جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

كاوه مدني پیشنهاد داد: كمبود آب در دستور كار اجلاس آينده كنفرانس جهاني تغيير اقليم قرار گيرد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:31071
شنبه، ۲۷ آبان، ۱۳۹۶ | 13:00

كاوه مدني پیشنهاد داد: كمبود آب در دستور كار اجلاس آينده كنفرانس جهاني تغيير اقليم قرار گيرد

دکتر مدنی، معاون سازمان حفاظت محيط زيست كه به نمايندگي از جمهوري اسلامي ايران در كنفرانس جهاني تغيير اقليم شركت كرده بود در سخنان خود پيشنهاد داد موضوع كمبود آب به عنوان عامل مهم تهديد امنيت غذايي و مشكلات اقتصادي اجتماعي كه به دلیل تغيير اقليم وخيم تر شده است در دستور كار اجلاس سال آينده قرار گيرد.

به گزارش دیده بان علم ایران بیانیه جمهوری اسلامی ایران در بیست و سومین کنفرانس سالانهٔ طرف های معاهدهٔ کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد در بن آلمان  توسط کاوه مدنی، معاون آموزش و پژوهش و امور بین الملل و کنوانسیون های سازمان حفاظت محیط زیست و رييس هیئت اعزامی ایران قرائت شد.

کنفرانس آب و هوایی سازمان ملل در شهر بن آلمان (COP23)، جمعه شب با تاکید بر فوریت اقدامات بیشتر برای مقابله با تغییرات آب و هوایی به پایان رسید.

شرکت کنندگان در این کنفرانس تاکید کردند که چگونه دو سال پس از تصویب ‘توافق پاریس’ و در شرایطی که دولت آمریکا تصمیم خود برای خروج از آن را اعلام کرده ، بتوانند نیرو و توان جهانی ایجاد شده برای مقابله با تغییرات آب و هوایی را حفظ کنند. در این کنفرانس ، مقاماتی از شهرها و دولتهای محلی از جمله برخی شهرها و ایالات آمریکا ، تلاش خود را برای تحقق اهداف مشخص شده در توافق پاریس تشدید کردند.

در کنفرانس بن که روزهای ۶ تا ۱۷ نوامبر (۱۵ تا ۲۶ آبان) به ریاست کشور فیجی برگزار شد و بطور غیررسمی از آن به عنوان کنفرانس COP23 یاد می شود، کشورهای شرکت کننده تلاش کردند تا مقررات مربوط به عملیاتی شدن توافق آب و هوایی پاریس را تکمیل کنند.

ریاست این کنفرانس (فیجی) از حصول ‘توافق اقدام جنسیتی’ با هدف تاکید بر نقش زنان در مبارزه با تغییرات آب و هوایی خبر داد. علاوه بر مذاکرات بین اعضای ‘چهارچوب کنوانسیون آب و هوایی سازمان ملل’ (UNFCCC) ، همچنین طرف های دولتی و غیردولتی چندین ابتکار و مشارکت جدید در زمینه اقدام آب و هوایی در زمینه هایی مانند انرژی ، آب ، کشاورزی ، حمل و نقل ، صنایع و جنگلها اعلام کردند. موضوع تامین اعتبار آب و هوایی (فاینانس) نیز از محورهای گفت وگوها بود.

 ائتلاف جهانی پایان مصرف زغال سنگ بدون آلمان

در کنفرانس بن همچنین بیش از ۲۰ کشور جهان از جمله کانادا ، فنلاند ، فرانسه ، مکزیک ، انگلیس، اتریش و ایتالیا یک ائتلاف جهانی جدید با هدف پایان دادن به استفاده از سوخت ‌زغال‌سنگ تشکیل دادند. بسیاری از ایالت‌های آمریکا نیز به این ائتلاف پیوستند اما جای آلمان در میان این کشورها خالی بود که با اعتراض شدید طرفداران محیط زیست رو به رو شد. ‘باربارا هندریکس’ وزیر محیط زیست آلمان از دیگر شرکت‌کنندگان خواست که وضعیت آلمان را درک کنند زیرا این کشور قبل از تشکیل دولت جدید نمی‌تواند تصمیمی در این زمینه اتخاذ کند.

کشورهای عضو این ائتلاف در قطعنامه خود اعلام کردند که نیروگاه‌های زغال‌سنگ را گام به گام تعطیل می‌کنند و ضمانت داده‌اند که هیچ نیروگاه جدیدی نسازند که امکان ذخیره دی‌اکسید کربن در زیر زمین را ندهد. البته این نیروگاه‌ها به شدت مورد تردید هستند. منتقدین به این نوع از نیروگاه‌ها می‌گویند در صورت نشت گاز به سطح زمین محیط زیست به شدت آلوده خواهد شد.

برنامه «آینده زیستی»

در کنفرانس بن همچنین ۱۹ کشور شرکت کننده در برنامه آینده زیستی (Biofuture Platform) از جمله برزیل ، چین ، مصر ، فرانسه ، هند ، مراکش ، موزامبیک ، روز پنجشنبه توافق رسمی خود را برای تعیین هدفهایی در زمینه سوختهای زیستی و ایجاد یک طرح اقدام برای تحقق این هدف ها اعلام کردند.

از جمله دیگر ابتکارهای اعلام شده در جریان کنفرانس بن ، می توان به طرحی جهانی اشاره کرد که روز سه شنبه با هدف تامین بیمه برای صدها میلیون از مردم آسیب پذیر تا سال ۲۰۲۰ و افزایش مقاومت و انعطاف پذیری کشورهای در حال توسعه در برابر تاثیرات تغییرات آب و هوایی، اعلام شد. طرح موسوم به ‘مشارکت جهانی مقاومت بیمه ای’ (InsuResilience) در واقع ادامه طرحی است که توسط گروه هفت (جی -۷) در سال ۲۰۱۵ تحت ریاست آلمان آغاز شد.

دکتر کاوه مدنی، معاون آموزش و تحقیقات سازمان حفاظت محیط زیست

کنفرانس بن یک سال پس از اجرایی شدن توافق پاریس برگزار شد. توافق پاریس در دسامبر ۲۰۱۵ بین ۱۹۶ کشور عضو چهارچوب کنوانسیون آب و هوایی سازمان ملل به دست آمد و هدف از آن محدود کردن میزان افزایش دمای کره زمین پایین تر از ۲ درجه سانتیگراد و انجام تلاش هایی برای محدود کردن افزایش دما در حد ۱٫۵ درجه بالاتر از سطح دوره قبل از صنعتی شدن است. در تاریخ ۵ اکتبر ۲۰۱۶ حدنصاب کشورهای تصویب کننده برای اجرایی شدن این توافق به دست آمد و توافق پاریس از ۴ نوامبر ۲۰۱۶ برابر با ۱۴ آبان ۱۳۹۵ اجرایی شد. تا کنون ۱۶۹ کشور این توافق را به تصویب رسانده اند و اولین نشست کنفرانس کشورهای عضو روزهای ۱۵ تا ۱۸ نوامبر ۲۰۱۶ در مراکش برگزار شد.

کنفرانس آب و هوایی سازمان ملل در بن آلمان که حدود ۲۷ هزار نفر در آن شرکت داشتند ، در بحبوحه انتشار گزارشهای هشدارآمیز درباره تغییرات آب و هوایی برگزار شد . یک هفته پیش از گشایش کنفرانس بن ، سازمان جهانی هواشناسی (WMO) اعلام کرد که سطح دی اکسید کربن در جوّ زمین در سال ۲۰۱۶ با سرعتی بی سابقه تا حد بی سابقه ای افزایش یافته است. کنفرانس بن با یک رشته اجلاسها و کنفرانسها تا پیش از کنفرانس آب و هوایی سپتامبر ۲۰۱۹ سازمان ملل، پیگیری می شود . از جمله آنها ، ‘اجلاس یک سیاره’ ماه آینده به میزبانی فرانسه برگزار می شود و تمرکز آن بر موضوع فاینانس خواهد بود؛ گردهمایی دیگری در کالیفرنیا با حضور بازیگران غیردولتی برگزار می شود ؛ همچنین کنفرانس COP24 در دسامبر ۲۰۱۸ در ‘کاتوویچ’ (Katowice) لهستان برگزار خواهد شد . کشور برزیل هم پیشنهاد میزبانی کنفرانس COP25 را در سال ۲۰۱۹ ارائه داده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دانشیار زن ایرانی، برنده جایزه پژوهشی انجمن مهندسان عمران آمریکا شد

علوم پزشکی تهران:تنها دانشگاه دارای کوره استاندارد سوزاندن اجساد حیوانات آزمایشگاهی هستیم/اعتراضی باشد باید اجساد را درفاضلاب یا جلوی دانشکده قراردهیم!

چهار ایرانی در جمع برندگان جوایز ۲۰۱۹ اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا

تولید پارچه‌هایی با قابلیت جذب آلاینده‌های آب و تولید سوخت گازی خورشیدی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها