سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

شارژ میکروبی تلفن همراه با دستاورد محقق ایرانی دانشگاه آکسفورد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:3039
یکشنبه، ۲۰ تیر، ۱۳۹۵ | 10:02

شارژ میکروبی تلفن همراه با دستاورد محقق ایرانی دانشگاه آکسفورد

پژوهشگر ایرانی آزمایشگاه مواد نرم و بیولوژیک دانشگاه آکسفورد برای اولین بار نشان داد که می‌توان حرکت طبیعی باکتری‌ها را برای تامین نیروی میکروماشین‌ها جمع‌آوری کرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، محققان بر این باورند که در آینده می‌توان از میکروب‌ها برای تامین انرژی اجزای تلفن هوشمند نیز بهره برد. از این تکنیک می‌توان برای تولید انرژی در یک مقیاس کوچک استفاده کرد.

دکتر امین دوست محمدی، محقق پسادکتری دانشگاه اکسفورد و همکارانش از شبیه‌سازی رایانه‌ای برای نمایش این امر استفاده کردند که ماده فعال متراکمی مانند باکتری‌ها می‌توانند به شکل روترهای استوانه‌ای تبدیل شوند و یک منبع نیروی ثابت را ارائه کنند.

به گفته آن‌ها، این نیروگاههای زیستی در آینده می‌توانند به موتورهای میکروسکوپی برای دستگاههای کوچک مانند تلفن همراه هوشمند یا میکروفن‌هایی تبدیل شوند که نیرویشان را خودشان تامین می‌کنند.

تعلیق باکتریایی انبوه یک مثال ناب از سیالات فعال محسوب می‌شود که به طور خودکار جریان می‌یابند.

اگرچه باکتری‌های شناگر می‌توانند جریانات زنده آشفته را بوجود آورده و هدایت کنند، اما به حدی بی‌نظم هستند که نمی‌توان هیچ نوع نیروی سودمندی از آن‌ها استخراج کرد.

محققان با غوطه‌ور کردن روتورهای ریز متقارن درون سیالات فعال دریافتند که باکتری‌ها بطور خودجوش خود را به شیوه‌ای سازمان دادند که روترهای همسایه‌شان در جهات متضاد شروع به گردش کنند و ساختار ساده‌ای از یک مزرعه بادی را بوجود بیاورند.

این محققان اظهار شگفتی کردند از این که این توربین‌های میکروسکوپی بدون طراحی قبلی ایجاد شدند و روترهای خود را به شکل چیزی شبیه به مزرعه بادی مونتاژ کردند.

دکتر دوست‌محمدی، یکی از مولفان اصلی این تحقیق اظهار کرد: قابلیت دریافت حتی میزان اندکی کار مکانیکی از این سیستم زیستی بسیار ارزشمند است زیرا آن‌ها به برق یا استفاده از فرآیندهای بیوشیمیایی داخلی برای حرکت در اطراف نیاز ندارند.

این تحقیق در مجله Science Advances منتشر شده است.

گفتنی است، دکتر دوست محمدی تحصیلات کارشناسی خود را شش سال پیش در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران و پس از آن دوره کارشناسی ارشد و دکتری این رشته را در دانشگاه نوتردام انگلستان به پایان برده است. وی در زمان دانشجویی از اعضای فعال تیم خودرو خورشیدی غزال ایرانی بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی انجام شد: طراحی کیت تشخیص زردی نوزادان بر تلفن هوشمند

دستگاه کنترل چاه‌های آب کشاورزی در کشور ساخته شد

یک مقام مسوول: تشعشعات آنتن‌های تلفن های همراه ” BTS “در تهران استاندارد است

توصیه های مهم متخصصان برای افزایش عمر باتری موبایل/شارژ ۴۰ درصد، بهترین زمان وصل گوشی به شارژر

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها