سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

ساخت شبیه ساز سیستم مبدل انرژی نیروگاه های بادی در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:30329
چهارشنبه، ۱۷ آبان، ۱۳۹۶ | 12:38

ساخت شبیه ساز سیستم مبدل انرژی نیروگاه های بادی در کشور

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به طراحی و ساخت شبیه ساز سیستم مبدل انرژی در نیروگاه بادی شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران، پروفسور گئورگ قره پتیان، استاد دانشکده مهندسی برق این دانشگاه در مورد پروژه «طراحی و ساخت سیمیلاتور (شبیه ساز) نیروگاه بادی با ژنراتور سنکرون قطب دائم شار محوری» اظهار کرد: این طرح بر اساس قرارداد تحقیقاتی با پیمانکاری سازمان توسعه برق ایران آغاز و بعد از تحولات در وزارت نیرو اکنون پیمانکاری به شرکت مادر تخصصی برق نیروگاه های حرارتی منتقل شده است.

رییس پژوهشکده بهره داری ایمن شبکه دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به بومی بودن ساخت و طراحی سیمیلاتور بادی افزود: نرم افزار، ژنراتور مربوط، رابط های الکترونیک قدرت و سایر بخش های این سیمیلاتور توسط گروه داخلی طراحی و ساخته شده است.

قره پتیان با بیان اینکه قبل از انجام کارهای مهندسی و ورود به مرحله ساخت و بهره برداری در شبکه برق سراسری، استفاده از شبیه ساز نیروگاه بادی لازم است، گفت: شبیه سازی ها معمولا روی یک رایانه صورت می گیرد که در این صورت نمی توان مشکلات سیستم را با دقت بالا متوجه شد. ولی سیمولاتور نیروگاه بادی فرصتی برای بررسی این مسایل با دقت می دهد. قبل از اتصال نیروگاه های واقعی بادی به شبکه می توان آثار آن را با شبیه ساز بررسی کرد.

به گفته وی با توجه به سیاست های وزارت نیرو در گسترش تولید توسط منابع انرژی تجدیدپذیر این پروژه در کشور با جدیت اجرا شده است.

قره پتیان اظهار کرد: البته در کنار طراحی سیمولاتور بادی، طرح گسترده ای را دنبال می کنیم که سیمیلاتور جزئی از آن است. این پروژه گسترده تر به کارفرمایی شرکت توانیر در حال انجام است و تا چند ماه آتی به سرانجام می رسد.

به گفته وی، این مجموعه به عنوان اولین نمونه آزمایشگاهی تحقیقاتی خواهد بود که شامل یک ریز شبکه هوشمند ساخت داخل است.

استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: این پروژه به صورت نمونه سازی در اختیار دانشگاه های دیگر می تواند قرار گیرد ولی هدف اصلی این است که درآزمایشگاه تحقیقاتی دانشگاه وسایل مورد نیاز تحقیقاتی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری را فراهم کنیم.

به گفته قره پتیان، اجزای سیمولاتور شامل نرم افزار رابط کاربر با سیمولاتور، سیستم کنترل سرعت موتور القایی برای تبدیل هر پروفیل سرعت باد جهت اعمال به موتور القایی، ژنراتور سنکرون قطب برجسته شار محوری، مبدل توان برای تبدیل انرژی خروجی ژنراتور به برق سه فاز با فرکانس ۵۰ هرتز، است.

وی افزود: از شبیه ساز مذکور برای آموزش بهره برداران، انجام بررسی عملکرد نیروگاه بادی قبل از اتصال آن به شبکه و انجام پروژه های تحقیقاتی می توان کمک گرفت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت لباس با قابلیت اندازه‌گیری قند خون

تقدیر از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دستاورد محققان ایرانی در شبیه‌سازی دینامیک مولکولی نفوذ آب در غشای پیل‌های سوختی

ابداع روش تحلیلی هوشمند برای مدلسازی تلفیقی اکتشاف ذخایر اقتصادی مس

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها