چهارشنبه، ۵ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Wednesday, 24 April , 2024

نخستین کلکسیون سلولی مبتلایان سرطان سنگفرشی دهان در کشور راه اندازی شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:30615
یکشنبه، ۲۱ آبان، ۱۳۹۶ | 10:53

نخستین کلکسیون سلولی مبتلایان سرطان سنگفرشی دهان در کشور راه اندازی شد

کلکسیون سلولی بیماران مبتلا به سرطان سلول‌های سنگفرشی دهان دارای کاربرد تحقیقاتی با همکاری مرکز تحقیقات دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز ملی ذخایر ژنتیک و زیستی ایران، جمع‌آوری‌ و راه اندازی شد.
به گزارش دیده بان علم ایران دکتر بقایی نایینی ، رییس مرکز تحقیقات دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اعلام این خبر گفت: کارسینوم سلول سنگفرشی دهان  شایع‌ترین بدخیمی حفره دهان است که بیش از ۹۰ درصد سرطان‌های این ناحیه را تشکیل می‌دهد. این سرطان در دنیا و همچنین در ایران شیوع قابل‌توجهی دارد.
وی بابیان اینکه این کلکسیون برای نخستین بار در کشور جمع‌آوری‌شده است افزود:  پس از تأیید کمیته اخلاق و اخذ رضایت‌نامه از بیماران، ده نمونه از بافت سرطانی بیماران تهیه و سلول‌های اپیتلیالی سرطانی جداسازی شد و در مرحله primary culture در مرکز ملی ذخایر ژنتیک نگهداری می‌شود.
رییس مرکز تحقیقات دندانپزشکی بر استفاده از این مجموعه، در پژوهش‌های حوزه سرطان دهان تأکید کرد و آن را از برنامه‌های آینده این مرکز دانست و گفت: تاکنون از این مجموعه سلولی در یک مطالعه استفاده‌شده (https://www.cellmolbiol.org/index.php/CMB/article/view/1418) و مطالعه دیگری نیز که  به  بررسی اثر دو داروی ضد سرطان و انتخاب داروی مؤثرتر می‌پردازد در حال انجام است.
وی این پروژه را محصول طرح تحقیقاتی مشترک با همکاری بانک سلول‌های انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران اعلام کرد و افزود: محققان علاقه‌مند به این حوزه می‌توانند برای استفاده از این مجموعه و اطلاعات مربوط به آن، به بانک سلول‌های انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران مراجعه کنند.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، چهره تاثیرگذار بیوتکنولوژی ۱۴۰۲ شد

رتبه‌بندی جامع تحقیقات و فناوری دانشگاه‌ها و دانشکده‌­های علوم پزشکی کشور اعلام شد

با همکاری محققان ایرانی محقق شد: درمان موثرتر و ایمنتر سرطان پستان با بهینه سازی نانوحامل های دارو

خروج ۲۰ میلیارد دلار از کشور با مهاجرت چهار هزار پزشک/ رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران: ۱۰۰ هزار صندلی دانشگاهی برای جبهه مقاومت ظرفیت داریم

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها