شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

خواسته برخی نمایندگان مجلس از وزیر علوم درباره پذیرش دانشجویان دکتری

نسخه قابل پرینت
کد خبر:30860
سه شنبه، ۲۳ آبان، ۱۳۹۶ | 13:34

خواسته برخی نمایندگان مجلس از وزیر علوم درباره پذیرش دانشجویان دکتری

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تمام مفاد برنامه پیشنهادی من به مجلس منطبق با اسناد و قوانین بالادستی مانند نقشه جامع علمی کشور و برنامه ششم توسعه تنظیم و تدوین شده است و ما به عنوان دستگاه اجرایی مکلف به اجرای این قوانین هستیم.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر غلام در نشستی با جمعی از نمایندگان مجلس که عضو هیات علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور هستند، تصریح کرد: تحول در آموزش عالی بدون حمایت مجلس شورای اسلامی ممکن نیست و با پشتیبانی نمایندگان است که وزارت علوم می تواند در مسیر پیش رو، برنامه های دقیق و کارشناسی شده خود را اجرایی کند.

وی در این نشست که دوشنبه شب در وزارت علوم برگزار شد، ضمن ابراز همدردی با داغدیدگان حادثه زمین لرزه در منطقه مرزی ایران و عراق؛ کمک به مصدومان و تمامی بازماندگان این حادثه را وظیفه همه آحاد ملت دانست و گفت: به دانشگاههای منطقه زلزله زده توصیه شده است از تمام توان و امکانات علمی و اجرایی خود برای امداد رسانی استفاده کنند.

وی افزود: کیفیت بخشی به آموزش و پژوهش از اولویت بالایی در برنامه های وزارت علوم برخوردار است که در این راستا باید شیوه های نوین آموزش را بکار بگیریم و تجهیزات و زیرساخت های پژوهش و فناوری را تقویت کنیم.

وزیر علوم اظهار داشت: عموماً اعضای هیات علمی دانشگاههای کشور از توانایی علمی خوبی برخوردار هستند، زیرا در سالهای اخیر شاهد پیاده شدن نظام جذب اعضای هیات علمی بودیم که در فرایندهای شفاف و مشخصی سعی کرده است بهترین و توانمندترین داوطلبان تحصیل کرده را وارد دستگاه آموزش عالی کند.

وی همچنین به جایگاه والای ایران از نظر تولیدات علمی در جهان و منطقه و نیز تعداد زیاد اعضای هیات علمی شاخص که جزو برترین ها هستند؛ اشاره و تصریح کرد: باید با کمک دولت  و مجلس شورای اسلامی، در سریع ترین زمان ممکن تجهیزات پژوهشی را به‌روز کنیم، چرا که کمبود امکانات پژوهشی و روزآمد نبودن آن، در آموزش، پژوهش و همچنین توانمندسازی مطلوب دانش آموختگان تاثیرمخربی برجای می گذارد.

غلامی افزود: ساماندهی و تقویت مراکز آموزش عالی کوچک در نقاط مختلف کشور می تواند به توسعه استانی و ایجاد امید و انگیزه در استانها کمک کند.

وزیر علوم با اشاره به اینکه برخی از مراکز آموزش عالی دانشگاهی در شهرستانها حتی ردیف بودجه مستقل نیز ندارند، گفت: توجه ویژه استانداران و متولیان مرتبط می تواند به رفع مشکلات مراکز دانشگاهی شهرستانی کمک کند.

دکتر غلامی با تاکید بر لزوم جذب دانشجوی خارجی گفت: در سالهای اخیر، همکاری های علمی بین المللی دانشگاهها رشد خوبی داشته است ولی باید در بخش انجام پروژه‌های مشترک بین المللی با دانشگاهها و موسسات معتبر و جذب دانشجویان خارجی فعالیت های بیشتری انجام شود.

وی اظهار داشت: حتماً باید پارک های علم و فناوری تقویت شوند چرا که تبدیل ایده به محصول و ایجاد شرکت های دانش بنیان و کار آفرین از طریق این مراکز صورت می گیرد.

 غلامی گفت: تقویت ارتباط دانشگاهها با صنعت و مراکز اجرایی کشور امری ضروری به نظر می رسد؛ چرا که برخی از مشکلات و چالش های مهم کشور صرفاً با همکاری مشترک دانشگاهها و مراکز اجرایی حل خواهد شد.

در ادامه این نشست، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بیان دیدگاهها و نظرهای خود پرداختند که «تقویت معیشت اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاهها»، «ضرورت توسعه کیفی آموزش عالی به جای توسعه صرف کمّی»، «ساماندهی پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی بویژه دکتری و تناسب سازی آن با بازار کار»، «استفاده مطلوب از ظرفیت خیّرین آموزش عالی»، «تقویت کرامت انسانی، احترام به افکار و اندیشه ها و هویت مستقل استاد و دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی»، «لزوم جهت دهی به فعالیت های علمی و پژوهشی اعضای هیات علمی به سمت حل مشکلات و معضلات اساسی کشور به جای تولید صرف مقاله و کتاب»، «جدی گرفتن فرصت های مطالعاتی در صنایع داخل کشور در کنار فرصت های مطالعاتی در خارج از کشور» و «پیداکردن راهکاری برای کمک مالی به دانشجویان دکترا» و «تقویت ارتباط دانشگاهها با صنعت و جامعه» از اهم موارد مورد تاکید نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این نشست بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها