جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

تولید انواع دستگاه‌های ردیاب مبتنی بر GPS توسط فناوران ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:31052
شنبه، ۲۷ آبان، ۱۳۹۶ | 11:10

تولید انواع دستگاه‌های ردیاب مبتنی بر GPS توسط فناوران ایرانی

فناوران ایرانی در یک شرکت دانش بنیان موفق به ساخت انواع دستگاه‌های ردیاب مبتنی بر GPS شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران مرتضی حسینیه، مدیرعامل یک شرکت فناور داخلی با بیان اینکه حدود دو دهه از معرفی دوربین‌های تحت شبکه (IP Camera) به‌عنوان ابزاری برای ثبت و انتقال تصاویر روی بستر شبکه می‌گذرد و امروزه این تجهیزات به پرکاربردترین ابزار برای نظارت تصویری بدل شده‌اند، گفت: با درک وابستگی کشور به واردات این گونه تجهیزات و وجود دانش فنی و امکان بومی‌سازی تولید این تجهیزات با معرفی پردازنده‌های موسوم به System On Chip، این شرکت پروژه مهندسی معکوس، نمونه‌سازی و تولید دوربین‌های تحت شبکه را آغاز کرد و اکنون پس از گذشت بیش از شش سال در آستانه ورود به فاز تولید صنعتی و انبوه انواع تجهیزات نظارتی تحت شبکه قرار داریم.

 

وی درباره مزایای دوربین‌های تحت شبکه گفت: کیفیت تصویر این نوع دوربین در مقایسه با سامانه‌ای آنالوگ بسیار بالاتر بوده و همچنین هزینه تمام شده آن به‌دلیل به‌کارگیری بستر آماده شبکه بسیار کمتر است. ضمن اینکه این محصول قابلیت افزایش آسان اندازه کلی سیستم  (Scalability)و امکان ارسال همزمان تصویر، صدا و تامین برق مصرفی از طریق کابل شبکه  Power Over Ethernetرا نیز داراست. علاوه بر این، امنیت بسیار بالا با وجود پروتکل‌های متعدد در لایه‌های مختلف شبکه نیز استفاده از این محصول را کاملا توجیه می‌کند.

حسینیه با اشاره به عملکرد این محصول تصریح کرد: سنسور یا حسگر وظیفه ثبت تصاویر را برعهده دارد. سنسورهای مورد استفاده در دوربین‌های تولیدی از نوع CMOS و ساخت شرکت Sony  هستند. با توجه به افزایش رزولوشن حسگرها ارتباط آنها با پردازنده براساس پروتکل CSI-۲ MIPI  برقرار می‌شود که یک روش برای انتقال سریال اطلاعات با سرعت بسیار بالا است.

وی اظهار کرد: کنترل‌کننده لنز در این دستگاه نیز با استفاده از سیگنال Feedback دریافتی از پردازنده گشودگی دیافراگم و وضعیت فیلتر مادون قرمز را کنترل می‌کند. در بعضی مدل‌ها با استفاده از یک فیلتر بالاگذر و یک مدار ماکزیمم گیر، دو عدد استپ موتور برای انجام زوم و فوکوس کنترل می‌شوند.

حسینیه با اشاره به اینکه پردازنده مرکزی یک پردازنده  SoC (System On Chip) با فرکانس کاری ۴۰۰ مگاهرتز تا ۱.۲ گیگاهرتز (بسته به مدل) است، گفت: این پردازنده وظیفه دریافت تصاویر از سنسور، تولید فریم و فشرده‌سازی آن را برعهده دارد. همچنین تنظیمات مربوط به سنسور با پروتکل I۲C و از طریق پردازنده مرکزی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: بسیاری از دوربین‌های تحت شبکه از فناوری تامین برق مصرفی از طریق کابل شبکه یا PoE  بهره می‌برند، ضمن اینکه در طراحی این محصول نکات لازم رعایت شده است.

حسینیه در زمینه مزایای رقابتی این محصول گفت: امنیت تضمین شده با طراحی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کاملا بومی، به‌کارگیری قطعات تولید شده توسط معتبرترین تولیدکنندگان جهانی، قابلیت سفارشی‌سازی براساس نیازهای خاص، گارانتی ۳ ساله و ۱۰ سال خدمات پس از فروش، اعمال محدودیت‌های امنیتی خاص در کلیه محصولات با هدف افزایش نفوذناپذیری در مقابل حملات سایبری و دسترسی غیرمجاز طراحی و ساخت این محصول را توجیه می‌کند.

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر نسل اول و دوم محصولات ایمن آرا در حال ارائه هستند که شامل دوربین‌های تحت شبکه و HDTVI با کیفیت ۱.۳ تا ۵ مگاپیکسل هستند. نسل سوم محصولات که به تازگی وارد سبد کالای شرکت شده است، شامل دوربین‌های ۲ و ۵ مگاپیکسل با فشرده‌سازی پیشرفته H,۲۶۵  و قابلیت دید در شب در نور بسیار کم هستند. توسعه محصولات ۴K  و دوربین‌های حرارتی در کنار محصولات خاصی مانند دوربین‌های چند سنسوری (Multi Sensor) با دید ۳۶۰ درجه نیز در دستورکار تیم تحقیق و توسعه شرکت قرار داشته و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، این محصولات در طول سال آینده آماده معرفی به بازار خواهند بود.

حسینیه با اشاره به کمک صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) به تولیدات این شرکت و ضمن قدردانی از اقدامات موثر صندوق  گفت: نکته نخست این است که حدود ۵۰ درصد از مبلغی که شرکت برای توسعه درخواست کرده بود، تصویب شد اما  از آنجا که عمده فعالیت شرکت در یک شهر مرزی صورت می‌گیرد و شرایط با کشورهای همسایه مقایسه می‌شود، روال اخذ تسهیلات بسیار کند صورت می‌گیرد، این در حالیست که در این صنعت هفته‌ها و روزها خیلی مهم هستند. از این رو به‌نظر می‌رسد صحا به‌عنوان یک سیستم مستقل بتواند سریع‌تر عمل کند.

وی تاکید کرد: ناگفته نماند که این تسهیلات، شرکت را در مسیر رو به جلو قرار داد، چراکه از قبل اقدام به خرید تجهیزات و توسعه خط تولید کرده بودیم که امیدواریم که به‌زودی محصولات دیگری را به مجموعه تولیدات خود بیافزائیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید انواع منابع تغذیه‌ انرژی مدارات الکتریکی در کشور

ارتقای سیستم تشخیص تمایل حرکتی انسان ربات پوشیدنی «شریف»

تولید پایانه‌های راه دور صنایع آب در کشور

طراحی سیستم اتیکت الکترونیک اجناس فروشگاه در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها