- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

دکتر زارع: زلزله سرپل ذهاب در عمق کم به وقوع پیوست/کانون زلزله در خاک عراق بود/زلزله امشب بر گسل های دور از منطقه رومرکزی تاثیری ندارد

استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با بیان این که زلزله  ۷٫۲ ریشتری شامگاه یکشنبه را حدود ۱۵۰ میلیون نفر در ایران و عراق حس کرده اند تاکید کرد: طبیعتا رخداد آن به تحریک گسلهای دور از منطقه رومرکزی (مثلا گسلهای تهران، تبریز، قم یا … ) ربطی ندارد.

دکتر مهدی زارع در گفت و گو با دیده بان علم ایران خاطرنشان کرد: زلزله ۲۱ و ۴۸ دقیقه روز یکشنبه ۲۱ آبان در ۳۰ کیلومتری شمال غرب سرپل ذهاب و ۳۲ کیلومتری جنوب غرب حلبچه در ناحیه مرزی ایران و عراق کانون این زلزله در مرز ایران و عراق و در داخل خاک عراق واقع بوده است. گسل مسبب این رخداد هنوز مشخص نیست ولی گسله فعال خمیدگی جبهه کوهستان زاگرس و گسلهای پهنه گسله ذهاب (یا سرپل ذهاب) در همین منطقه قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: گسل پی سنگی ذهاب از گسل‌های سامانه گسله خمیدگی جبهه کوهستان زاگرس است. سازوکار این زلزله فشاری و صفحه گسله نزدیک به قائم بوده است. در شهر سر پل ذهاب ۶۰ هزار نفر و در قصر شیرین حدود ۳۰ هزار نفر زندگی می‌کنند و زلزله‌های حلوان و سر پل ذهاب از جمله زلزله‌های تاریخی این منطقه است. زلزله کم عمق بوده ولی ژرفای آن هنوز تدقیق نشده است.

این استاد زلزله شناسی درباره زلزله‌های تاریخی این منطقه گفت: زلزله های تاریخی ۹۵۸ میلادی و ۱۱۵۰ میلادی سرپل ذهاب و در سده بیستم زلزله‌ ۱۹۶۷ میلادی با بزرگای ۵٫۷ و سال ۱۹۸۳ میلادی با بزرگای ۵٫۱ در همین منطقه رخ داده اند.

زارع خاطرنشان کرد: این زلزله را حدود ۱۵۰ میلیون نفر در ایران و عراق و در هر دو پایتخت حس کرده اند ولی طبیعتا رخداد آن به تحریک گسلهای دور از منطقه رومرکزی (مثلا گسلهای تهران، تبریز، قم یا … ) ربطی ندارد.

انتهای پیام