- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

کشف و ثبت جهانی گونه جدید باکتری در تالاب گمیشان

گونه جدید باکتری از جنس Aliidiomarina از تالاب بین المللی گمیشان توسط محققان بانک میکروارگانیسم های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران شناسایی و معرفی  شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رییس مرکز در خصوص این گونه باکتری گفت: تالاب گمیشان یک اکوسیستم قلیایی، شور و دریایی مهم است که در شمال غربی شهر گرگان واقع شده است. محققان مرکز در راستای کشف میکروارگانیسم های بومی مهم ایران، جامعه باکتریایی این تالاب را بررسی کردند و طی این پژوهش موفق به کشف گونه جدیدی از جنس Aliidiomarina شدند که Aliidiomarina sedimenti  نامگذاری شده است.

وی افزود: این باکتری هالو آلکالوفیل و از رده Gammaproteobacteria می باشد که کشف آن در ژورنال معتبر بین المللی IJSEM گزارش و به جامعه علمی دنیا معرفی شده است.

این سویه هم اکنون با شماره دسترسی IBRC-M 10764 در کاتالوگ رسمی بانک میکروارگانیسم ها، برای محققان داخلی و خارجی قابل دسترسی و ارائه است.

پیش از این از این تالاب گونه دیگری از این جنس تحت عنوان Aliidiomarina iranensis با شماره دسترسی  IBRC-M 10763 توسط محققان این مرکز کشف و معرفی شده بود.

انتهای پیام