پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

طراحی نخستین نرم‌ افزار بومی نظارت و مانیتورینگ زنده شناورها در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:31094
شنبه، ۲۷ آبان، ۱۳۹۶ | 13:51

طراحی نخستین نرم‌ افزار بومی نظارت و مانیتورینگ زنده شناورها در کشور

نرم‌افزار نظارت و مانیتورینگ زنده شناورها و شرایط جوی با قابلیت ردیابی شناورهای گم‌شده توسط محققان یک شرکت دانش بنیان طراحی شد.

به گزارش دیده بان علم ایران این نرم‌افزار در دو  بخش فعال بانك اطلاعاتي استاتيك و دينامیک و محاسبات براي نجات نفرات در دريا طراحی و ساخته شد، همچنین از این نرم‌افزار درزمینه پیش‌بینی حركت لکه‌های نفتي و زمان رسيدگي به آن و تحليل نحوه مقابله با آلودگی‌های زیست‌محیطی  استفاده می‌شود.

علي مهدوي، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در تعریف این نرم‌افزار اظهار کرد: اين نرم‌افزار یک نرم‌افزار تخصصي در حوزه دريايي بوده و در راستای اهداف ترسیم‌شده آن نظیر مانیتورینگ آب‌های بین‌المللی و جستجو و نجات دریایی، فاز يك نرم‌افزاری این پروژه به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: این محصول هیچ نمونه داخلی و خارجی ندارد و برای نخستین بار در کشور طراحی‌ شده است.

مانیتورینگ زنده تمام شناورها و پروازهای بین‌المللی متعدد در دریای عمان، خلیج‌فارس و دریای خزر، مانیتورینگ زنده شناورهای غیر کنوانسیونی سبک در محدوده ساحلی کشور؛ مانیتورینگ زنده جریان‌های بادی، قدرت و جهت باد در مناطق دریایی یادشده؛   مانیتورینگ زنده جریان‌های آبی (CURRENT)، جهت و مقدار آن در مناطق، مانیتورینگ زنده جزر و مد در مناطق یادشده و  دسترسی به اطلاعات و نمایش پتانسیل‌های موجود در منطقه ازجمله مراکز غواصی، همچنین مکان پناهگاه ایمن (جهت انتقال کشتی‌های مضطر به آنجا) از جمله قسمت‌های اصلی این نرم‌افزار تولیدشده است.

همچنین مراکز اصلی و فرعی جستجو و نجات دریایی، فرودگاه‌ها، سکوهای نفتی، مناطق حساس زیست‌محیطی، کشتی‌های مغروق، بیمارستان‌های نواحی ساحلی و سایر مراکز و ارگان‌های مرتبط دریایی،  ارسال آخرین تصاویر ماهواره‌ای از منطقه با قابلیت تحلیل وجود شناورها (به‌صورت هفتگي)؛ همسان‌سازی اطلاعات به‌صورت برخط مابین مراکز مجهز به این سامان؛ مانیتورینگ هواپیماها در پروازهای بین‌المللی و قابلیت جستجوی شناورها، بارهای هوایی و کانتینرها و دسترسی به قوی‌ترین بانک اطلاعات دریایی موجود از ویژگی های این نرم افزار است.

قابلیت این نرم‌افزار جهت ردیابی نفرات مضطر که به داخل آب افتاده‌اند و یا شناورهای گم‌شده در دریا، تا ۴۸ ساعت پس از سانحه نیز از دیگر بخش‌های مختلف در طراحی نرم‌افزار مذکور هستند که می‌توان به آن اشاره کرد.

این نرم‌افزار یکی از تخصصی‌ترین نرم‌افزارهای دریایی است که همچنین میتواند برای مقابله با آلودگي نفتي در دريا کاربرد داشته باشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

در پورتال مرکز ملی داده های اقیانوسی و دریایی میسر شد: دسترسی آنلاین به بیش از پنج میلیارد رکورد داده دریایی

بررسی تاثیر سیلاب های اخیر در نواحی مصبی و ساحلی شمال و جنوب کشور

ضرورت ایجاد سازمان توسعه دریایی در کشور/فقدان سیاست ملی و هماهنگی سازمانی در زمینه زباله های دریایی

طراحی نرم افزار عمر مفید بتن مسلح دریاپایدار توسط محققان «امیرکبیر»

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها