- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

بازسازی قطعات داغ توربین های گازی با فناوری بومی محقق شد

بازسازی قطعات داغ توربین های گازی از فناوری‌های پیشرفته و پیچیده محسوب می‌شود که با تلاش یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، این فناوری با هزینه‌ای به مراتب کمتر از شرکت‌های مشابه خارجی در داخل کشور وجود دارد.

به گزارش دیده بان علم ایران، وضعيت تامين انرژی به خصوص انرژی الكتريكي و ميزان مصرف در هر كشور خود به عنوان يكی از معيار های توسعه يافتگی تلقی می شود.

توربین های گازی یکی از روش های سریع در تولید انرژی محسوب می شوند. البته کاربرد این توربین ها محدود به تولید انرژی نیست بلکه در حوزه هایی همچون انتقال نفت و گاز، انتقال آب، خارج کردن نفت از اعماق زمین و در هواپیماها کاربرد دارد.

فناوری ساخت این توربین ها بسیار پیچیده است اما انتقال فناوری ساخت سه نوع از این توربین ها به کشور انجام شده است و در حال حاضر این توربین ها در کشور تولید می شوند. البته این نکته را هم باید گفت که ایران مصرف کننده ۲۰ نوع از این توربین ها است و برندهایی همچون زیمنس، سولار، هیتاچی  را می توان نام برد که در این میان انتقال فناوری دو مدل از زیمنس و یک مدل روسی به کشور انجام شده است.


یک شرکت دانش بنیان داخلی از جمله شركت هايي است كه ضمن دارا بودن دانش فني اين تكنيك پيچيده، در اختيار داشتن نيروهاي متخصص و با تجربه و همچنين برخورداري از امكانات و تجهيزات مناسب كارگاهي و شناخت و بهره گيري از توان مهندسي داخل كشور در راستاي سياست هاي خود كفايي صنعتي گام مفيد و موثري برداشته است.


به گفته اتابک علیزاده حرفتی، مدیر عامل این شرکت، یکی از فعالیت های مهم این شرکت تعمیر و بازسازی قطعات داغ توربین های گازی است. از آنجا که خرید قطعات این توربین ها نیاز به هزینه بالایی دارد مصرف کنندگان توربین ها ترجیح به تعمیر این قطعات دارند و این شرکت خصوصی یکی از نخستین تعمیرکنندگان این قطعات است؛ بنابراین با این اقدام ایران یکی از کشورهای دارنده فناوری بازسازی قطعات داغ توربین‌های گازی است.


وی ادامه داد: نوسازی روتورهای توربین های گازی نیز یکی دیگر از اقدامات این شرکت فناور است. روتورها قطعه نگهدارنده پره های این توربین ها هستند که فناوری ساخت آنها بسیار پیچیده است در دنیا ۱۰ شرکت در زمینه نوسازی این قطعه فعال هستند که سه شرکت ایرانی نیز این اقدام را انجام میدهد. پوشش دهی پره های توربین و ساخت قعات جانبی توربین های گازی و بخاری نیز از دیگر اقدامات این شرکت دانش بنیان است.


انتهای پیام