پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

اندازه‌گیری داروهای ضد صرع با حسگر ایرانی محققان کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:30647
یکشنبه، ۲۱ آبان، ۱۳۹۶ | 13:27

اندازه‌گیری داروهای ضد صرع با حسگر ایرانی محققان کشور

محققان دانشگاه علوم پزشکی تبریز موفق به ابداع سیستم‌های حسگر جدید بر پایه نقاط کوانتومی به منظور تشخیص و اندازه گیری دقیق داروهای ضد صرع در نمونه های بیولوژیکی در قالب طرحی پژوهشی انجام دادند.

به گزارش دیده بان علم ایران بیماری صرع یکی از اختلالات عصبی خطرناک شایع در هر سنی است. از این رو اندازه گیری غلظت داروهای ضد صرع و بررسی متابولیک آنها در مایعات بیولوژیکی و بافت های مختلف بدن برای نظارت بر سطح درمانی دارو و بررسی واکنش های شدید آن در بدن امری ضروری و از موارد مورد توجه محققان است.

 

برای اندازه گیری این غلظت دارو روشهایی وجود دارد که از میان روش های شیمی تجزیه “اسپکترومتری فلورسانس” به دلایلی همچون انتخابگری بالا، حساسیت بالا، محدوده خطی وسیع و استفاده کمتر از حلال های سمی به منظور آنالیز ترکیبات دارویی مناسب است.


همچنین در سال های اخیر ترکیبات فلورسنت جدید مانند نقاط کوانتومی بیشتر از ترکیبات آلی فلورسنت توجه محققان این حوزه را به خود جلب کرده است.

 

نقاط کووانتومی به دلیل خصوصیات نوری و الکترونیکی منحصر به فرد مانند بازده کووانتومی بالا، محدوده وسیع طیف الکترومغناطیسی از مرئی تا زیر قرمز که قابل کنترل با اندازه آنها است و پایداری بالا تحولی در کاربردهای اسپکتروفلوریمتری در زمینه حسگرهای دارویی به وجود آورده است.

 

یک سیستم حسگر شمیایی بر پایه نقاط کوانتومی که منجر به تغییر خواص نوری آنها می شود به نوبه خود به نوع لگند پایدار کننده آن بستگی دارد. حضور آنالیت ها در سطح نقاط کوانتومی منجر به تغییرات قابل توجهی در خصوصیات لومینسانس ان نقاط می شود که ممکن است به صورت خاموش سازی با افزایش فلورسانس آنها ظاهر شود و همین امر امکان اندازه گیری کمی آنالیت ها را فراهم می کند.

 


با توجه به موارد مطرح شده صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طرحی با عنوان “توسعه حسگرهای بر پایه نقاط کوانتومی برای اندازه گیری داروهای ضد صرع” را مورد حمایت قرار داد تا پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تبریز آن را به سرانجام رسانند.

هدف این طرح ابداع سیستم های حسگر جدید بر پایه نقاط کوانتومی به منظور تشخیص و اندازه گیری دقیق داروهای ضد صرع در نمونه های بیولوژیکی است.


همچنین سنتز کوانتوم دات های حساس به غلظت داروهای ضد صرع، بهینه سازی شرایط آزمایش به منظور دستیابی به بالاترین حساسیت، برسسی ویژگی های لازم برای ارائه حسگرهای پیشنهادی به صورت کیت های آزمایشی و ارائه کیت ها برای اندازه گیری داروهای ضد صرع از دیگر اهداف این طرح است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کودکان هم از عوارض عصبی کووید ۱۹ در امان نیستند

دستاورد محققان رویان در درمان آسیب‌های وارده به نفرون

صندوق حمایت از پژوهشگران تصویب کرد: حمایت از ۱۶۰ طرح علمی و فناورانه جدید

شناسایی باکتری بومی با قابلیت افزایش مقاومت گیاهان به شوری

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها