سه شنبه، ۴ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Tuesday, 23 April , 2024

نصب ضربان ساز اپی کاردیال قلب به روش توراسکوپی برای نخستین بار در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:30428
شنبه، ۲۰ آبان، ۱۳۹۶ | 13:37

نصب ضربان ساز اپی کاردیال قلب به روش توراسکوپی برای نخستین بار در کشور

عمل کار گذاشتن لیدپیس اپی کاردیال قلب به روش توراسکوپی برای نخستین بار در ایران انجام شد.
به گزارش دیده بان علم ایران دکتر بهنام شاکریان، فوق تخصص جراحی قلب و عروق بیمارستان سینا با اعلام این مطلب گفت: این عمل با همکاری دکتر طالب پور، استاد اعمال جراحی کم تهاجمی این مرکز، دکتر کاظمی سعید، فوق تخصص الکتروفیزیولوژی قلب بیمارستان سینا و گروه بیهوشی این مرکز برای بیمار ۴۲ ساله ای که از نارسایی قلبی پیشرفته رنج می برد با موفقیت انجام شد.
وی خاطرنشان کرد: در روش توراسکوپي بدون باز کردن قفسه سينه بيمار و با انجام سه برش کوچک یک سانتي متري، ليد پيس اپي کارديال قلب در جاي مناسب تعبيه مي شود.
شاکریان در توصیف شرح حال بیمار افزود: بیمار، مرد ۴۲ ساله ای است که بر اثر سکته قلبی که در سال های گذشته برای وی رخ داده بود از نارسایی قلبی پیشرفته رنج می برد به طوری که EF ( یکی از شاخص های فعالیت پمپاژ قلب) وی به حدود ۱۰ % رسیده و نیازمند کارگذاشتن پیس میکر سه حفره ای ( ضربان ساز قلب) شده بود. طی عمل، دکتر کاظمی سعید، دو لید در بطن راست و دهلیز راست بیمار کار گذاشت اما به دلیل بزرگی و آناتومی نا مناسب سینوس کرونری قلب امکان کارگذاری لید سوم در بطن چپ وجود نداشت.
وی در ادامه تصریح کرد: معمولا این بیماران تحت عمل جراحی باز قرار می گیرند و قفسه سینه بیمار با یک برش شکافته و لید مورد نظر کار گذاشته می شود اما کاری که در بیمارستان سینا برای اولین بار در ایران بر روی این بیمار انجام گرفت کارگذاری لید از طریق توراسکوپی بود. به این معنی که ما بدون اینکه قفسه سینه بیمار را بشکافیم از طریق توراسکوپی و با سه برش کوچک حدود یک سانتی متری وارد قفسه سینه بیمار شدیم و لید (ضربان ساز قلب) را در بطن چپ و در محل مناسب تعبیه کردیم و خوشبختانه این عمل با موفقیت انجام شد و بیمار با حال عمومی خوب ترخیص و در مراجعات بعدی نیز مشکل خاصی نداشت و این نکته حائز اهمیت است که این روش از نظر مدت زمان بستری بیمار، درد و همچنین عوارض عفونی نسبت به عمل باز نتایج قابل مقایسه ای دارد.
عکس ضمیمه تزئینی است.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

اهدای عضو پس از مرگ کامل برای نخستین بار در خاورمیانه/دستاورد امیدبخش جراحان ایرانی برای بیماران در انتظار پیوند

موفقیت محققان پژوهشگاه رویان در ساخت بیوراکتور زیست تقلید در مهندسی بافت قلب

ساخت دستیار رباتیک جراح قلب تپنده در کشور

در دانشگاه تبریز محقق شد: پیش بینی حملات قلبی با ساخت نانوحسگر زیستی مبتنی بر نقاط کوانتومی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها