سه شنبه، ۴ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Tuesday, 23 April , 2024

چاپ مقاله محققان دانشگاه صنعتی شریف در مجله معتبر Nanoscale

یکشنبه، ۲۱ آبان، ۱۳۹۶ | 13:47

چاپ مقاله محققان دانشگاه صنعتی شریف در مجله معتبر Nanoscale

جمعی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف با مروری بر آخرین دستاوردهای گروه های تحقیقاتی فعال دنیا، موفق به چاپ مقاله ای با عنوان “حسگرهاي آرايه اي نوري بر پايه نانوذرات” در مجله معتبر Nanoscale شدند.
به گزارش دیده بان علم ایران، تیم دانشجویان و پژوهشگران پسادکتری دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف به سرپرستی دکتر محمدرضا هرمزی نژاد موفق به چاپ مقاله مروری با عنوان Nanoparticle-based optical sensor arrays در  مجله Nanoscale شده اند.
در دهه اخیر، حسگرهای آرایه‌ای نیمه انتخابی بسیاری برای تشخیص همزمان ترکیبات شیمیایی و بیولوژیکی، بر پایه سیستم‌های بویایی و چشایی پستانداران، با استفاده از حسگرهایی که به گروهی از مواد پاسخ می دهند، مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
برخلاف سیستم مدل تشخیص مولکولی قفل و کلید که بر پایه اتصال ویژه یک آنالیت به گیرنده مناسب می‌باشد، روش حسگر آرایه ای نیمه انتخابی حاوی تعدادی عنصر حسگر غیر ویژه و یا نیمه انتخابی بوده که هر حسگر میزان تمایل متفاوتی با آنالیت‌های مختلف دارد؛ به عبارتی برهم‌کنش هر یک از حسگرها با هر کدام از آنالیت‌ها با درجه‌های مختلفی صورت می‌گیرد که امکان تمایز بین آنالیت‌ها را فراهم می‌کند.
از آنجاییکه اخیرا با ظهور عناصر حسگر نانوساختار نظیر نانوذرات پلاسمونی و نانو ذرات نورتاب نظیر نقاط کوانتمی نیم رسانا و کربنی، تحولی چشمگیر در طراحی حسگرهای آرایه ای نوری ایجاد شده است، این مقاله، مروری بر آخرین دستاوردهای گروه های تحقیقاتی فعال دنیا در این حوزه و نیز مروری بر دستاوردهای اخیر هسته تحقیقاتی حسگرهای نانوساختار در دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف است.
گفتنی است، Nanoscale یک مجله معتبر علمی است که در زمینه های فناوری نانو و علوم نانو فعال است. این مجله دارای عامل تاثیرگذاری ۷.۳۶۷ می باشد.