پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

قانعی به دیده بان علم خبر داد: ثبت پیشنهاد ایران به عنوان شاخص جهانی جدید در پایش اثرات تغییرات اقلیم بر سلامت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:31287
سه شنبه، ۳۰ آبان، ۱۳۹۶ | 15:05

قانعی به دیده بان علم خبر داد: ثبت پیشنهاد ایران به عنوان شاخص جهانی جدید در پایش اثرات تغییرات اقلیم بر سلامت

پیشنهاد محققان ایرانی به عنوان شاخص جدید در «پایش اثرات تغییرات اقلیم بر سلامت» مورد موافقت موسسه بین المللی لنست قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران بیست کشور جهان از جمله ایران در نشستهای تخصصی همزمان به بررسی یافته های بسیار مهم گزارش مجله لنست در خصوص پیامدهای تغییر اقلیم و تاثیر آنها بر سلامت پرداختند. گزارشی که حاصل مشارکت محققان سراسر جهان از جمله ایران بود و نتایج آن ۳۱ اکتبر ۲۰۱۷ در این مجله معتبر بین المللی منتشر شد؛ نتایجی که نشان داد تغییرات اقلیم، جوامع بشری بویژه کشورهای با درآمد پایین را با چه چالشهای جدی مواجه کرده و جمعیت عظیمی را از حوادث متاثر از تغییرات آب و هوایی، کاهش بهره وری کار، مهاجرتهای اجباری، افزایش آلودگی ناشی از ذرات معلق و کاهش تولید منابع غذایی گرفته تا سوءتغذیه تحت تاثیر قرار داده و باید دید در این شرایط بحرانی، کشورها بویژه کشورهای آفریقایی و آسیایی در معرض خطرات بیشتر، چه سیاستهایی را در برابر این چالشهای بزرگ بخصوص در بخش تامین مواد غذایی به کار خواهند گرفت.

بر اساس گزارش لنست ، در ۱۵ سال گذشته ۱۲۵ میلیون نفر به تعداد افراد متاثر از پیامد گرمایش جهانی افزوده شده اند.

میزان ذرات معلق کوچکتر از ۲٫۵ میکرون در ۸۷ درصد شهرهای جهان از استانداردهای سازمان بهداشت جهانی(WHO) و به مراتب از آمارهای قبلی بالاتر است.

کمبود مواد غذایی و سوء تغذیه مهمترین چالش قرن بیست و یکم است. این درحالیست که هر درجه افزایش دمای جهانی در نتیجه تغییر اقلیم میتواند منجر به ۶ درصد کاهش تولید گندم و ۱۰ درصد کاهش تولید برنج شود.

در ۹۰ سال آینده بدلیل افزایش سطح آب دریاها در نتیجه ذوب یخ های قطبی، بیش از یک میلیارد نفر از جمعیت جهان مجبور به مهاجرت خواهند شد.

طی ۱۵ سال گذشته در بخش کشاورزی بهره وری کار به میزان ۵٫۳ درصد در نتیجه پدیده گرمایش جهانی کاهش یافته است که این امر می تواند شرایط زندگی و اشتغال در جوامع روستایی را به مخاطره اندازد.

میزان بروز حوادث متاثر از تغییرات آب و هوایی در ۱۵ سال گذشته ۴۶ درصد افزایش داشته است که این امر منجر به خسارتهای اقتصادی به میزان ۱۲۹ میلیارد دلار شده است و این درحالیست که ۹۹ درصد از این خسارتها به کشورهایی با درآمد پایین تحمیل شده است.

اما طبق گزارش لنست، یکی از مهمترین چالش های جوامع بشری در عصر حاضر، تامین مواد غذایی مورد نیاز متناسب با افزایش جمعیت است که این موضوع در کشور های آفریقایی و آسیایی به مراتب اهمیت بیشتری دارد. بر اساس آمار منتشر شده ازسوی سازمان خوار و بار جهانی سازمان ملل متحد FAO، در حال حاضر ۳۰ کشور آفریقایی و جنوب آسیا نیاز شدید به تامین مواد غذایی خود دارند و جوامع بشری ساکن در این مناطق شدیداً با کمبود مواد غذایی روبرو بوده و دچار سوء تغذیه هستند. بر اساس همین آمار تعداد این افراد از ۳۹۸ میلیون در سال ۱۹۹۰، به ۴۲۲ میلیون نفر در سال ۲۰۱۶ افزایش داشته است.

به دنبال انتشار این یافته ها ، نشست تخصصی بررسی گزارش لنست در خصوص پیامدهای تغییرات اقلیم بر سلامت نهم آبان ماه امسال ، همزمان با بیست کشور جهان در ایران برگزار شد.

در این نشست که دکتر قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری ایران و پروفسور هیو مونتگمری، نایب رئیس کمیسیون تغییر اقلیم و بهداشت عمومی Lancet نیز حضور داشتند، هر یک از اعضای ۲۰ کارگروه تیم تحقیقاتی ایران  فرصت یافتند تا در خصوص شاخصهای جدید برای پایش وضعیت کشورهای جهان در زمینه تغییرات اقلیم و تاثیرات آن بر سلامت نظرات خود را مطرح کنند.

از آنجا که یکی از مهمترین منابع تامین مواد غذایی در مواجهه با بحران یاد شده در سطح جهانی، بهره برداری پایدار از ذخایر و منابع دریایی است و طبیعتا باید بر اساس معیار ها و شاخص های تاثیر پذیر از پیامد های ناشی از پدیده تغییر اقلیم و نوسانات زمانی و مکانی مورد بررسی قرار گیرند، محققان و متخصصان ایرانی برای اولین بار  شاخص های زیستی دریایی را در انجام مطالعات پیامد های ناشی از تغییر اقلیم در برنامه های مطالعاتی– پژوهشی پیشنهاد کردند که این پیشنهاد مورد تایید Lancet Countdown  قرار گرفت.

 

ثبت پیشنهاد ایران به عنوان شاخص جهانی جدید

 

دکتر قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری طی گفت و گویی با خبرنگار دیده بان علم ایران اظهار کرد: ایران در زمینه پایش اثرات تغییرات اقلیم بر سلامت که توسط تیم محققان بین المللی با همکاری موسسه بین المللی لنست در حال اجراست، عهده دار تحقیقات در زمینه اقیانوس شده است و به همین منظور در نشست لنست در تهران، برای اولین بار  شاخص های زیستی دریایی را در انجام مطالعات پیامد های ناشی از تغییر اقلیم در برنامه های مطالعاتی– پژوهشی پیشنهاد کرد که مورد موافقت لنست قرار گرفت.

وی افزود: به منظور اجرای شاخص پیشنهادی تیم تحقیقاتی ایران ، موضوع تولیدات اولیه دریایی (Marine Primary Production) تحت شاخص امنیت غذایی و سوء تغذیه (Food security and undernutrition)  بررسی شده است. در این مدل، مهمترین پارامتر های تاثیر گذار و تاثیر پذیر محیط زیست دریایی در ارتباط با ذخایر و منابع دریایی / شیلاتی در دو گروه پارامتر های زیستی (شامل جمعیت و تراکم لارو ماهیان و وزن توده زنده ماهیان با ارزش اقتصادی) و غیر زیستی (شامل درجه حرارت، شوری و ارزش زیستگاهی آبسنگ های مرجانی((Coral reefs) طبقه بندی و معرفی خواهند شد.

دکتر قانعی گفت: تیم تحقیقاتی ایران برای اجرای پیشنهاد خود در حوزه اقیانوسی «پایش اثرات تغییرات اقلیم بر سلامت»، عهده دار جمع آوری داده های جهانی و ارائه آن به لنست است.

وی درباره زمان ارائه نخستین داده های جمع آوری شده گفت: بر اساس تقسیم کار صورت گرفته در کارگروه های تیم تحقیقاتی ایران، احتمالا نخستین داده ها ظرف سه ماه آینده جمع بندی و در نشست لندن ارائه خواهد شد. اما ما موظفیم هر دو سال یک بار شاخص های جدید در حوزه اقیانوسی «پایش اثرات تغییرات اقلیم بر سلامت» را تعیین کنیم.

دکتر قانعی افزود: با همکاری تیم ۵ نفره محققان ایرانی که متصل به حوزه های مرتبط با داده های اقیانوسی هستند احتمالا در سال ۹۸ داده های نهایی شده ایران در این حوزه ارائه خواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها