسیاری از جوانان ایرانی مقیم دیگر کشورها که شغل مناسبی نیز داشتند به ایران بازگشته و از فرصت استارتاپ ها بهره گرفته و به درآمدهای قابل توجهی دست یافته اند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین بیان کرد: برخی مقاومت ها در دستگاه ها و ارگان های مختلف از جمله دولت نیز بر سر راه فعالیت این استارتاپ ها وجود دارد ولی با تاکید می گویم که آنها از پس نیروی جوان خوش فکر ایرانی برنمی آیند و تنها راه چاره آنها هماهنگی و همراهی با این بازیگران جدید عرصه اقتصادی و تدوین مدل های جدی منطبق با شرایط کار شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها است.
به گفته ستاری، در ایران نیاز به تعریف یک زیست بوم پویا داریم که در این زیست بوم نمی توانیم جوانان را کنار بگذاریم و باید از توانایی آنها استفاده کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در حین حال عنوان کرد: مگر می شود استارتاپی باشد که هفته ای ۱۰ درصد رشد داشته باشد و سرمایه گذاران ترغیب به حمایت از آنها نشوند؟ در اقتصاد استارتاپی و دیجیتال دیگر سابقه کار، سن و تحصیلات مهم نیست و تنها کارایی با فناوری و نوآوری است که ارزش انشان ها را معلوم می کند.

رییس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در ادامه تصریح کرد: با برگزاری استارتاپ های آموزشی شاهد اتفاقات عجیبی در کشور و اقتصاد خواهیم بود. باید تلاش کنیم خروجی دانشگاه ها به درد اقتصاد کشور بخورد نه اینکه صرفا نیروی مورد نیاز دولت و دستگاه های دولتی را تامین کند.

جوانان، بازیگران جدید عرصه اقتصاد

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه بازیگران عرصه اقتصاد را جوانان خوش فکر تشکیل خواهند داد، گفت: در آینده ای نزدیک و در اقتصاد دیجیتال، بازیگران عرصه اقتصاد تغییر می کنند و جوانان و ایده های فناورانه آنها است که شکوفایی اقتصادی کشور را در پی خواهد داشت.

ستاری همچنین اظهار کرد: اینکه فکر کنیم ثروت ایران نفت است، سخت در اشتباه هستیم. باید همه مسوولان به این نتیجه برسند که ثروت اصلی کشور جوانان و ایده های خلاقانه آنها است و به این باور برسند که پایه اقتصاد جدید آدم است و تفکر اوست نه نفت.

وی با اشاره به گزارش ۲۰۱۶ آنکتاد، گفت: بر اساس گزارش آنکتاد، ایران از نظر پتانسیل نیروی انسانی در رتبه چهارم جهان ایستاده است اما از این نیروی عظیم به خوبی استفاده نمی کنیم.

در ادامه این مراسم، ابلاغیه برنامه اجرایی مصوب صدور گواهی انطباق، گواهی محصول و نشان استاندارد دانش نماد ویژه محصولات دانش بنیان» توسط معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس سازمان ملی استاندارد به امضا رسید.
در پایان مراسم اختتامیه نیز با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت، جوایز منتخبین جایزه ملی مدیریت کیفیت ایران اهدا شد.

 

انتهای پیام

مطالب مرتبط

فردا در تهران برگزار می شود: جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور/ افتتاح نمایشگاه هفته پژوهش و رونمایی از ۴۰ دستاورد فناورانه

رونمایی از یک محصول نانویی با کاربردهای بهداشتی، پزشکی و غذایی

رونمایی از هفت محصول فناورانه در حوزه سلامت

خانه استارتاپ اهواز افتتاح شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها