- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ربات پرنده خورشیدی در دانشگاه تبریز ساخته شد

ربات پرنده پنل خورشیدی عمود پرواز، از سوی دانشجوی دانشگاه تبریز، طراحی و ساخته شد.

به گزارش دیده بان علم ایران بابک جهانگیری مجری این طرح در این ارتباط گفت: این ربات با شارژ کردن دائمی منبع تغذیه خود توسط پنل های خورشیدی و آیرودینامیک، پهباد بسیار مناسب برای فرود و برخاست عمودی در مکان های نامناسب و ناهموار بدون باند فرود، و توانایی پرواز افقی سریع است.

به گفته وی این پهپاد از جنس مواد کامپوزیتی ساخته‌شده و تمامی سیستم‌های کنترلی آن از نوع الکتریکی و مکانیزم های مکانیکی است، که ابعاد و وزن تمام‌شده آن مناسب برای حمل در مناطق ناهموار توسط یک فرد است و ابعاد بال‌ها نهایتاً در حدود ۵.۱ متر و وزن تمام‌شده آن با دوربین در حدود ۴ کیلوگرم است.

دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز در ادامه با اشاره به اهداف و کاربرد این ربات نیز یادآور شد: این ربات به منظور انجام مأموریت‌های امدادی، نظامی، تصویربرداری هوایی و یا انتقال مواد و قطعات ضروری در اماکن صنعتی که فاصله مبدأ و مقصد در آن‌ها زیاد است، بهترین گزینه استفاده از وسایل حمل‌ونقل هوایی است که بتواند حتی بدون وجود باند پروازی به اهداف تعیین شده برسد.

به گفته وی برخاست و فرود عمودی بدون نیاز به باند پروازی و در شرایط محیطی نامناسب، استفاده از سلول خورشیدی انعطاف‌پذیر بر روی بال‌ها و حتی بدنه، ارسال تصویر زنده از محل موردنظر،وزن کم پرنده، استفاده در مأموریت‌های نظامی، باقابلیت حمل توسط یک نفر و نیز زمان پرواز بیشتر از ۳ ساعت برای مقاصد در شعاع ۳۰ کیلومتری و … از جمله قابلیت های این ربات پرنده است.

این دانشجوی دانشگاه تبریز با اشاره به مشخصه اصلی و نوآوری این ربات در مقایسه با سایر ربات های ساخته شده در دیگر کشور ها خاطر نشان کرد: استفاده از سه موتور الکتریکی جهت پرواز عمودی و تبدیل آن به حالت افقی توسط چرخش دو موتور جلویی و در درجه دوم استفاده از سلول‌های خورشیدی پربازده پروسکایتی (perovskite) انعطاف‌پذیر مناسب جهت نصب بروی بال‌ها و نیز بدنه جهت شارژ دائمی باتری پرنده از مهم‌ترین شاخصه‌های نوآورانه بودن پهپاد ساخته‌شده است که نتیجتاً باعث پرواز پرنده بدون نیاز به باند و افزایش قابل‌توجه زمان پرواز نسبت به سایر پرنده‌ها خواهد شد.

وی ارسال تصویر زنده از طریق سیستم رادیویی در مأموریت‌های نظامی، نظارتی- کنترلی و امداد و نجات، جدا سازی و مونتاژ از دیگر قابلت های این ربات بیان کرد.

جهانگیری تصریح کرد: این ربات در مدت بیش از یک سال با هزینه حدود هشت میلیون تومان طراحی و ساخته شده است.

 

این طرح با راهنمایی دکتر حسن بیگلری، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز در قالب یکی از طرح ها و ایده های مورد حمایت مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه تبریز طراحی و ساخته شده است.

انتهای پیام